ANNONS
Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
denna Fuji faktiskt innehåller speglar så kunde jag inte låta bli att lattja lite.
är du riktigt säker på det? fuji kanske enbart använder beam splitters...? :p

hursomhelst håller jag med om att vi får tåla oss till med detaljerna tills den släpps på riktigt. det känns ganska vanskligt att extrapolera tekniska detaljer på detta sätt från de ganska suspekta källor som står till buds...

En fundering - om RGB filtret är slumpmässigt - hur fungerar då EXR där pixlar slås ihop? Av slumpen kanske det inte finns t ex en röd pixel att slå ihop med info från en annan röd pixel dåde inte längre är angränsande? Tidigare har ju EXR haft ett sådant mönster att R har alltid haft en angränsande R som kunnat poolas ihop för att öka DR eller känslighet. Hur har Fuji löst det med en sensor med slumpmässigt placerade RGB pixlar?

mönstret är ju troligen inte slumpmässigt 'på riktigt' - utan skräddarsytt för att få tillräckligt irreguljära perioder i upprepningen att aliasingeffekten försvinner.

här kan man se ett exempel på en sk pseudo-random CFA: http://www.stw.nl/NR/rdonlyres/8289A64F-BF78-41C1-B9FC-45B036CC0077/0/zapryanov.pdf

edit: man kan alltså konstruera ett 'tillsynes slumpmässigt' mönster där varje sensel alltid har (minst) en likadan granne.

Står ju inget om vikt eller storlek om denna skönhet, är den gedignare än X100:an så blir det en no brainer för mig =D

Jag förstår inte att denna tråd inte är populärare.. Detta är ju klart mer intressant än Nikon D4 eller? Förhoppningsvis den första riktiga kameran som släppts i den digitala eran! Men som sagt, bara den nu inte är slö på AF eller lagring av raw filer. För då blir det tyvärr en D800 för mig istället.

Fuji är ju inte så stort märke plus att många väntar nog in tills all info finns tillgänglig...kameran släpps officiellt nu på måndag på mässan....jag tror denna kamera kommer sälja grymt bra o blir en riktig succe för fuji.
Trotts att jag själv kör med Sony så är faktiskt denna kamera mer intressant för mig...mest på grund av sensorn utan AA-filter i kombination av att Fuji brukar leverera riktigt bra bildkvalité....sen gillar jag retrodesignen och dom tre objektiven som släpps samtidigt med kameran täcker mina behov perfekt när det gäller denna typen av kamera...som sagt ska blir riktigt intressant o se hur denna kamera leverera när det gäller bildkvaliten(dåde sensorn o objektiven)...sen verkar det riktigt lovande då Fuji redan har "läckt" att det kommer fler objektiv under 2012 och även en M-adapter.

Hehehe tyvärr en Nikon D800 :) är väl inget o sörja över då den lär vara ruskigt bra dock betydligt mycket större,tyngre och dyrare.

Jag förstår inte att denna tråd inte är populärare.. Detta är ju klart mer intressant än Nikon D4 eller? Förhoppningsvis den första riktiga kameran som släppts i den digitala eran! Men som sagt, bara den nu inte är slö på AF eller lagring av raw filer. För då blir det tyvärr en D800 för mig istället.

man gör nog gott i att hålla med lite sund skepsis.

att kameran är helt fantastisk bygger ju på en hel del antaganden (förhoppningar!) kring dess funktionalitet och handhavande. med tidigare erfarenhet av fujifilms digitala produkter kan man ju inte annat än hoppas att de sparkat alla på produktutvavdelningen med hål i huvudet.

Står ju inget om vikt eller storlek om denna skönhet, är den gedignare än X100:an så blir det en no brainer för mig =D
Den blir större än X100: 83 x 138 x 38 mm (X100 är 75 x 126 x 54 mm). Dvs ungefär lika stor som en dslr av mindre modell, Canon 600D är 133 mm bred och 99 mm hög. Leica M9 är 139 resp 80 mm.

Den blir större än X100: 83 x 138 x 38 mm (X100 är 75 x 126 x 54 mm). Dvs ungefär lika stor som en dslr av mindre modell, Canon 600D är 133 mm bred och 99 mm hög. Leica M9 är 139 resp 80 mm.

54mm för X100 inkluderar gluggen. Med 18mm på X-Pro 1 blir det 78.6mm. Undrar om det följer med motljusskydd och om även det är gjort av metall.

Känn på den först, bara!

Jag kände detsamma som du när det gällde Fujfilm X100 - tills jag fick den i mina händer.
Det blev en kalldusch. :-(

zingiber verkar ha haft liknande erfarenheter:

man gör nog gott i att hålla med lite sund skepsis.

att kameran är helt fantastisk bygger ju på en hel del antaganden (förhoppningar!) kring dess funktionalitet och handhavande. med tidigare erfarenhet av fujifilms digitala produkter kan man ju inte annat än hoppas att de sparkat alla på produktutvavdelningen med hål i huvudet.

Ifall någon skulle vara intresserad av vad det var som gjorde att jag gick från "Den vill jag ha" till "Aldrig i livet" får väl slänga in ett önskemål här, för nu måsta jag snart logga ut och ägna mig åt en massa tråkiga "måsten". :-(
.

Jo jag vet vad du pratar om, skulle nämligen köpa X100 själv förut, jag åkte till mediamarkt och kände på den och tappade suget direkt. Men denna kommer att vara något större och lite tyngre troligtvis, och ha en helt annan sensor. Känns som att det kan bara vara ett stort lyft mot X100:an. Och sist men inte minst, utan AA filter och möjlighet att använda Leica optik.

FWIW
jag fick nys om en ovanligt spännande spekulation: tänk om det som ser ut att vara en AF-assist-lampa på bilderna egentligen är en liten kompakt kamera?

begreppet "digital mätsökarkamera" skulle få en helt ny innebörd... :)

Bilagor

• digital_matsokare.jpg
    digital_matsokare.jpg
    39.9 KB · Visningar: 452
Det där är med all säkerhet den externa AF-sensorn eftersom X-Pro 1 har en extern AF.

Senast ändrad:
Om jag inte har helt fel så är PMA@CES där kameran ska utannonseras i Los Angeles, och där är det mitt i natten så vi här i Sverige får nog ta o lugna oss lite ;)

Sen så verkar det som att priset har kommit ut tidigt på Amazon.com och att den kommer landa på ungefär 1700$ för bara huset, vi får se vart det svenska priset hamnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar