Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Han menar att D3:an exponerats 1,5 steg lägre, så det verkliga ISO-talet är 1,5 steg högre vi samma slutgiltig ljushet i bilden. Totalt missvisande alltså eftersom Fujin fått rejält med hjälp på traven.
.

Visst är det så men trotts det så gör den inte bort sig....tycker det ser riktigt bra ut om man tex jämför D3 på iso1600 med X-pro 1 på iso3200....det är trotts allt en 16mp APS-C sensor som ställs emot en av dom bästa FF-kamerorna(D3s bättre).

Men det ska blir intressant o se riktiga tester...se hur den står sig mot konkurrerande modeller med samma sensorformat.

Med vad finns det som talar för att beräkningen blir mer komplex?

färgfiltretas utformning
du kan läsa denna diskussion, Alber Theuwissen är en av de stora sensorexperterna tillsamman med Eric Fossum ; Other observation : you will get two reds, two blues and maybe up to four greens. But these days processing power and memory are coming for free ... ;-)

As I mentioned earlier, we did some tests with an 8x8 semi-randomized CFA pattern, and we still had some Moire left. Fuji använder 6x6.så det är ingen ny tanke bakom färgfiltrets utformning

Vladimir skriver:
When it comes to the shading and crosstalk correction across the area, there are 9 different greens that need to be brought to the exact same level, so that the eye does not perceive the difference between them as a noise. Doing it across the range of different lenses might be challenging (it's an interchangeable lens camera). Not to talk about 4 different reds and 4 blues.

diskussionen och 10 svar hittar du här.
http://image-sensors-world.blogspot.com/2012/01/fujifilm-announces-x-trans-cmos-sensor.html

Senast ändrad:
synd att dom inte stoppade i en ff sensor för huset är lika stort som leicas så det borde inte vara några problem. Som jag ser det så är fuji bra på optik o deras kompakt kameror har varit riktigt bra på högre iso så antagligen räcker denna kamera till det mesta o är säkert en trevlig rese/reportage kamera. Känns lite frestande att köra den o 3 fasta gluggar som man gjorde på analoga mellanformats tiden. Antagligen så kommer väl canon med en kamera i instegs storlek med ff för eller senare men fördelen här är att optiken som leicas är liten o smidig. Man kan anta att fuji kommer kanske vara i klass med leica m9 för att dom är duktiga på högre iso vilket inte Leica visat några bra prov på.
Det finns en viss risk att jag köper fuji som en komplement till rese kamera om den visar upp bra bildkvalitet.

hitta ett bättre ord för randomness
Menar du ett bättre ord för att karakterisera Fujifilms CFA-layout, som de själva betecknar som "Higher degree of randomness"?

Enkelt: No randomness. Not at all.
Ifall du med "bättre" menar korrekt användning av ordet "randomness".

Ifall du menar "bättre" ur marknadsföringssynpunkt, så tycker jag att deras "Higher degree of randomness" förmodligen duger tillräckligt bra (även om det som sagt helt strider mot definitionen av randomness).
.

Senast ändrad:
Menar du ett bättre ord för att karakterisera Fujifilms CFA-layout, som de själva betecknar som "Higher degree of randomness"?

Enkelt: No randomness. Not at all.
Ifall du med "bättre" menar korrekt användning av ordet "randomness".

Ifall du menar "bättre" ur marknadsföringssynpunkt, så tycker jag att deras "Higher degree of randomness" förmodligen duger tillräckligt bra (även om det som sagt är helt strider mot definitionen av randomness).
.

Med Higher degree of randomness menar dom större variation än med ett traditionellt färgfilter med 2x2....vilket kan ses i länken Mikael bifogade o där förklaras med en utförlig beskrivning i form av en bild precis vad dom menar med Higher degree of randomness.

Tack för länken, men någon analys av komplexiteten i beräkningen fanns där inte.

jodå, läs igenom igen, Other observation : you will get two reds, two blues and maybe up to four greens. But these days processing power and memory are coming for free ... ;-)
vilket betyder att beräkningen kräver mer jämfört med Bayer

When it comes to the shading and crosstalk correction across the area, there are 9 different greens that need to be brought to the exact same level, so that the eye does not perceive the difference between them as a noise.

alla pixlar är individer och skall beräknas fram till samma nivå vilket betyder mer processerande, varken processorkraft eller minne är idag ett problem

Senast ändrad:
jodå, läs igenom igen, Other observation : you will get two reds, two blues and maybe up to four greens. But these days processing power and memory are coming for free ... ;-)
vilket betyder att beräkningen kräver mer jämfört med Bayer
Njae, det är inte direkt uppenbart att komplexiteten ökar. Minnesbehovet lär dock öka skulle jag tro.

When it comes to the shading and crosstalk correction across the area, there are 9 different greens that need to be brought to the exact same level, so that the eye does not perceive the difference between them as a noise.

alla pixlar är individer och skall beräknas fram till samma nivå vilket betyder mer processerande, varken processorkraft eller minne är idag ett problem

Mer minne lär behövas gissar jag, men innan jag har sett en komlexitetsanalys av beräkningen så är det en öppen fråga om komplexiteten är större jämfört med en Bayerarray.

Men visst är det en "moot question" som vi säger på svengelska, med tanke på state-of-the-art gällande processorer.

Du och jag tolkar mao Albert Theuwissens svar lite olika, dvs att idag med billig och bättre processorkraft och billiga minnen så kan man ändra färgfiltrets utformning likt Fuji gör och att tanken inte är ny , se även Vladimirs svar.

Med Higher degree of randomness menar dom större variation än med ett traditionellt färgfilter med 2x2....vilket kan ses i länken Mikael bifogade o där förklaras med en utförlig beskrivning i form av en bild precis vad dom menar med Higher degree of randomness.
Jag förstår exakt vad Fujifilms marknadsföringsfolk menar.

"Större variation ..." ligger fortfarande oändligt långt bort från betydelsen av "randomness". Ändrar inte på förhållandet att detta enbart är en av deras reklamlögner.

Vet inte ifall jag behöver lägga till att jag därmed givetvis INTE påstår att de skulle vara ensamma om sådant?
.

Den färdiga algoritmen för att ta fram interpoleringen blir naturligtvis lite mer komplex än så, men i grund så är ju Fuji's layout rotationssymmetrisk i grupper om 3x3=9. Varje grupp är dessutom spegelsymmetrisk.

I varje grupp finns alltså egentligen bara 2 gröna, 1 röd och 1 blå "position", men det kommer bli mer komplext när man drar ut interpoleringsalgoritmen "inline". Det kostar alldeles för mycket processorkraft att rotera algoritmerna, det är nog upp till 8-10ggr mindre beräkningar (sammanlagt för att interpolera bilden) i en lösning där man skriver en "lösning" för varje individuell pixel.

Som "individer" finns det 3 gröna, 2 röda och 2 blå, samt 1st 90-graders rotation av dessa - som man nog kan lösa genom vektorförändring.
...........

Variationen som finns är ju ganska låg. Fördelen (ang. resistens mot moire) är att röda och blå pixlar inte är helsymmetriskt placerade på kontinuerligt jämna avstånd, utan placerade på linjer i varannan x- och varannan y-led.

Med vad finns det som talar för att beräkningen blir mer komplex?

Algoritmer för att extrahera vanliga RAW-filer är väldigt repetitiva, i princip en loop som spinner runt ett antal varv, ett för var pixel.
För varje pixel som räknas fram tittar den på färgdata i omkringliggande pixlar.

Sitter pixlarna helt slumpmässigt måste algoritmen fungera på ett annat sätt. Troligen är det svårt att optimera en sån algoritm, och datorn måste nog jobba lite mer. Kvaliten på utdata varierar nog för varje pixel med en sån lösning.

Jag gissar dock att pixlarna inte sitter slumpmässigt över hela sensorytan. Vill man slippa moire funkar det nog med att ha likformiga block/rader spridda över sensorn.

Det finns ingen fast mängd beräkningar för interpolering av en viss typ av layout. Man kan använda en väldigt låg kvalitet/säkerhet och då i stort sett komma ner till n*6 antal flyttalsoperationer per pixel.

Vill man ha lite mer kvalitet; motståndskraft mot moire, mer nogrann upplösning, motståndskraft mot brus, motståndskraft mot zipper-effects osv hamnar man lätt upp mot 150-200 flyttalsberäkningar och ett tjugotal minnesoperationer per pixel.

Vill man göra rätt för att dämpa moire och zipper-effects, och inte som i LR4 bar köra en jättestor chroma-blurrning, måste man sedan dessutom köra en analysomgång på det färdiga resultatet och inspektera de värden där man misstänker att algoritmen gjort "fel". Då tillkommer antalet operationer för analysomgången, och sedan en ganska komplex iterativ korrektionsoperation för alla pixlar där man kan anta att man fått återuppbyggnadsartefakter.

Utan AA-filter finns nämligen inget "rätt". Allt är en gissning, man KAN rent fysiskt aldrig vara säker på att ett endaste interpolerat pixelvärde stämmer. Ett högt pris att betala för en aningens högre kontrast på pixelnivå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar