ANNONS
Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha.... och du Gunnar har en skön humor ;-) .... om du undrar varför dina modeller alltid ser så där löjligt glada ut och inte kan vara allvarliga någon gång :)
Aha, är det därför! Har alltid undrat över detta... :)

Tack för den förklaringen - du fortsätter att sprida ljus och upplysning runt omkring dig där du vandrar fram! :)
.

En vinklingsbar skärm hade gjort kameran tjockare, och jag misstänker att Fuji ogärna göra kameran tjockare än en M9.

Kan också vara hållbarhetsskäl i och med att den lanseras som en proffskamera. Kommande enklare modeller kanske har vinklingsbar skärm.

Låter som en klok och trolig synpunkt. Man får nog ändå säga att det verkligen rasat in fantastiska kameranyheter den senaste tiden. Och när Fuji säger att det kommer fler modeller så småningom i X systemet, blir ju saken inte sämre. Man får väl ge sig lite till tåls och se vad som händer.
Så snabbt som det gått från X100 till X10 och sedan Xpro1 så bådar det ju gott. Riktigt spännande. Kul info på www.luminous-landscape.com om att det var fuji som byggde X-pan och även hjälpte till med H-systemet.

Det är förstås svårare att göra någonting som ingen annan gjort tidigare, och jo, en vinklingsbar skärm gör i och för sig huset tjockare.

Men huset hade ju inte behövt göras så väldigt tjockt från början - andra (med samma sensorstorlek) har ju lyckats göra sina betydligt smalare. NEX:arna är klart mindre, trots att de alla är försedda en utvinklingsbar skärm.

Det har visserligen varit problem med vissa utvinklingsbara skärmar som fastnat eller slagits loss, men det behöver inte vara så med rätt materialval och rätt dimensionering. Det har aldrig varit några problem med NEX:arnas (eller Sony Alphas) skärmar.

Kan nån så kan Fuji - väl? Fast Nikon och Canon har ju inte fått sina utvinklingsbara skärmar att hålla lika bra, så det kanske är det som har skrämt.

PS pet skriver snabbare än vad jag gör...
.

Jag läste nånstans att Nikon sagt att en fast skärm gör att hela huset blir starkare, och att de därför inte har vinklingsbar skärm på sina semipro- eller prohus - alltså inte för att skärmen går sönder.

En sak som hade varit himla fiffigt är hur ledmekanismen skulle kunna placeras på Fujin. Nex7 har bara ledad år ett håll. Upphängning av fullt ledad i underkant kan vara svårt pga stativplattor kan ta emot om man har kameran på stativ. Ledning i vänsterkant väljer de flesta, och då kan man vinkla upp, ned, samt fram för självporträtt. Nackdelen tycker jag är att det känns mindre intujitivt att titta på en skärm långt till vänster om "siktlinjen/objektivet". Med DSLR skulle en upphängning i överkant lätt komma ivägen för den centralt placerade sökaren. Men en mätsökare sitter sökaren oftast till vänster, och då skulle en upphängning centralt i överkant förmodligen inte störa. Dessutom kommer skärmen ytterligare lite högre, och blir därme aningen lättare att se med kameran under ögonhöjd. Mer likt gamla skorstenssökare. Fast man skulle nog vinna mycket på att ha en uppfällbar skorsten som gick lätt att "klicka på" för att skärma av infallande ljus.
Så nu har jag glappat nog för idag. Nu slipper ni mig nog... kanske... åtminstone till imorgon.... fast jag lovar inget ;-)

Nää... jag kunde inte hålla mig. Verkar ändå vara en grymt häftig kamera som Fuji har på gång. Känns som det blir väldigt tajt mellan XPro1 och Nex7. Retrofilerna väljer nog hellre Fuji, medan Nex7 trots allt tar lite större marknadsandel.... tippar jag. Fuji vinner mycket i prosegmentet genom att släppa förmodat grymma fasta objektiv. Nex7 har konsumentzoomar som nog ändå tilltalar en större köpgrupp. Bildmässigt gissar jag att de kommer ligga ganska jämnt.
Det är roligt att vara fotograf nuförtiden. Fast det kommer bli mycket pasta med ketchup och lappar på jeansen för att få vara med och leka.

Och det känns så vansinnigt mycket Contax G2.... som jag alltid ville ha, men aldrigt hade råd att köpa :) Till förväxling lika i design och koncept. Släpps med 3 gluggar som i princip motsvarar de som släpptes till Contax G till en början. Sen kan man ju bara hoppas att de presterar motsvarande bra. Och för då lär köerna bli så långa att man måste vänta ett år i vilket fall som helst. Och då har man ju tid att spara som attan och leva fattigt ;-)

Och det känns så vansinnigt mycket Contax G2.... som jag alltid ville ha, men aldrigt hade råd att köpa :) Till förväxling lika i design och koncept. Släpps med 3 gluggar som i princip motsvarar de som släpptes till Contax G till en början. Sen kan man ju bara hoppas att de presterar motsvarande bra. Och för då lär köerna bli så långa att man måste vänta ett år i vilket fall som helst. Och då har man ju tid att spara som attan och leva fattigt ;-)

Tänkte precis samma sak! För övrigt fortfarande sjukt sugen på att haffa en G2:a, känns som om den är ruggigt värd även nu, kanske rentav ännu mer idag då priserna är klart mer förmånliga :)

Du är en riktig räv =) hittar bra artiklar om denna kamera. Det ser som sagt riktigt bra ut på högiso. Tror inte nån aps-c är i närheten. Denna kamera av att bedömma av bilderna är minst lika bra som dagens FF i iso. En ännu bättre sensor än Sonys redan legendariska 16mp sensor. Och detta är ju bara ett förproduktionsexemplar t.o.m. Bra jobbat Fuji.

Senast ändrad:
---
En ännu bättre sensor än Sonys redan legendariska 16mp sensor.
---
Det tror jag inte...

Precis allting tyder ju på att de använder just Sonys 16 Mp sensor. De kör med uttrycket "New sensor", och en massa annat "New" också, som inte heller är speciellt nytt....

Det enda "nya" de har gjort när det gäller sensorn är att de har tagit bort AA-filtret och ändrat på distributionen av färgfiltren - men ingenting som helst med själva sensorn. Vilket torde innebära att Sonys "legendariska" bildsensor kan fortsätta med att vara legendarisk...

Har svårt att tänka mig att de skulle byta till någon annan sensor än den som sitter i förproduktoinsexemplaren. Däremot kommer de säkert att jobba med mjukvarubehandlingen såväl i kamerprocessorn som i RAW-konverteraren.
.

Nope! De vill bara ge sken av det. De skriver och säjer "New Sensor", inte egenutvecklad. Sedan berattar de i det finstilta vad de har gjort. Där beskriver de hur fördelaktig deras "Random" filterlayout är jämfört med Bayer-layouten, och den stora vinsten med att ta bort AA-filtret (vilket inte heller är nytt).

Men de säjer inte ett enda ord om själva sensorn. Och jag har letat. Har någon annan hittat något? Direkt från Fujifilm själva alltså.
.

Gunnar är du säker på det? Skulle mig inte spela någon roll om det satt sonys sensor i den heller för den delen, men den verkar prestera på en högre nivå än både D7000 och K5. Och dom säger hela tiden "newly developed sensor by Fuji", inte att det är bara saker runt sensorn som är nya, så jag vet inte vad man ska tro.. Från Dpreview "Fujifilm has a long history in designing its own unique sensors which don't use conventional Bayer-pattern colour filter arrays. The X-Trans CMOS is the latest design to emerge from its out-of-the-box thinking, and while it uses a conventional square-grid pixel layout (unlike the company's EXR compacts), the colour filter array over the pixels has been completely redesigned."

Ah, i vilket fall verkar det som om de har tagit Sonys sensor, och gjort den bättre vilket inte är fy skam det heller. Antar att snart får vi se side-by-side tester mellan Sonys och Fujis sensor.

Det är inte mycket som är absolut säkert här i världen, så 100-procentig kan jag inte vara. Jag har inte hittat ett enda fakta som pekar i någon annan riktning. Får skriva något mer vid ett senare tillfälle.

Och liksom du anser jag inte att det i sig har någon som helst betydelse var sensorn kommer ifrån, bara den är bra. Själv tycker jag att det enbart är positivt att de har valt Sonys 16 Mp-sensor, eftersom det vid det här laget har praktiskt bevisats att detta är en suveränt bra bildsensor. Generellt skulle jag för min del vara mycket gladare ifall en kameratillverkare öppet deklarerade att de hade valt den bästa 16 Mp-sensorn som finns att få f.n., än ifall de påstod att de själva på något vis hade lyckats tillverka något ännu bättre än marknadsledaren.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar