ANNONS
Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej du har inte missat något - det är det Fuji som har gjort. :-(.

Hade X-Pro 1 haft Focus Peaking så kan vi vara tämligen förvissade om att Fuji skulle ha varit väldigt angelägna om att framhäva detta. Men de har inte sagt ett skvatt om detta någonstans, så svaret måste tyvärr bli nej.

Förvånande förstås. Tror inte att det handlar om patent och licensavgifter, eftersom tekniken sedan länge har använts i bättre videokameror. Fast helt otänkbart är det ju inte.

En lite mera oroande förklaring kan vara att det beror på att X-Pro 1:ans manuellfokuseringsförmåga överhuvudtaget inte är mycket att hurra för. Om den är något i närheten av X100:an när det gäller manuell fokusering, så förstår jag att de inte har brytt sig om att implementera Focus Peaking. X100 är enligt min uppfattning närmast oanvändbar i detta avseende (den enda kamera jag stött på med ännu sämre manuell fokusering är Nikons J1/V1-kameror).

Men jag hoppas att det inte är så illa. Bara Fuji har tänkt tillräckligt långt i förväg så de inte har stoppat in någonting som förhindrar Focus Peaking (eller, ifall de inte har tänkt på detta, åtminstone haft tur), så kan detta läggas till i efterhand mha en firmware-uppdatering, på samma sätt som Sony gjorde med sina förstagenerations-NEX:ar.
.

Senast ändrad:
Men jag hoppas att det inte är så illa. Bara Fuji har tänkt tillräckligt långt i förväg så de inte har stoppat in någonting som förhindrar Focus Peaking (eller, ifall de inte har tänkt på detta, åtminstone haft tur), så kan detta läggas till i efterhand mha en firmware-uppdatering, på samma sätt som Sony gjorde med sina förstagenerations-NEX:ar.
.
om jag inte minns fel introducerade ricoh kontrastmarkeringsfunktionen i samband med m-modulen.
vi får hoppas att fuji helt enkelt tar sig tiden att finputsa detta tills det är dax för m-adaptern att släppas... (hoppas går ju alltid!)

Det gjorde Ricoh för sin del, ja.

Men ifall du menade att Ricohs GXR A12-modul introducerades innan Sony kom med Focus Peaking till NEX-kamerorna, så minns du fel. Den första generationens NEX:ar fick funktionen genom en firmware-uppgradering, och alla Sonys systemkameror därefter har haft den sen "födseln" (NEX-5N, NEX-7, SLT-A65 och A77).

Vi får som sagt hoppas att Fujifilm fixar detta sedan (och att de då kopierar Sonys version och inte Ricohs, som tydligen inte är så bra).
.

Inte värdelöst utan " mer eller mindre värdelöst"...
Kom ihåg att en telezoom 70-200 är på väg.
Ja, att använda 200 mm med den sökaren är inget som lockar mig. Men du skrev ju att du tyckte att allt annat än 18 mm och 35 mm (dvs brännvidderna som helt sammanfaller med sökarbilden) skulle vara "mer eller mindre värdelöst", och det håller jag inte alls med om. Tvärtom skulle jag nog tro att t ex 24 och 50 mm vore alldeles utmärka (t o m bättre än 18 och 35) på Xpro1.

Ja, att använda 200 mm med den sökaren är inget som lockar mig. Men du skrev ju att du tyckte att allt annat än 18 mm och 35 mm (dvs brännvidderna som helt sammanfaller med sökarbilden) skulle vara "mer eller mindre värdelöst", och det håller jag inte alls med om. Tvärtom skulle jag nog tro att t ex 24 och 50 mm vore alldeles utmärka (t o m bättre än 18 och 35) på Xpro1.

Frågan är väl hur mycket yta runt omkring det verkliga utsnittet man tycker sig behöva.

18 till 24 är, enligt mitt sätt att se, ett stort steg: Den "aktiva" arean av sökarytan med en 24 jämfört med en 18 halveras ju nästan.
Dessutom så är ju sökarbilden redan något större än det exakta utsnittet för 18 och 35.
Så redan med en 24 så blir det en liten ruta.

En fråga om tycke och smak helt enkelt.

En kort titt och några omdömen. Han verkar inte överförtjust i optiken; lite plastiga och avståndsskala saknas. Huset verkar fint, men af fibblar lite ibland.

Det här reagerar jag mest mot, men det kanske fixas till av Fuji.

" My biggest problem with the AF isn`t the speed though. It`s the fact that it hunts, and misses quite allot, if you`re looking through the viewfinder. If you`re using the back LCD it gets considerably better. (Still hunts but at least you can see if you have your subject in focus or not)"

http://vladdodan.ro/blog/fuji-x-pro-1-hands-on-preview/

Fuji gör bra kameror och är duktiga på nya koncept. De av oss som gillar att fota i raw och inte vill att den inbyggde japanen skall smeta på brusreducering och få bestämma är deras kameror inte lika kul.
Varken Lightroom eller Capture One Pro som idag har stöd för deras kameror ger ett bra resultat.
Både X-10 och X-100 kan producera riktigt bra resultat när allt stämmer. Fast ibland blir det riktigt uselt.
När det blir bra och när det misslyckas är svårt att förutsäga. Det verkar både bero på ljusets färgtemperatur men också på om det finns mycket högdagrar i bilden typ vattenblänk eller reflexer.
Så jag skulle aldrig köpa denna kamera utan först läst ett antal tester först av hur andra vanliga fotografer upplever resultatet.
Deras egna JPG bilder ser bra ut men tittar man närmare ser man hur brusreducerade och utsmetade de är. Snygg JPG-motor men som också drar på kraftigt.
Raw-filerna är inte lika kul.
Delvis på grund av deras egensinniga sensorlösningar som går på tvärs med övriga tillverkares.
Så jag skulle verkligen avvakta och se om den här kameran är fågel eller fisk.
Ni som vill se vad vi tycker som provat Fuji X-10 så kolla in den här länken:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137090&highlight=Fuji+x-10&page=3
Man kan nog sammanfatta det som ömsom vin och ömsom vatten.

En kort titt och några omdömen. Han verkar inte överförtjust i optiken; lite plastiga och avståndsskala saknas. Huset verkar fint, men af fibblar lite ibland.

Det här reagerar jag mest mot, men det kanske fixas till av Fuji.

" My biggest problem with the AF isn`t the speed though. It`s the fact that it hunts, and misses quite allot, if you`re looking through the viewfinder. If you`re using the back LCD it gets considerably better. (Still hunts but at least you can see if you have your subject in focus or not)"

http://vladdodan.ro/blog/fuji-x-pro-1-hands-on-preview/

Samtidigt skriver han på mirrorless rumors:

The AF should be tested thoroughly on a production model. The one I have tested (release candidate) wasn`t mindblowing impressive.

AF speed was good (not as fast as Nikon 1 V1, but good enough for the majority of potential customers).

On the other hand, the AF accuracy is something that still needs some polishing, and given the fact that this issue is mostly software-related, I bet they can improve on it.

As I said in the preview, my hunch is that the X-system Fuji will be putting out this year and 2-3 years from now is a clear winner. (just check out the ISO samples! )

The X-Pro 1 vs D700 test is something I did for fun, and people shouldn`t stress about it; mainly because both cameras were shot handheld and if I recall there was a shorter shutter-speed on the X-Pro 1. The information was mostly to contradict the people who think “same coverage angle = same bokeh” or “same focal distance 35mmx1.5 =50mm vs 50mm on FF should have the same bokeh”

Samtidigt skriver han på mirrorless rumors:
Japp, jag tycker man kan vänta och se när ordentliga tester kommer.
Den verkar fin, men det är väldigt synd om den faller på optik som känns plastiga (även om den känslan såklart är subjektiv). Avsaknaden av avståndsskala är ju ett faktum, liksom. Även om inte just det är en deakbreaker för mig.

Japp, jag tycker man kan vänta och se när ordentliga tester kommer.
Den verkar fin, men det är väldigt synd om den faller på optik som känns plastiga (även om den känslan såklart är subjektiv). Avsaknaden av avståndsskala är ju ett faktum, liksom. Även om inte just det är en deakbreaker för mig.

Håller med men personligen tror jag inte dom e så plastiga men visst hade det varit fint om dom va helt i metall...det viktigaste för mig är ändå att dom är bra optiskt vilket dom verkar vara ....bildkvaliten verkar lovande....svar från Vlad på en fråga ang bildkvaliten.

"IQ depends very much on the lens itself, but from a practical point of view, there little to no difference between the ISO quality of the X-Pro 1 and the D700. Bottom line I would trust the camera to have more than decent results in low light situation."

Ska blir intressant o se/läsa "riktiga" tester när produktions-ex finns tillgängliga...se hur dess bildkvalite står sig i jämförelse med konkurrerande modeller.

Håller med men personligen tror jag inte dom e så plastiga men visst hade det varit fint om dom va helt i metall...det viktigaste för mig är ändå att dom är bra optiskt vilket dom verkar vara ....bildkvaliten verkar lovande....svar från Vlad på en fråga ang bildkvaliten.

"IQ depends very much on the lens itself, but from a practical point of view, there little to no difference between the ISO quality of the X-Pro 1 and the D700. Bottom line I would trust the camera to have more than decent results in low light situation."

Ska blir intressant o se/läsa "riktiga" tester när produktions-ex finns tillgängliga...se hur dess bildkvalite står sig i jämförelse med konkurrerande modeller.
Absolut, det var det jag menade med att sådant är väldigt subjektivt. Jag tror att folk har väldigt högt ställda krav på den, och det ska man väl ha. Kameran är ju väldigt hypad, och kommer med säkerhet jämföras med Leica. Men som så ofta annars får man kolla vad man får för pengarna.

Rent bildmässigt levererar den säkert fint, det kan nästan alla kameror idag. Det intressantaste är handhavandet runt den. Jag är väldans nyfiken på den iallafall.

Som jag skrev tidigare skulle jag ta en ordentlig koll på vad kameran levererar i Raw.
Fuji är duktiga på att göra jpg-framkallare i kameran som döljer de grundläggande problemen och samtidigt kan hantera deras udda sensorer.
När man sedan försöker hantera deras rawfiler i t.ex Lightroom blir det sedan rörig pannkaka.
Det som Österrikare kallar Kaiserschmarren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar