Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fuji X - nytt spegellöst system 2012?
- Trådstartare zingiber
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Tycker det är lite intressant hur alla verkar fokusera på hårdvaran. Alltså utseende, reglagen, och objektiven.
Visserligen en viktig del men få verkar kommentera de bilder som blir resultatet.
Detta är väl det centrala med en kamera?
Några av de senaste länkarna antyder att Fuji fått 80% rätt men missat de sista 20%.
Dålig manuell fokus, plastiga objektiv mm.
Nu har Fuji också skapat en ny sensor-layout utan AA-filter. Hur kommer den leverera.
Deras jpg-omvandlare i kameran är inte dålig men ger plastansikten och smetar ut detaljer ordentligt för att kunna dölja bruset. Jag vill se en snygg och ren raw-fil och inte en Terjad bild i JPG.Det är synd att Fuji verkar ha så svårt att få till de sista 20 procenten.
Visserligen en viktig del men få verkar kommentera de bilder som blir resultatet.
Några av de senaste länkarna antyder att Fuji fått 80% rätt men missat de sista 20%.
Nu har Fuji också skapat en ny sensor-layout utan AA-filter. Hur kommer den leverera.
Deras jpg-omvandlare i kameran är inte dålig men ger plastansikten och smetar ut detaljer ordentligt för att kunna dölja bruset. Jag vill se en snygg och ren raw-fil och inte en Terjad bild i JPG.Det är synd att Fuji verkar ha så svårt att få till de sista 20 procenten.
Som jag nämnde tidigare så fixar de flesta kameror idag av att i rätta händer leverera ett fint resultat. Dessutom har ingen än så länge testat ett produktionsexemplar, därför vet vi inte riktigt vad den kan prestera rent bildmässigt.Tycker det är lite intressant hur alla verkar fokusera på hårdvaran. Alltså utseende, reglagen, och objektiven.
Att den inte verkar vara någon höjdare att fokusera manuellt med, att den saknar avståndsskala och att en del upplever optiken som lite plastig är ju reaktioner som kommer snabbare än åsikter kring bildkvaliteten, av naturliga skäl.Några av de senaste länkarna antyder att Fuji fått 80% rätt men missat de sista 20%.
Dålig manuell fokus, plastiga objektiv mm..
Ja, det ska bli mycket intressant!Nu har Fuji också skapat en ny sensor-layout utan AA-filter. Hur kommer den leverera.
Deras jpg-omvandlare i kameran är inte dålig men ger plastansikten och smetar ut detaljer ordentligt för att kunna dölja bruset. Jag vill se en snygg och ren raw-fil och inte en Terjad bild i JPG.
pet
Aktiv medlem
Tycker det är lite intressant hur alla verkar fokusera på hårdvaran. Alltså utseende, reglagen, och objektiven.
Lite svårt att diskutera bildkvalitén då det bara finns JPEG-filer tillgängliga och dessutom inte något testat produktions-ex av kameran...sen finns det väl ännu ingen RAW-konveterare som har stöd för X-pro 1 heller för den delen...undantaget är väl Fujis egna RAW-konveterare men den har nog inte många haft tillgänglig vid snabbtesterna av kameran.
Det jag har sett i bildväg hittills när det gäller JPEG-filerna tycker jag personligen ser riktigt lovande ut.
AF:en tycker jag ser något långsam ut men ok...inte på samma nivå som konkurrenterna...dock jäkligt störande att skärmen "fryser" vid fokusering.
Verkligen trist att Fuji inte lagt något krut på MF-funktionen i kameran med tanke på att det lär vara många som vill kunna köra sina MF-objektiv på denna typen av kamera.
SixBySix
Aktiv medlem
........Några av de senaste länkarna antyder att Fuji fått 80% rätt men missat de sista 20%.
Dålig manuell fokus, plastiga objektiv mm.........
Ingen vinklingsbar skärm !!! Det måste väl ändå betecknas som minst 15% miss. Undrar om man på Fuji inte stirrar sig lite väl blinda på Leica. Visst, M9an ses lite som något överjordiskt. Men allvarligt talat. Just kravet att bevara det klassiska ligger även Leica i fatet ibland. Greppet borde väl vara lite sisådär. Och knapparna på grundmodellen var små och pilliga. Det åtgärdades väl på "p" modellen har jag för mig. Leica skulle nog ha svårt för att kunna motivera en vridbar monitor. Skulle ses lite som ett helgerån. Bevarande av tradition och "stil" går före funktion.
Och det verkar lite som om Richo (GXR) och Fuji i sin idolisering av Leica, har gått i samma fälla. Canon har sedan länge vridbar på G-serien. Så även nya G1X. De flesta systemarna börjar få den. Hade Nikon stoppat in en i sin D7000 hade jag bytt Canon. Film blir mer och mer något som pushas i marknadsföringen. Vem skulle köpa en videokamera utan vridbar monitor? Och just för mätsökarfotografering borde vridbar monitor vara perfekt. Sedan blir monitorn väldigt skyddad om man kan vända in den när kameran inte används.
Klart den skulle förlora lite i utseende. Men allvaligt! Hur Leica-retrofil får man vara? Och om det trotts allt är så att "form före funktion" är ett bra marknadsmässigt beslut, så vore väl det minsta man kunde göra att erbjuda en G1-X "ts" (tiltable screen) variant. För är det något man har framhävt är det att man velat vända sig till den krävande highendmarknad som andra försummat, t ex pentax och nikon med småsensor-CSC modeller.
Dessutom skulle monitorn i så fall i viss mån kompensera för bristande förmåga i optisk zoom på sökaren. Och för alla som är retrofila (inklusive jag själv) skulle en tiltbar monitor kännas precis lika bra, om inte bättre, än en skorstenssökare på en gammal mellanformatare. Och för den stora skara av krävande fotografer som väldigt ofta använder stativ, eller inte bara fotograferar från ögonhöjd, så skulle tiltbar monitor spara ryggen lite. Man börjar ju bli lite skröplig så här i medelåldern.
Som vanligt är det nog inte så många som håller med mig. Men det är så trevligt att få skriva av sig ibland
PMD
Aktiv medlem
Och just för mätsökarfotografering borde vridbar monitor vara perfekt.
Varför skulle en vridbar monitor vara mer användbar på en mätsökarförsedd kamera än på en annan sorts kamera, t.ex. en spegelreflex?
ExaktSom vanligt är det nog inte så många som håller med mig.
Denna mening är ren&pur utfyllnad.
phool
Aktiv medlem
Lite samples på bland annat iso 25.600. Ser ju förbannat bra ut http://www.alinpopescu.eu/blog/hands-on-samples-with-the-new-fuji-x-pro-1/
Flash Gordon
Aktiv medlem
Lite svårt att diskutera bildkvalitén då det bara finns JPEG-filer tillgängliga och dessutom inte något testat produktions-ex av kameran...sen finns det väl ännu ingen RAW-konveterare som har stöd för X-pro 1 heller för den delen...undantaget är väl Fujis egna RAW-konveterare men den har nog inte många haft tillgänglig vid snabbtesterna av kameran.
Det jag har sett i bildväg hittills när det gäller JPEG-filerna tycker jag personligen ser riktigt lovande ut.
AF:en tycker jag ser något långsam ut men ok...inte på samma nivå som konkurrenterna...dock jäkligt störande att skärmen "fryser" vid fokusering.
Verkligen trist att Fuji inte lagt något krut på MF-funktionen i kameran med tanke på att det lär vara många som vill kunna köra sina MF-objektiv på denna typen av kamera.
Det är precis därför jag säger att ta det lugnt och avvakta. Denna kamera är kanske en riktig höjdare eller kanske inte. Det kan vara som med X-100 och X-10 att Fuji fått till 80% rätt men missat grovt på de sista 20 procenten.
Inte vill ni att raw-filerna ser ut så här vid ISO 800 ibland.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551526&target=
Detta är en konsekvens av deras innovativa sensor-layouter som ingen raw-omvandlare kan hantera på ett vettigt sätt.
Deras egen jpg-motor gör ett bra jobb i X-10 men drar på så hårt även när man ställt allt på minimum att det är omöjligt att bedöma hur bra sensorn levererar.
Glöm deras påstående om bättre än fullformat och större dynamiskt omfång.
Detta stämmer kanske när man visat sina Terjade JPG för okunniga amatörer.
De som köpt X-100 och X-10 är idag ofta besvikna kunder. Själv förväntade jag mig inte mer än X-10 var en kamera som kunde ersätta G9 och det gör den för det mesta. Ibland är den otroligt bra och ibland en besvikelse.
Så ja X-1 Pro verkar som koncept riktigt lovande. Fast med Fujis tidigare introduktioner i tydligt minne skulle jag läsa kommentarerna på på Fuji talk hos Dp Review innan jag köpte någon.
SixBySix
Aktiv medlem
Varför skulle en vridbar monitor vara mer användbar på en mätsökarförsedd kamera än på en annan sorts kamera, t.ex. en spegelreflex?
Jag sa inte att det skulle vara bättre! Bara att det skulle vara perfekt just för mätsökarefoto. För mig är det perfekt även på DSLR (se samma inlägg om min kommentar av D7000.)
Med mätsökarfoto gäller dock aningen annorlunda argument. Något som av många framhålligt som det synnerligen speciella med mätsökarfoto, och i det närmaste som existensberättigandet av hela genren, är att fotografen får en helt annan kontakt med den/det som fotograferas. Detta eftersom fotografen med ena ögat (och en stor del av ansiktet som inte skyms av kameran) kan ha kontakt med subjektet som fotograferas. Med vinklingsbar monitor kan kameran skymma ansiktet än mindre.
Dessutom ses tyst och diskret fotografering som mätsökarnas paradgren. Just att få bort kameran från ögonhöjd är bland det viktigaste vid diskret fotografering. Utan vinklingsbar monitor blir det "Lucky Look träning" som avgör om man träffar hyffsat i komposition och fokus. Med vinklingsbar monitor finns alla möjligheter att sätta väldigt många fler bilder i dessa avseenden.
Därför!
PMD
Aktiv medlem
Jag tror att du menar något annat med mätsökare än vad jag menar. Om man använder en mätsökare så tittar man ju i sökaren hela tiden, och skärmen är inte inblandad i fotograferingsprocessen.Jag sa inte att det skulle vara bättre! Bara att det skulle vara perfekt just för mätsökarefoto. För mig är det perfekt även på DSLR (se samma inlägg om min kommentar av D7000.)
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, visst har du rätt i att man har god kontakt med den som fotograferas genom en mätsökare, men det handlar inte så mycket om huruvida kameran "skymmer ansiktet" utan mer om att man faktiskt tittar rakt på personen man plåtar.Något som av många framhålligt som det synnerligen speciella med mätsökarfoto, och i det närmaste som existensberättigandet av hela genren, är att fotografen får en helt annan kontakt med den/det som fotograferas. Detta eftersom fotografen med ena ögat (och en stor del av ansiktet som inte skyms av kameran) kan ha kontakt med subjektet som fotograferas. Med vinklingsbar monitor kan kameran skymma ansiktet än mindre.
Använder man en kameras skärm tittar man ju på kameran och inte alls på den man plåtar och får då givetvis sämre kontakt med objektet. Speciellt om man håller kameran med vinklad skärm i midjehöjd.
SixBySix
Aktiv medlem
Jag menar "fotografering med mätsökarkamera". Du frågade själv varför jag tyckte monitoranvändning skulle skilja sig från den på en annan kameratyp. Mitt svar syftar då på din fråga. Alltså olika kameratyper. Jag ser inte riktigt motsättningen mellan att ha en mätsökarkamera och fotografera med live-view.
SixBySix
Aktiv medlem
Nja, visst har du rätt i att man har god kontakt med den som fotograferas genom en mätsökare, men det handlar inte så mycket om huruvida kameran "skymmer ansiktet" utan mer om att man faktiskt tittar rakt på personen man plåtar.
Använder man en kameras skärm tittar man ju på kameran och inte alls på den man plåtar och får då givetvis sämre kontakt med objektet. Speciellt om man håller kameran med vinklad skärm i midjehöjd.
...... och varför tittar man direkt på personen man plåtar???? Jo för att det vänstra ögat inte skyms av kameran, och för att sökaren oftast har relativt nära normal brännvidd, och att man därför i princip ser modellen i "stereo" med bägge ögon samtidigt.
Men vid fotografering av människor handlar det minst lika mycket om hur modellen ser fotografen, som tvärt om. När jag tar arrangerade porträtt försöker jag jobba så att jag har kameran så lite framför ansiktet, för det förstör kontakten totalt. Har man en vinklad monitor betyder det att man kan slänga en sekundsnabb blick ner för att kontrollera komposition, ljus och fokus. Det stör otroligt mycket mindre än att behöva huka sig bakom kameran. Då kan kameran direkt bli en barriär mellan fotograf och objekt.....
Om man har kameran strax under ansiktshöjd och engagerat pratar med modellen, kan denne glömma kameran, trotts att han egentligen ser den. Håller man en kamera helt eller halvt framför ansiktet glömmer modellen absolut INTE kameran.....
Bättre än så här kan jag inte förklara, puhhh......
...
FlyerOne
Aktiv medlem
Jag håller med dig (när det gäller värdet av kombinationen Liveview + utvinklingsbar skärm + snabb AF).---
Som vanligt är det nog inte så många som håller med mig. Men det är så trevligt att få skriva av sig ibland
Absolut. Fullständigt. Tveklöst. Hundraprocentigt!
De som inte gör det har ännu inte skådat ljuset...
Tyvärr vandrar också fortfarande de flesta kameratillverkarna ännu omkring djupt där nere i okunnighetens och mörkrets dal. :-(
.
FlyerOne
Aktiv medlem
Utmärkt förklarat!---
Bättre än så här kan jag inte förklara, puhhh......
...
Niclas, du är en representant för upplysningens ljus i det rådande stora mörkret...
.
PMD
Aktiv medlem
Jag menar "fotografering med mätsökarkamera". Du frågade själv varför jag tyckte monitoranvändning skulle skilja sig från den på en annan kameratyp. Mitt svar syftar då på din fråga. Alltså olika kameratyper. Jag ser inte riktigt motsättningen mellan att ha en mätsökarkamera och fotografera med live-view.
Nej, jag ser inte heller någon sådan motsättning. Att ha en vridbar skärm tycker jag är bra nästan jämnt (trots den är inte användbar för precis all sorts fotografering).
Jag fastnade på att du nämnde just mätsökare, och förstod inte vad en mätsökare har med skärmen att göra. Mätsökaren sitter ju i genomsiktsökaren och går inte att använda när man använder skärmen som "sökare".
genkakuzai
Aktiv medlem
...... och varför tittar man direkt på personen man plåtar???? Jo för att det vänstra ögat inte skyms av kameran, och för att sökaren oftast har relativt nära normal brännvidd, och att man därför i princip ser modellen i "stereo" med bägge ögon samtidigt.
Förutsatt att man använder höger öga för att kolla i sökaren då, vilket det är långt ifrån alla som gör.
FlyerOne
Aktiv medlem
Nä precis - har på senare tid själv fått gå över till att använda vänster öga, eftersom synen på det högra har blivit sämre. Och då har jag förstås ännu mera nytta av att kunna vinkla ut skärmen-
Kan inte begripa alla dessa tillverkare som sedan länge haft liveview i sina systemkameror men bara i kombination med fast skärm. Jag klarar då inte för min del att hålla något annat än en kompaktkamera på utsträckta armar framför mig.
.
Kan inte begripa alla dessa tillverkare som sedan länge haft liveview i sina systemkameror men bara i kombination med fast skärm. Jag klarar då inte för min del att hålla något annat än en kompaktkamera på utsträckta armar framför mig.
.