Annons

Fuji X100 (!)

Var in och hämtade mitt beställda batteri till min x100. Väl hemma skulle jag sätta i batteriet efter jag hade laddat det. Skulle man få det på plats fick man använda våld, tordes inte trycka i det, skulle väl aldrig fått ut det igen. Tog bort det påklistrade plasthöljet, då gick det att få i batteriet. Så jag rekommenderar inte ett batteri från Kjell & Company.

Mvh Birgitta

Usch då! Då skall jag testa det i redan i butiken och lämna tillbaka det om det inte passar. Tack för varningen!
 
Var in och hämtade mitt beställda batteri till min x100. Väl hemma skulle jag sätta i batteriet efter jag hade laddat det. Skulle man få det på plats fick man använda våld, tordes inte trycka i det, skulle väl aldrig fått ut det igen. Tog bort det påklistrade plasthöljet, då gick det att få i batteriet. Så jag rekommenderar inte ett batteri från Kjell & Company.

Mvh Birgitta

Hej Birgitta. Fråga: Gick batteriet lätt att få i när du tagit bort platshöljet. Dvs: är det värt att låta beställningen löpa eller ska man avbeställa. Det gör mig nog inget att vara utan plasthölje, men det måste passa.
 
Hej Birgitta. Fråga: Gick batteriet lätt att få i när du tagit bort platshöljet. Dvs: är det värt att låta beställningen löpa eller ska man avbeställa. Det gör mig nog inget att vara utan plasthölje, men det måste passa.

Jag orkade inte gå tillbaka med batteriet, plasten var lätt att dra bort. Det är inga problem att sätta i eller ta ur batteriet.
Oj vad jag tycker om den här kameran, måste ut och fota igen.

Mvh Birgitta
 
Jag köpte två batterier från Batteriexperten. De funkar kanon och går i och ur lika lätt som originalet. Jag tycker dessutom att de verkar hålla ungefär lika länge.

Pris: 199 kronor styck.

/Joakim
 
Betällde två från batteriexperten.com förra veckan - det stod att de hade i lager, men de hade tydligen fel på sitt lagersaldo - nu får de inte nya förrän om en månad :/

/afe
 
något tips var man kan hitta motljusskyddet?

Det verkar som att det kommer in några då och då till leverantörerna. Jag fick mitt för ca två veckor sedan. Det bästa är väl att ställa sig i kö någonstans och hoppas på det bästa, annars finns det ju på Ebay för dubbla priset ;)
 
okej tack, fick iaf kameran idag, posten e snabb, från beställning till dörr 18 timmar :), har inte hunnit provat så mycket men känns bra att hålla, inte som M6an och M8 men helt okej känsla. knöliga tråkiga menyer och tråkiga små plastiga knappar :) men ska försöka inte haka upp mig på det iaf. ska ge den tid och å vara med i vardagen, se hur den känns om en månad
 
52-49mm step down ring , 49mm ventilerat motljusskydd och 49mm lins lock kostade mig sammanlagt $13 på Ebay. Frakt och allt inkluderat!

Metalldelarna är svartmålade, men det går att slipa bort det om man vill köra "ren" metall.
 
Nu har jag fått mitt batteri från Kjell & Company, det är förvisso, p.g.a. plastinklädnad, någon aning större, och det faller inte ur kameran på samma sätt som originalbatteriet, men det är inga problem att få ut det. Fritt fram att beställa alltså. Kapacitetsmässigt kan jag ännu inte uttala mig, men jag måste erkänna att jag aldrig lyckats uttömma originalbatteriet så jag är inte orolig.

/Micha
 
Hej igen,

Bifogar en bild på mitt batteri. På Kjell's hemsida är batteriet svart men det jag fick är vitt. Kanske är det skillnad mellan dessa? Kan ju hända att det svarta passar?

Men som sagt, det löser sig om man tar bort plasten runt.

MVH
Birgitta
 

Bilagor

  • Batteri.jpg
    Batteri.jpg
    19 KB · Visningar: 865
Jag har fortfarande inte fått tag i något batteri (och jag vill inte ha de från Kjell p.g.a. passform och lägre kapacitet).

Väntar också på ett motljusskydd. Har beställt från dustinhome.se och leveransdag var satt till idag, men nu när jag gick in och kollade hade de ändrat leveranstid till den 14 juli :(

Någon som vill sälja sitt motljusskydd? Jag betalar en lusentapp! :)

/afe
 
Jag har fortfarande inte fått tag i något batteri (och jag vill inte ha de från Kjell p.g.a. passform och lägre kapacitet).

Väntar också på ett motljusskydd. Har beställt från dustinhome.se och leveransdag var satt till idag, men nu när jag gick in och kollade hade de ändrat leveranstid till den 14 juli :(

Någon som vill sälja sitt motljusskydd? Jag betalar en lusentapp! :)

/afe

Kolla inlägg #504: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1681343&postcount=504

Beställ från den länken, jag har provat nu i en vecka och dessa batterier är lika bra osm det som följde med kameran.

Kolla med goecker.se när det gäller motljusskydd. Dom kan kanske få in fler snart.
 
Jag läste ett smutt tips på ett annat forum. Köp en 52-49 mm stepdown-ring och en 49-52 mm stepup-ring, så har man en slags adapter för att kunna använda 52 mm filter:) Kanske går det att fästa nån slags kort iskruvbart motljusskydd också.
 
Du behöver inte använda två stepringar. Om du köper en som är 52-49 mm så är de tydligen gängade med 49 mm invändigt hela vägen. Det går alltså att direkt skruva dit ett filter som är gängat för 49 mm. Vet dock inte om det gäller alla dylika stepringar.
 
Du behöver inte använda två stepringar. Om du köper en som är 52-49 mm så är de tydligen gängade med 49 mm invändigt hela vägen. Det går alltså att direkt skruva dit ett filter som är gängat för 49 mm. Vet dock inte om det gäller alla dylika stepringar.
Det låter märkligt, för objektivet har väl 52 mm utvändig gänga?
 
Objektivet på X100 har en utvändig gänga som är 49 mm. En stepdownring som är gjord för att montera 49mm-filter på ett objektiv med 52mm-gänga har invändigt 49mm-gänga hela vägen (alltså även på 52mm-sidan).

Inget av de Nikonobjektiv jag använt har utvändig gänga på objektivet (och inga andra heller för den delen).

Vet som sagt inte om det gäller alla stepdownringar, men enligt vad jag läst på andra forum är åtminsone en del skapta på det viset.

Jag inväntar dock originalmotljusskyddet, då jag vill att det ska vara enkelt att plocka av om jag t.ex. vill använda blixten (som är förvånansvärt bra för upplättning).

/afe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.