Annons

Fuji X100 (!)

Vad snygg den ser ut!

Både ja och nej. Skulle inte va fel med en svart version ;) Mer stealthy om inte annat. Åt helvete med silverkameror såvida dem inte är något utöver det vanliga som den här Fujin eller Minolta Dimage EX wide f1.9 28mm som jag gjorde ett undantag för då jag starkt gillar den ofta filmlika bildkvaliten.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=35929195
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=36578604

Både ja och nej. Skulle inte va fel med en svart version ;) Mer stealthy om inte annat. Åt helvete med silverkameror såvida dem inte är något utöver det vanliga som den här Fujin eller Minolta Dimage EX wide f1.9 28mm som jag gjorde ett undantag för då jag starkt gillar den ofta filmlika bildkvaliten.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=35929195
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=36578604

Den är visst svart på insidan... :)

Är det bara jag som tycker bilderna ser riktigt bra ut? Noll CA och ingen vinjettering i hörnen. Skärpan ser suverän ut med och snygg bokeh. Synd bara att alla bilder utom en var med iso 200. Hade gärna sett iso 1600 samt lite bättre bilder. Ge en duktig gatufotograf kameran att leka med, snälla Fuji...

Fujis egna sample-bilder har exakt samma upplösning som dom bilderna som kom ut från min D90. Så chansen att det är samma sensor känns ju ändå rätt stor eller? Men det kan ju såklart vara lite tweakad och förbättrad, så jag antar att iso-prestandan borde iaf vara liiite bättre än D90/D300.

Fujis egna sample-bilder har exakt samma upplösning som dom bilderna som kom ut från min D90. Så chansen att det är samma sensor känns ju ändå rätt stor eller? Men det kan ju såklart vara lite tweakad och förbättrad, så jag antar att iso-prestandan borde iaf vara liiite bättre än D90/D300.

Skulle förvåna mig, Fuji är en av få Kameraleverantörer som faktiskt konstruerar och tillverkar sensorer själva. Sensorn som sitter i Nikons D90 (m.fl.) är tillverkad av Sony efter Nikons specifikationer, således av en av Fujis konkurrenter på sensormarknaden.

Vad är det för poäng med en hybridsökare som den här?
Ingen av sökartyperna verkar lämpliga för manuell fokusering.

Skulle förvåna mig, Fuji är en av få Kameraleverantörer som faktiskt konstruerar och tillverkar sensorer själva. Sensorn som sitter i Nikons D90 (m.fl.) är tillverkad av Sony efter Nikons specifikationer, således av en av Fujis konkurrenter på sensormarknaden.

Fuji hade sensorer med sexkantiga pixlar tidigare. Har X100 en sådan sensor? När jag provade en Fuji Finepix 9600 (som visserligen hade en kass långzoom) så upplevde jag fantastiska färger med dessa sexkantiga pixlar. Men som jag minns det så intepolerades bilderna så att sensorn egentligen inte alls hade samma upplösning som bilderna fick. Men det såg väldigt bra ut ändå.

För övrigt verkar X100 ha ett skarpt objektiv. 23 (35) millimeter är den bästa brännvidden om jag bara får välja en. Den klarar man det mesta med.

Nu är det bara att gå och vänta på att 10000 kronor ramlar ner från himlen framför mina fötter.

Fuji hade sensorer med sexkantiga pixlar tidigare. Har X100 en sådan sensor? När jag provade en Fuji Finepix 9600 (som visserligen hade en kass långzoom) så upplevde jag fantastiska färger med dessa sexkantiga pixlar. Men som jag minns det så intepolerades bilderna så att sensorn egentligen inte alls hade samma upplösning som bilderna fick. Men det såg väldigt bra ut ändå.

För övrigt verkar X100 ha ett skarpt objektiv. 23 (35) millimeter är den bästa brännvidden om jag bara får välja en. Den klarar man det mesta med.

Nu är det bara att gå och vänta på att 10000 kronor ramlar ner från himlen framför mina fötter.
Jag kommer nog köpa den direkt nu när väskan ingår. Den och ett extra batteri. Jag vill bara ha en recension först. Ska offra min Tamron 200-500 för den här.

Fast är inte det bara deras special.sensorer som sitter i vissa kameror? I X100 ska det ju bara sitta en vanliga cmos.
Och verkar det inte vara lite mer än en slump att X100-bilderna på den sidan är 4288x2848 och 200 iso, exakt samma upplösning och basiso som en D90/D300 har?

Vad är det för poäng med en hybridsökare som den här?
Ingen av sökartyperna verkar lämpliga för manuell fokusering.
Frågan är väl snarare vad det är för poäng med att fokusera manuellt med en kamera som har fast monterat objektiv med autofokus.

Hybridsökaren kan nog vara trevlig. Med EVF-delen får man lägre upplösning men ser precis det som objektivet ser, medan man med genomsiktssökaren slipper "eftersläpning" och dessutom har en klar vy över motivet även när bilden tas. Dessutom brukar man se en bra bit utanför det som kommer med på bild, vilket är bra när man vill tajma folk som knallar in i bildrutan.

Fast är inte det bara deras special.sensorer som sitter i vissa kameror? I X100 ska det ju bara sitta en vanliga cmos.
Och verkar det inte vara lite mer än en slump att X100-bilderna på den sidan är 4288x2848 och 200 iso, exakt samma upplösning och basiso som en D90/D300 har?
The FinePix X100 features a custom CMOS high-performance sensor, internally optimized and developed exclusively for this model.
http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilmx100.asp

Å andra sidan: http://camera.downloadatoz.com/news...g-sony-cmos-sensor-instead-of-super-ccd-.html

Och det här svaret borde betyda att det är sonys sensor:
Question: It has been said that the sensor used is similar to that seen in some Nikon SLR cameras, and therefore manufactured by Sony. Can this information be confirmed?
Answer: The sensor of the FinePixX100 is customized to match its lens. We should point out that the most important thing is not who produces the technology but the technology in itself, and in this sense Fujifilm optimizes its technologies depending on the photographic result being pursued at any given time.

http://www.sonyalpharumors.com/is-the-fuji-x100-using-a-sony-cmos-sensor/

Senast ändrad:
Och det här svaret borde betyda att det är sonys sensor:
Question: It has been said that the sensor used is similar to that seen in some Nikon SLR cameras, and therefore manufactured by Sony. Can this information be confirmed?
Answer: The sensor of the FinePixX100 is customized to match its lens. We should point out that the most important thing is not who produces the technology but the technology in itself, and in this sense Fujifilm optimizes its technologies depending on the photographic result being pursued at any given time.

http://www.sonyalpharumors.com/is-the-fuji-x100-using-a-sony-cmos-sensor/

Ja, det svaret kan man bara tolka som ett bekräftande.

Frågan är väl snarare vad det är för poäng med att fokusera manuellt med en kamera som har fast monterat objektiv med autofokus.

Hybridsökaren kan nog vara trevlig. Med EVF-delen får man lägre upplösning men ser precis det som objektivet ser, medan man med genomsiktssökaren slipper "eftersläpning" och dessutom har en klar vy över motivet även när bilden tas. Dessutom brukar man se en bra bit utanför det som kommer med på bild, vilket är bra när man vill tajma folk som knallar in i bildrutan.

Poängen med manuell fokus är ju att bättre kunna styra timingen för när exponeringen ska ske.
Tex att förfokusera mot motivet för att sen släppa alla knappar och vänta in rätt tillfälle, och då exponera med samma fokus kvar som ställdes in tidigare. Men det krävs att kameran inte parkerar objektivet, för då är ju möjligheten satt ur spel.

Ljusramar i genomsiktssökare är jag ju väl van vid, så din sista mening är vardag för mig. Däremot har jag svårt att inse att jag skulle vilja växla mellan de två sökartyperna i ett fotograferingsflöde. Det känns som att det mest är för att olika fotografer ska kunna välja vilken sökare de vill hålla sig till.

Poängen med manuell fokus är ju att bättre kunna styra timingen för när exponeringen ska ske.
Tex att förfokusera mot motivet för att sen släppa alla knappar och vänta in rätt tillfälle, och då exponera med samma fokus kvar som ställdes in tidigare. Men det krävs att kameran inte parkerar objektivet, för då är ju möjligheten satt ur spel.

Det uppnår du ju även om du flyttar AF från avtryckaren till en annan knapp.
Dessutom borde det vara ganska smidigt att köra MF med EVF, man skulle t.ex kunna låt den delförstora ett område vid vridning på fokusringen.

Ljusramar i genomsiktssökare är jag ju väl van vid, så din sista mening är vardag för mig. Däremot har jag svårt att inse att jag skulle vilja växla mellan de två sökartyperna i ett fotograferingsflöde. Det känns som att det mest är för att olika fotografer ska kunna välja vilken sökare de vill hålla sig till.

Det tror inte jag, beroende på om jag vill fokusera manuellt, komponera exakt, befinner mig i knepiga ljusförhållanden, kräver specifik information etc skulle jag vilja använda olika sökare.

Springer idag omkring med Oly E-P1 med 17:2.8 & tillbehörssökaren, motsvarar 34 mm i småbildsformatet.

Eftersom detta är en av de absolut roligaste kombinationerna jag använt på över 30 år så är jag fast övertygad om att jag framöver kommer att skaffa mig en X100.

Ang. Hybridsökaren så tror jag att den är ett lyckokast, inte dumt med liveview emellanåt för att bedömma exponering & vb & det verkar som att fuji lyckats med reglaget för växlingen också.

Ett aber med min Oly är att det i princip är omöjligt att på ett bra sätt arbeta med hyperfocal & låst fokus, åtminstone med mina AFobjektiv. Det bör funka bättre på X100 än om en riktig mätsökare nog är klart bättre där dock.

Många klagar på priset men jag tycker inte att det är ngt att snacka om. X100 vänder sig till en speciell typ av fotografer varav många drömmer om en känd förlaga som ligger i prisklass med en ny småbil.

Jag önskar att fujin haft möjlighet till äkta mätsökare i genomsiktsläget men tror dock att det skulle fördyra kameran nåt kopiöst...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Kameran har ju en mycket bra närgräns, 10 cm. Vid närbildsfoto är genomsiktssökare oanvändbara.
Sen antar jag att man med EVF kan se skärpedjup och framför allt bakgrundsoskärpa, om man vill det. Precis som med en SLR. Det kan man ju inte med genomsiktssökare.

Olle

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar