Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix S5500 vs KONICA MINOLTA Dimage Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

miiiickee

Medlem
Hej,

Skall köpa kamera på måndag. Har fastnat för
dessa båda kameror. Fujifilm FinePix S5500 och KONICA MINOLTA Dimage Z5.

Vad jag förstått så är KONICA MINOLTA Dimage Z5
lite sämre i dåligt ljus. Men att den tar lite
bättre bilder samt att den har bildstabilisator.

Fujifilm FinePix S5500 är billigare samt att den
fungerar bättre i sämre ljus? Dock sämre bilder
och ingen bildstabilisator.

Vilken ska jag välja?? :)

En annan sak jag ej förstått är att båda är en
"Bridge" kamera. Vad är det för skillnad mellan
en digital Bridge och en digital Systemkamera?

Jag vill kunna ställa in slutartid och sådant manuellt...
 
Jag skulle välja Z5, den har större omfång, mer vidvinkel och bildstabilisator.

Vad "digital bridge" är har jag ingen aning om.

Men vad som skiljer den här typen av kameror från en digital systemkamera, är förutom att man med systemkameran kan byta objektiv, så har den oxå en mycket större sensor som ger betydligt bättre bildkvalitét och möjlighet till betydligt kortare skärpedjup.
 
miiiickee skrev:
Vad jag förstått så är KONICA MINOLTA Dimage Z5
lite sämre i dåligt ljus. Men att den tar lite
bättre bilder samt att den har bildstabilisator.

I andra fotorelaterade forum har det varit rätt många besvikna röster ang Z3 gällande problem i dåligt ljus. Är Z5 bättre? Och har Z5 bättre bildkvalitet än Z3, jag var inte så impad av bilderna från Z3. Fina färger, men smetigt brus.

Fujifilm FinePix S5500 är billigare samt att den fungerar bättre i sämre ljus? Dock sämre bilder och ingen bildstabilisator.

S5500 har ju lite problem med krom, men jag tycker den tar väldigt bra bilder. Väldigt lite brus. Den har ju ljusstarkare objektiv än Z5 också, f/3.1 vid 300mm jämfört med f/4.5 på Z5.

Vilken ska jag välja?? :)

Jag hade, som du nog förstår, valt Fujin. (Vilket min sambo också har gjort, hon borde få den imorgon eller så.)
 
miiiickee skrev:
En annan sak jag ej förstått är att båda är en
"Bridge" kamera. Vad är det för skillnad mellan
en digital Bridge och en digital Systemkamera?

Är det möjligen "pictbridge" du är ute och far efter? Det är en standard för utskrifter direkt från kamera till skrivare.
 
långt från system

Tja Mikael !

Med bridgekamera menas nog att dom är större och liknar systemarna (bron mellan kompakt och system) men det finns stora skilnader.
Systemkameror har ex. utbytbara objektiv (snabbt och lätt med ex.vis bajonettfattning) och har dessutom betydligt större sensor => (medför) mindre brus som möjliggör större ISO-tal som i sin tur gör att man kan ta i svagare ljus (utan blixt) med bra rersultat.

Nackdelen är väll priset...

Mvh Erik !
 
Hej Mikael.

Jag har fotat med en Z5:a i snart 2 veckor, tagit närmre 1000 bilder och många av dessa inomhus (=dåligt ljus). Men jag måste säga att finns det bara en ljuskälla i rummet fungerar det bra, är det för mörkt räcker det med ett par stearinljus eller att man tänder en lampa någonstans. Om den skulle tjura, försök "ta focus" igen, det brukar fungera.
I övrigt vet jag inte om FinePix S5500 så jag ska inte ge mig in på att jämföra, men närgränsen på Z5:an (1cm i Supermacroläge) och zoomen som är jämförbar med 420mm tele samt bildstabiliseringen borde vara tilltalande argument.

Lycka till med ditt digitalval.
 
E oxå inne på en Z5a, men ja tvekar lite iom att bilderna skall bli så dåliga inomhus!

Sen har ja oxå tittat på Fujin faktiskt, men den går ner sig lite på tiden det tar att starta den o mellan bilderna! Där är Z5an snabbare!
 
Jag antar att det är samma "grej" med Z5 som med Z3 och isf används ISO200 när blixten används om man kör helauto. Detta verkar vara orsaken till att folk klagar på brusiga inomhusbilder. Ställer man själv ISO-talet på ett fast värde så kommer man ifrån det problemet.
 
miiiickee skrev:
Tack för svaren.

Det blev en Z5!
GRATTIS.
Jag antar att du satt i soffan med kameran i ena handen och manualen i den andra och exprimenterade hela kvällen igår.
Det gjorde i alla fall jag när jag fick hem min Z5:a.
 
Något liknande iallfall, tog med manualen
på tunnelbanan till jobbet (40 min) och
lusläste. Sedan när jag kom hem exprimenterade
jag för fullt. :)
 
Ännu en ny test, på svenska denna gång.

I tidningen "Allt om digitalfoto" har Magnus Frödergerg ("froderberg" här på Fotosidan) gjort en test av Z5 och Z20.
Tidningen finns i affären f.o.m idag (10 Mars).

Kanske inte så jätterolig läsning,
Jag hade aldig kunnat gissa att sensorn var SÅÅÅ liten, 5,8 x 4,3 mm, det är inte stort det.
Men... "Man får vad man betalar för"
som det så fint heter.

Jag är i alla fall nöjd med min Z5:a så länge, men sparar till en 7D..:)
 
ANNONS