Annons

Fuji X100 (!)

"- The newly-developed lens offers a focal length of 23mm (135 equivalent: 35mm) and a widest aperture of F2. Made from moulded glass, the lens contains 8 elements in 6 groups."

Brännvidden är alltså samma 23 mm som på min dx D40? Eller motsvarar det en större brännvidd ?

Det är ju jävligt billigt. Hoppas du har rätt.

Jag skulle nu inte kalla de jävligt billigt men de är i alla fall billigare än Leica kameror, en system kamera kan kosta från ca 4000kr med objektiv så om X100 kostar 7000-8000kr här i Sverige då är det OK men skulle den kosta över 10 000kr tycker jag att det är för högt med tanke på att den har fast brännvidd som motsvarar 35mm på FF.

Jag skulle nu inte kalla de jävligt billigt men de är i alla fall billigare än Leica kameror, en system kamera kan kosta från ca 4000kr med objektiv så om X100 kostar 7000-8000kr här i Sverige då är det OK men skulle den kosta över 10 000kr tycker jag att det är för högt med tanke på att den har fast brännvidd som motsvarar 35mm på FF.

Haha, jo nu vet jag inte riktigt vad jag tänkte . Förväntade mig nog att den skulle tippas kosta 20000 så det var en enorm skillnad..

Fast brännvid på motsvarande 35mm är ju en av sakerna som gör den så läcker. Precis rätt brännvidd för mig. :)

Senast ändrad:
Ja den verkar fin, men sökaren fattas!
Den fattas mig också. Men det är en, trots denna fundamentala brist, riktigt trevlig liten kamera. I väntan på X100. ;-)

Brännvidden är alltså samma 23 mm som på min dx D40? Eller motsvarar det en större brännvidd ?
23 mm är alltid 23 mm. Men det kan ge olika bildvinklar beroende på hur stor bildsensor (eller film) man använder. Din Nikon D40 har ungefär lika stor bildsensor som X100, så en bild tagen med 23 mm på din kamera motsvarar alltså vad man får med om man använder X100.

Det enda som är trist är att det verkar vara en del som kommer att slåss om de första exemplaren *S* Och ja jag hänger med på låset...

/Kent

Den fattas mig också. Men det är en, trots denna fundamentala brist, riktigt trevlig liten kamera. I väntan på X100. ;-)

23 mm är alltid 23 mm. Men det kan ge olika bildvinklar beroende på hur stor bildsensor (eller film) man använder. Din Nikon D40 har ungefär lika stor bildsensor som X100, så en bild tagen med 23 mm på din kamera motsvarar alltså vad man får med om man använder X100.

Okej, tack för att du klargjorde det för mig! :)

den hade troligen blivit ännu större med FF sensor, sen är det inget som säger att de skulle bli så mycket bättre med FF, att filmen råkade ha 24x36 mm är bara en slump o de är inte de samma som en elektronisk sensor.
Sensorn har utvecklas jätte mycket de senaste åren så att gapet mellan FF sensor och APS sensor har nästan försvunnet så blir både billigare o lättare kameror plus gluggar med APS sensor än FF.
Värst att den kommer inte förr än nästa vår..

Liten parentes, men Filmen blev inte 24x36 av en slump, man använde samma film som avändes i filmkameror fast liggande istället för stående.

Gapet mellan äldre FF och nyare APS-C har kanske krympt men dagens FF är fortfarande bättre än dagens APS-C

Liten parentes, men Filmen blev inte 24x36 av en slump, man använde samma film som avändes i filmkameror fast liggande istället för stående.

Gapet mellan äldre FF och nyare APS-C har kanske krympt men dagens FF är fortfarande bättre än dagens APS-C

Är ju bara utseendet på bilderna man vill ha med större sensor. dynamiskt omfång o brusprestanda är inte alls lika intressant.

Blev verkligen en annan förbättrad verklighet när jag hade en 5D med 35mm f/1.4 L jämfört med något annat jag någonsin provat..

Det enda som är trist är att det verkar vara en del som kommer att slåss om de första exemplaren *S* Och ja jag hänger med på låset...

/Kent

fuji lär nog pyttsa ut kameror så det räcker antagligen så att dom ligger före eventuella mistag som rättas till med en 2 utgåva skulle jag tro,dom alla lever med att komma ut med nya modeller för att överleva kokuransen som är knivskarp i dagen konsumtions sammhälle.ursäkta inlägg i gammal tråd,mvh ronny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar