Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
På vilket sätt skulle det vara "värdelöst" att i sökaren se mer än det som kommer med på bilden? De flesta fotografer skulle nog tycka att det gör det enklare att komponera bilden.

Ja speciellt bilder där man satt kompositionen men man tex inväntar att en person,fordon eller djur skall komma/ta sig in i bilden....vid sådana tillfällen är det mycket lättare att tajma in så att man trycker av vid rätt tillfälle om man ser vad som händer utanför "ramen"

På längre brännvidder tror jag EVF:en att föredra eftersom ramen i den optiska sökaren blir så liten. Jag såg någon videogenomgång av kameran där det såg ut som att den längsta brännvidd som manuellt går att ställa in är 75mm (och den kortaste 21 mm, fast jag tycker det borde gå att ställa in ner till 18 mm).

Den normalzoom som kommer (18-70mm) borde alltså fungera bra med den optiska sökaren då det inte borde vara några problem för kameran att ändra förstoringsgrad vid den brytpunkt som behövs och helt enkelt zooma den inspeglade ramen.

Jag såg en bild av den gulliga blixten: http://www.dpreview.com/previews/fujifilmxpro1/images/flash.jpg

Jag gissar att nästa X-mount-kamera (om det kommer en) troligtvis är en enklare modell utan inbyggd sökare (med med inbyggd blixt!). Kanske släpper fuji också externa (hybrid-?)sökare speciellt utformade för vid-/normal-/tele-vinklar i samband med detta, kanske då i liknande format som blixten.
exempelvis en vidvinkelsökare med fix ~0.3x förstorning, och en ~1.25x förstorning för teleobjektiven över 60mm.

så småningom kommer X-pro1-användarna inse att utan någon form av extern sökare blir de planerade objektiven vidare än 18 och längre än 60mm inte alls lika intressanta. så objektiv och sökare kan erbjudas i paket, som ofta för mätsökarobjektiv utanför standardbrännvidderna.
senaste zeiss ikon lanserade ju två varianter med ungefär detta upplägg.

en annan lösning vore kanske att släppa två varianter av nuvarande kameramodell med enbart sökarförstorningen anpassad till vid-/tele-vinklar, ungefär som cosina/voigtländers bessa-mätsökarkameror, men det känns osannolikt att många köper mer än en X-pro1 (och därmed färre sålda objektiv!) med tanke på priset.

Fuji har lanserat X-Pro1 som en proffskamera (främst för porträtt- och bröllopsfotografer av någon anledning) och hoppas nog på att de yrkesfotografer som köper kameran köper mer än ett kamerahus (vilket de nog gör om de köper och gillar den). Jämför man priset med avancerade DSLR-kameror är Fujihuset hyfsat billigt (och objektiven riktigt billiga om de håller den kvalitet man kan förmoda).

Om yrkesfotografer ska köpa kameran gäller förstås att den har en väl fungerande fokuseringsmekanism - både automatisk och manuell. Det är nog den funktion som folk just nu är mest skeptiska till, med tanke på hur X100 uppfattades av många i det avseendet. (Jag tycker min X100 fungerar utmärkt, men jag använder inte kameran yrkesmässigt på något sätt.)

Fuji har lanserat X-Pro1 som en proffskamera (främst för porträtt- och bröllopsfotografer av någon anledning) och hoppas nog på att de yrkesfotografer som köper kameran köper mer än ett kamerahus (vilket de nog gör om de köper och gillar den).

realistiskt kommer de 'proffs' som köper fujin köpa den som ett kompakt komplement till sin 'riktiga' kamera - dvs ungefär som X100 och andra kompakta APS-C-kameror används i stor utsträckning.
i det perspektivet gissar jag att få kommer köpa fler än en X-pro-kamera ändå.
(dessutom är 'pro'-skruven mest PR, tror jag.)

oavsett detta behöver de ändå få igång systemet på amatörmarknaden om det ska ha en sportkeps att överleva.

Om du med "riktig kamera" menar mellanformat eller ännu större kan du ha rätt, men jämfört med en vanlig dslr är det svårt att kalla XPro1 "kompakt".

X-pro1 med standardobjektivet verkar vara ungefär lika stor som en leica M-kamera, vilken i sin tur är betydligt mindre och lättare än exempelvis en D3 med 24-70/2.8, eller liknande typiskt 'proffs-system'.

men den är ju inte pytteliten (vissa skulle kanske säga obesvärligt liten) som i andra spegellösa system, det är ju onekligen sant.

Om yrkesfotografer ska köpa kameran gäller förstås att den har en väl fungerande fokuseringsmekanism - både automatisk och manuell. Det är nog den funktion som folk just nu är mest skeptiska till, med tanke på hur X100 uppfattades av många i det avseendet. (Jag tycker min X100 fungerar utmärkt, men jag använder inte kameran yrkesmässigt på något sätt.)
ja. fokuseringsbiten är en mycket känslig bit, precis som du säger.
jag tänker iaf inte köpa fujin förräns jag kan få prova det ordentligt själv.

fokuseringsmetoden eller -hastigheten är egentligen inget problem för mig, men jag vill gärna ha precis feedback direkt i sökaren om/var fokus sitter utan att behöva dubbelkolla på skärmen efteråt.

X-Pro1 är visserligen mindre än exempelvis en D3 eller 1Dx, men så himskans kompakt är den inte (i synnerhet inte med 60 mm och monterat motljusskydd). Jag tror inte att Fujis tanke är att den ska användas som ett kompakt komplement, utan att den faktiskt ska ersätta andra kameror.

Rent kommersiellt måste förstås kameran säljas också till oss som inte använder kameror yrkesmässigt, men det behöver inte stå i motsats till att Fuji riktat in sig mot proffsen. Om bildkvaliteten är tillräckligt bra, om prestandan räcker och om den är tillräckligt hållbar är det inte omöjligt att Fuji slår sig in på den marknaden (där de ju faktiskt funnits sedan länge i andra sammanhang).

Jag tror ärligt talat att det är lättare för Fuji att få yrkesfotografer att ta till sig kameran, än att övertyga såna som vi som hänger på forum och hakar upp oss på i stort sett varenda detalj. Många yrkesfotografer struntar fullständigt i sådant. Det är nog inte många press- eller sportfotografer som tycker att Canon och Nikon varit för snåla med pixlarna i sina senaste toppmodeller, medans det i forumen gnälls en hel del på det.

Jag tror ärligt talat att det är lättare för Fuji att få yrkesfotografer att ta till sig kameran, än att övertyga såna som vi som hänger på forum och hakar upp oss på i stort sett varenda detalj. Många yrkesfotografer struntar fullständigt i sådant. Det är nog inte många press- eller sportfotografer som tycker att Canon och Nikon varit för snåla med pixlarna i sina senaste toppmodeller, medans det i forumen gnälls en hel del på det.

ja, vi får väl se helt enkelt. :)

nu när kameran är lanserad och "är som den är" får givetvis de gillar den köpa och annars låta bli!
svårare än så behöver vi ju egentligen inte göra det.

Varför läser du inte hela stycket så det blir begripligt för dig?

Jag tycker inte att jag kan hitta på vad du menar.

Alltså: jag vill gärna veta vad du menar, men har svårt att förstå dina något kryptiska inlägg. Jag tror att det skulle bli lättare att förstå om du var lite mer utförlig och inte utgick från att läsaren av dina inlägg tänker exakt likadant som du.

Jag tycker inte att jag kan hitta på vad du menar.

Alltså: jag vill gärna veta vad du menar, men har svårt att förstå dina något kryptiska inlägg. Jag tror att det skulle bli lättare att förstå om du var lite mer utförlig och inte utgick från att läsaren av dina inlägg tänker exakt likadant som du.

Som sagt det är lönlöst. Det finns inget kryptiskt med vad jag skrivit. Du verkar inte läsa särskilt noga vad jag skrivit tidgare. Hade du gjort det skulle det kanske ha gett dig ett ett sammanhang.

Senast ändrad:
OK, det finns ju ingen lag som säger att du måste vara begriplig, men det är ju tråkigt för dig att du inte blir förstådd.

Nu börjar det bli lite tjatigt. Kan du inte helt enkelt beskriva varför du tror att IS är viktigare på m4/3 än på APS-C och varför detta gör att Fuji inte behöver/vill bygga in IS i X-Pro 1?

Nu börjar det bli lite tjatigt. Kan du inte helt enkelt beskriva varför du tror att IS är viktigare på m4/3 än på APS-C och varför detta gör att Fuji inte behöver/vill bygga in IS i X-Pro 1?

Låt oss lägga ner ämnet om IS. Jag har aldrig nämnt att det finns något samband mellan att det finns IS på senaste Olympus Micro Four Third kameror och att detta gör att Fuji inte behöver/vill bygga in IS is XPro-1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar