Annons

Fuji X100 (!)

Om man dividerar ISO med 4, så blir ledtalet hälften. Alltså:
ISO 1600, 9 m
ISO 400, 4,5 m
ISO 100, 2,25 m

En blixts ledtal brukar anges vid ISO 100. Ledtalet = bländaren x det avstånd som ger rätt exponering. Vi kan säkert utgå från att det är bländare f/2 som avses. Då har blixten ledtalet 4,5 (2x2,25).
Det kan låta lite, men det är nog ganska normalt för inbyggda blixtar i kompaktkameror.

Olle

Stämmer bra med specifikationen: • Guide no. 4.5 (m, ISO 100)

Se:
http://www.dpreview.com/previews/fujifilmx100/page2.asp

Nä, inte så mycket spionage som vanligt samtal :)

Hur som helst. Kul att den kommer snart. Tror det blir en populär kamera hos många. Är sugen att ha en vid sidan om Leica M8:an jag har nu. Men först ska den provas ordentligt.

Hur många är köpsugna?

Jag är mycket köpsugen! Försöker hålla mig fråm att köpa en M9 och X 100 är mitt sista hopp även om den naturligtvis inte är jämbördig alls. Risken är stor att jag köper en X100, blir lite besviken och sedan köper en M9..... eller en M10 när den kommer.

Mmmmmm!? Bilderna är inte alltför imponerande precis som de jag sett tidigare. Märkligt efter allt som sagts om att optiken och sensorn anpassats till just den brännvidden och det korta avståndet mellan glas och sensor.

Jag har fattat det som att den är tänkt som en proffskamera. Dvs, fotografera i Raw, alltid exponera korrekt, (dvs alltid exponera för att rädda högdagrarna) och sedan efterbehandla bilderna till det utseende fotografen är ute efter. En riktigt duktig fotograf kan skapa fantastiska bilder från en kompaktkamera, Fuji x100 bildkvalié räcker mer än väl för att skapa otroliga bilder.

Jag har fattat det som att den är tänkt som en proffskamera. Dvs, fotografera i Raw, alltid exponera korrekt, (dvs alltid exponera för att rädda högdagrarna) och sedan efterbehandla bilderna till det utseende fotografen är ute efter. En riktigt duktig fotograf kan skapa fantastiska bilder från en kompaktkamera, Fuji x100 bildkvalié räcker mer än väl för att skapa otroliga bilder.

Det gick också att skapa fantastiska bilder med en gammal lådkamera, så jag håller med dig i princip. MEN, det är väl bra om orginalet från kameran är bättre/bäst än sämre?
Det kommer väl bättre jämförelser ganska snart så att man kan se hur bra den är. Hittills är jag bara imponerad av prestandan på hög ISO (6400) och den var riktigt bra.

Hur många är köpsugna?
Jag har velat fram och tillbaka, men väntetid är aldrig bra för att bibehålla köpsug. Så jag har faktiskt tröttnat lite. Den verkar inte vara det jag söker, även om den är närmast av det som finns på marknaden.

Det blir nån slags mitt-emellan-kamera som varken är tillräckligt bra för att uppfylla mina egentliga bildkvalitetskrav, eller är tillräckligt liten för att jag ska kunna känna att det är en tillräckligt stor vinst för att lämna systemkameran hemma. Det kommer bara bli att jag står och velar varje dag istället för att greppa Kameran med stort K och bara gå ut och plåta.

Så, jag avstår nog tyvärr. Får kånka runt min D700 och vänta på en M9-dödare med modernare elektronik. Detta skriver jag NU, men jag kan mycket väl lägga en beställning på en X100 imorrn i alla fall;-)

Så, jag avstår nog tyvärr. Får kånka runt min D700 och vänta på en M9-dödare med modernare elektronik. Detta skriver jag NU, men jag kan mycket väl lägga en beställning på en X100 imorrn i alla fall;-)

Vad är det som inte är tillräckligt modernt i M9ans elektronik? Jag går i samma funderingar och undrar vad du upptäckt?

Vad är det som inte är tillräckligt modernt i M9ans elektronik? Jag går i samma funderingar och undrar vad du upptäckt?
Skärmen är ett skämt, skrivhastigheten till kortet är ett skämt, sensorn är extremt omodern (om än väldigt bra vid låga ISO-tal).
Jag har haft en M8 som var en rysligt trevlig kamera, men det är för mycket pengar för stenåldersteknik. Rent mekaniskt är det inget fel på Leicas kameror, men det märks att de ligger lååååångt efter övriga tillverkare. Hade M9 kostat mer rimliga 25.000 spänn så hade jag nog köpt en. Jag skulle kunna ta mig råd att lägga ut vad den kostar, men det skulle kännas som att spola ner pengarna i muggen. Vi ser ju hur mycket M8 rasat i pris på bara några år.

För övrigt vill jag hellre ha en bra elektronisk sökare. Mätsökare är trevliga, men det finns många situationer då det är väldigt bökigt att fokusera och/eller få precis det utsnitt man vill ha.

Fujis sökarkonstruktion verkar klockren, så en sån med M-bajonett och FF-sensor, eller i alla fall APS-H-sensor, skulle vara finemang. Jag har nämligen redan världens bästa objektiv att sätta på den: Zeiss Biogon-C 35/2,8. Det ligger ute på annons men jag tror fan jag behåller det.

--------------

Min tanke är att min ENDA kamera ska vara ungefär såhär liten, samtidigt som den är lika bra som min nuvarande D700. Jag vill inte ha ännu en kamera nämligen.
Idag var jag till exempel ute med D700:an, mellanformataren och fyra objektiv. Jag tog inte en endaste jävla bild (dåligt kalibrerat ögonmått). Hade jag haft en lätt kamera hade det inte gjort nåt, men nu har jag ont i axlarna helt i onödan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar