ANNONS
Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är därför alla exempelbilder, även de på bas-ISO, ser ut som om de är grymt färgbrusreducerade. Det finns en enkel anledning - för att dom ÄR grymt färgbrusreducerade.
ja, de (få) exempelbilder jag sett är ju helt mosiga. hoppas att man kan skruva ner brusreduceringen ett par-tre hack.

men om de fixar den manuella fokuseringen bra tills M-adaptern kommer köper jag nog en ändå... :)

Sida/sida jämförelser får nog vänta lite, men identiska exponeringar har jag redan sett... Var Fujifilm fått sina grafer från (t.ex de i ett tidigare inlägg med D7000 och 5D2, "brus - upplösning") har jag inte en aning. De verkar ganska verklighetsfrånkopplade.

Jag har tittat lite snabbt på verkliga implementationer av interpoleringsrutiner. Om man skriver en rutin som är optimerad för ENBART bas-ISO, alltså försöker plocka ut maximal upplösning utan att behöva tänka på brus, då kommer upplösningen i chroma NÄSTAN upp till en vanlig Bayer. Men att komma till högre färgupplösning än 3x3 pxlar per makroblock verkar svårt.

Detta behöver inte vara en nackdel på högre ISO, där man ju ändå blurrar chroma ganska mycket. Det blir en ganska tajt, trevlig "grain" iaf, då det finns ganska mycket information i ljushet att plocka ut.

Systemets fördel är fortfarande som jag ser det formatet (klassisk design, små objektiv) och 35'an. Om inte 35'an är riktigt bra på stora bländare har jag svårt att se att jag skulle vara intresserad, då faller mycket av systemet för mig. Då ger den billigare NEX7 (som jag väntat två år på nu...) faktiskt nästan identisk hög-ISO-prestanda, men tyvärr lite sämre kantegenskaper på korta, snabba mätsökarobjektiv (Leica, Voigtlander, Zeiss -M). Som tur är är jag inte mycket till vidvinkelmänniska... :)

det skall bli kul att testa den , enligt Fuji så skall signalnivå och upplösningen öka vilket ses här i jämförelse med d7000.

*asgarv* det klassiska diagram-tricket. Man anpassar skalorna på x- och y-axeln så att det ser ut att skillnaden ter sig större än vad man uppfattar i verkligheten. Traditionella APS-C framstår som format med låg bildkvalitet :-D

Enligt Fuji på Facebook får vi på måndag veta vad den kommer att kosta. Jag gissar på 15995:- för huset :)

Rekommenderade priser på Fujifilm X-Pro1 Sverige:
X-Pro1 hus - kr. 16.900,-
XF18 - Fujinon Objektiv 18 mm - kr. 5.990,-
XF35 - Fujinon Objektiv 35 mm - kr. 5.990,-
XF60 - Fujinon Objektiv 60 mm - kr. 6.490,-

Frågan är om det är mer värt att beställa från USA, lär ju bli billigare

Det är ju nästan alltid billigare att beställa från USA om man löser tull + moms på ett kreativt sätt. Dock så är det ju jobbigt att skicka tillbaka den till staterna om den skulle krångla :)

Phool: Någon gång i April är det senaste jag hörde om leverans.

Det är ju nästan alltid billigare att beställa från USA om man löser tull + moms på ett kreativt sätt. Dock så är det ju jobbigt att skicka tillbaka den till staterna om den skulle krångla :)

Phool: Någon gång i April är det senaste jag hörde om leverans.

Beställer man från en handlare är det svårt att vara kreativ, och lägger man på moms på det amerikanska listpriset (ingen tull på kamerahus) hamnar priset på knappt 15000:- Objektiven hamnar på ungefär 5500:- (dem är det tull på).

Garantireparationer kan bli krångliga oavsett om man varit kreativ eller inte ;)

Jag skulle nog inte tycka det är värt den lilla mellanskillnaden. En hel del X100 blev tvungna att åtgärdas på garantin, och vi vet ännu inte om X-Pro1 är befriad från sådant ...

Beställer man från en handlare är det svårt att vara kreativ, och lägger man på moms på det amerikanska listpriset (ingen tull på kamerahus) hamnar priset på knappt 15000:- Objektiven hamnar på ungefär 5500:- (dem är det tull på).

Garantireparationer kan bli krångliga oavsett om man varit kreativ eller inte ;)

Jag skulle nog inte tycka det är värt den lilla mellanskillnaden. En hel del X100 blev tvungna att åtgärdas på garantin, och vi vet ännu inte om X-Pro1 är befriad från sådant ...

Sen tillkommer det ju frakt osv.. Nä jag tycker inte heller det är värt det. Jag tycker det priset jag länkade till 6 inlägg upp är riktigt bra, jag tror att det kommer vara billigast i Sverige under en tid framöver.

Inga direkta överaskningar vad gäller priset. Det som är mest intressant nu är hur den är att fotografera med - framför allt hur fokuseringen fungerar (både automatiskt och manuellt). Bildkvaliteten tvivlar jag inte på med den sensorn och med erfarenhet av bilder från X100. Det enda frågetecknet vad gäller bilderna är hur snabbt Adobe får ur sig en version av LR/ACR som hanterar Fujis sensorlösning på ett bra sätt.

kameran är så jävla snygg och med en Sony 16 mp sensor så därför skall jag ha en

Jag ska nog oxå ha en men jag vet inte riktigt när jag kommer använda den? På semestern kanske:) med tanke på duktiga Fuji är på optik o då tänker jag bl.a. På gluggarna till min x-pan så kan kameran säkert räcka till det mesta. Ang om af skulle vara seg så lär den vara mindre seg ån på Leica m9 i alla fall :)). OBS jag vet Leica har ingen af Jag vet det. Påminner en hel del om min x-pan. Priset är inte så farligt bara drygt 30000 med 3 gluggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar