Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
6 papp för den 18-mm-gluggen hade jag nog inte gett. Den verkar inte speciellt stark om vi säger så. Men än så länge har vi ju inte fått se så mycket - ska bli kul att se vad som resulterar när man kan testa själv, eller på de första mer seriösa provningarna kommer igång.

35'an däremot verkar prisvärd - 35/1.4 med AF är ganska dyrt vart man än vänder sig idag.

6 papp för den 18-mm-gluggen hade jag nog inte gett. Den verkar inte speciellt stark om vi säger så. Men än så länge har vi ju inte fått se så mycket - ska bli kul att se vad som resulterar när man kan testa själv, eller på de första mer seriösa provningarna kommer igång.

35'an däremot verkar prisvärd - 35/1.4 med AF är ganska dyrt vart man än vänder sig idag.

Finns väl ingen 35 1.4 med af för under 12 000:- vad jag vet.

Exakt....

Å andra sidan får du samma / bättre bildprestanda och bildskärpa (+skärpesläpp) med ett 900krs 50/1.8 monterat på en 5D2. Det paketet får du ju för 6-7000 mindre än vad du betalar för en X1 med en 35/1.4.

Priset motiveras som sagt av kameraformatet och design/ergonomi/storlek, vilket kan vara en väl så god motivering för ett inköp - kanske betydligt mer än absolut bildprestanda. Är bara bildprestandan "bättre än tillräckligt" är ju kameran attraktiv, hur det än är med jämförelser mot andra kameror.

"Prisvärd" behöver ju inte alltid ha med "bäst bildkvalitet för priset" att göra. Tillämpningen är ju minst lika viktig för de flessta av oss.

i England ja ja

Sen tillkommer det ju frakt osv.. Nä jag tycker inte heller det är värt det. Jag tycker det priset jag länkade till 6 inlägg upp är riktigt bra, jag tror att det kommer vara billigast i Sverige under en tid framöver.

Ett tips är att kolla in Amazon i England. Jag sparade mer än 2000:- på min X100 genom att handla där. Just nu kostar en sådan 8150:- inklusive frakt och allt, medan lägsta "svenska pris" (Pixmania) enligt Prisjakt är 9186:-. Dessutom är läderväskan billigare via Amazon än Pixmania. Någon nytta ska man väl ha av EU!

Dessutom kan jag tipsa om att Amazon har ett stort utbud av fotoböcker till mycket bra priser (många under hundringen). Varning dock! En fredagkväll med en virre, en pilsner och ett kreditkort med alla böckerna ett klick bort kan bli dyr.

lite soft på fullt ställ hade man ju kanske räknat med, men den verkar ju inte ens skärpa till sig på f5.6:
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujinon_lens_xf18mmf2_r/sample_images/

tråkigt, jag hade hoppats på en bra vidvinkel.
kanske får man retirera till X100. (blir det någon X200 tro...?)

Fujis exempelbilder (i synnerhet för 18 mm) är ganska hemska. Förhoppningsvis ser det bättre ut när kameran börjar testas ordentligt.

Priser X-pro 1

CyberPhoto

Fujifilm X-Pro1 kamerahus Nyhet! 16900 kr

Normal
Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R Nyhet! 5990 kr

Tele
Fujifilm Fujinon XF 60/2,4 R Macro Nyhet! 6490 kr

Vidvinkel
Fujifilm Fujinon XF 18/2.0 R Nyhet! 5990 kr

/Leif

Cyberphoto har satt sitt pris till 16900:-. Hade nog förväntat mig ett lägre pris från dem, men än så länge är goeckers pris klart oslagbart ...

Såg nu i Goeckers köpvillkor att prset i webbshoppen ska ses som vägledande och att det är det pris som är aktuellt på leveransdagen som debiteras. Lite lurigt tycker jag.

Såg nu i Goeckers köpvillkor att prset i webbshoppen ska ses som vägledande och att det är det pris som är aktuellt på leveransdagen som debiteras. Lite lurigt tycker jag.

Jag är ganska övertygad om att det priset som är satt är det priset som gäller. Jag skulle bli mycket förvånad om det var på något annat sätt.

Leica Korrektionslinser

Hej!
Tror ni att Leica:s korrektionslinser passar till X-Pro 1:s sökare?
Eller vad skall man hitta linser som passar?
Jag har inte kunnat läsa mig till vilken gänga det är till X-Pro 1 .
Leica:s är ena dyra rackare :)

vad jag förstår är det 19mm-gänga på fujin.
många äldre (manuella) nikon-kameror hade denna gänga, så man borde kunna hitta en hel del på beg.marknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar