Nu är inte fuji 4/3 format som olympys utan Vanliga 3/2. Nu är visserligen det inget större problem vilket format eftersom det går att skära bilderna var värre när man utgick från hasselblads 6x6 blev rätt stora kapningar då om man ville få bilden till en sida i en tidning om den skulle täcka hela.
Men jag håller med om att 3-2 är är mer rätt det mesta är anpassat till den utom gamla ramar dom kör oftast med lite mer kvadratisk form typ 4/3 format.
Ang kamera så tycker jag att fuji är att föredra framför olympus o det helt enkelt för att sensorn blir för liten på 4/3 format har man lyckats få en att avstå från ff till en asp-c sensor med 1,5 x så så tycker jag att 2x med olympus blir för mycket.
Men det största skälet för fuji är dom sköna naturligt filmlika bilderna kameran ger samt inte att förglömma riktigt bra optik den är toppklass. Jag själv skulle inte köpa X-E2 jag hade fuji X-E1 o tycker dels husen o ergonmin på dom är tråkigare/fulare än tex på xT-1 som jag kör med idag den är rätt liten o smidig men vill du spara pengar o få en ännu mindre men typ likvärdig fuji som den ska du välja XT-10.
Jag anser att det är lite myt över att 4/3 formatet passar bättre till tex en vanlig tidning för till omslag så är det typ en exakt 3/2 som passar däremot är det ett uppslag så blir det lie mer åt 4/3 hållet. När man körde analogt o resetidningar jag jobbade för tog fram sin mall för omslag o la den över mina mellanformats dior så var det inte så kul att se när mycket försvann när den skulle skäras ner så det var vanlig att man på dom stående motiven hade mycket space runt själva huvudmotivet för att bilden skulle tåla stora nerkapningar för att passa omslag etc. Samt många tidningar ville ha jämna överdelar (himlar) passar bra att lägga loggor text på blir rätt rörigt om det händer för mycket på överdelen.
Men som sagt oavsett så spelar det inte så stor roll men för mig så är 3/2 mer rätt i dom flesta fall o gillar du större bilder i typ 50x70 så förlorar du rätt mycket pixlar om du utgår från 4/3 formatet.
så varför jag skulle välja fuji är
toppklass optik
fina retro hus
skön analog känsla på filerna
något större sensor
o rätt format