Vad är det som inte är tillräckligt modernt i M9ans elektronik? Jag går i samma funderingar och undrar vad du upptäckt?
Skärmen är ett skämt, skrivhastigheten till kortet är ett skämt, sensorn är extremt omodern (om än väldigt bra vid låga ISO-tal).
Jag har haft en M8 som var en rysligt trevlig kamera, men det är för mycket pengar för stenåldersteknik. Rent mekaniskt är det inget fel på Leicas kameror, men det märks att de ligger lååååångt efter övriga tillverkare. Hade M9 kostat mer rimliga 25.000 spänn så hade jag nog köpt en. Jag skulle kunna ta mig råd att lägga ut vad den kostar, men det skulle kännas som att spola ner pengarna i muggen. Vi ser ju hur mycket M8 rasat i pris på bara några år.
För övrigt vill jag hellre ha en bra elektronisk sökare. Mätsökare är trevliga, men det finns många situationer då det är väldigt bökigt att fokusera och/eller få precis det utsnitt man vill ha.
Fujis sökarkonstruktion verkar klockren, så en sån med M-bajonett och FF-sensor, eller i alla fall APS-H-sensor, skulle vara finemang. Jag har nämligen redan världens bästa objektiv att sätta på den: Zeiss Biogon-C 35/2,8. Det ligger ute på annons men jag tror fan jag behåller det.
--------------
Min tanke är att min ENDA kamera ska vara ungefär såhär liten, samtidigt som den är lika bra som min nuvarande D700. Jag vill inte ha ännu en kamera nämligen.
Idag var jag till exempel ute med D700:an, mellanformataren och fyra objektiv. Jag tog inte en endaste jävla bild (dåligt kalibrerat ögonmått). Hade jag haft en lätt kamera hade det inte gjort nåt, men nu har jag ont i axlarna helt i onödan.