Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte direkt vad du efterlyste, men det kommer en 23 mm f/2 så småningom.

skumt, förstår att det är lättare att göra en ljusstark 50a än en ljusstark 24a till en systemkamera med långt mellan sensorn och bajonetten, Men med kort avstånd borde väl en 35a och 24 båda kunna vara 1.4??

mvh gillar fullformats-35mm-med-kort-skärpedjup-men-vill-ha-en-liten-kamera

Man kan inte bara "trycka ihop" en optisk konstruktion på det sättet, det fungerar inte riktigt så...

Tänk dig i stället att du behöver göra en 50/1.4 med en utslysningscirkel som täcker mellanformat. DEN ritningen hade du kunnat skala ner 1:2 och lämna ner till till produktionen - och fått ut ett fungerande 24/1.4.

Men det är inte riktigt lika "lätt" att göra ett skarpt mellanformatsobjektiv i version 50/1.4...

Skalar du ner ett vanligt 50/1.4 med en utlysningscirkel som täcker 36x24mm till skala 1:2 får du ett objektiv som lite knappt täcker 18x12mm - betydligt mindre än en APS-sensor. Du skalar ju ner utlysningscirkeln lika mycket som du skalar ner brännvidden.

Eller se det som så: du måste först tillverka ett "vanligt" 50/1.4 - men med hälften så mycket vinjettering och dubbelt så bra hörnskärpa.

Man kan inte bara "trycka ihop" en optisk konstruktion på det sättet, det fungerar inte riktigt så...

Tänk dig i stället att du behöver göra en 50/1.4 med en utslysningscirkel som täcker mellanformat. DEN ritningen hade du kunnat skala ner 1:2 och lämna ner till till produktionen - och fått ut ett fungerande 24/1.4.

Men det är inte riktigt lika "lätt" att göra ett skarpt mellanformatsobjektiv i version 50/1.4...

Skalar du ner ett vanligt 50/1.4 med en utlysningscirkel som täcker 36x24mm till skala 1:2 får du ett objektiv som lite knappt täcker 18x12mm - betydligt mindre än en APS-sensor. Du skalar ju ner utlysningscirkeln lika mycket som du skalar ner brännvidden.

Eller se det som så: du måste först tillverka ett "vanligt" 50/1.4 - men med hälften så mycket vinjettering och dubbelt så bra hörnskärpa.

Men det finns ju jättebra 24mm 1.4or till FX-format, och leica har ju en kompakt 24 1.4 som också tecknat ut en hel FX-ruta, borde väl ändå vara lättare att göra samma objektiv till en mindre bildcirkel?

Men det finns ju jättebra 24mm 1.4or till FX-format, och leica har ju en kompakt 24 1.4 som också tecknat ut en hel FX-ruta, borde väl ändå vara lättare att göra samma objektiv till en mindre bildcirkel?

De 24/1,4 som finns till spegelreflexkameror är varken speciellt små eller billiga, och förmodligen inte alltid så jätteskarpa på full öppning.

Leica Summilux 24/1,4 är relativt stor för att vara ett M-objektiv, och kostar 55 000:- på Cyberphoto.

Priser på X-Pro1

Jag kollade Scandinavian Foto:s priser nyss och det slog mig att de har samma priser som CyberPhoto skiljer bara 5 kr på gluggarna.
Hur kan dom komma fram till exakt samma priser, lite skumt tycker jag. Och varför slutar alltid priserna på 90, 95, 900kr.
Bara en reflektion.
/Leif

Nu har den här kameran funnits att köpa i flera månader, men det är väldigt tyst om den. Var den för dyr? Presterade den inte som förväntat? Ställde RGB-filtret till det alldeles för mycket?

Jag har själv testat att behandla de råfiler jag tog för några månader sedan i LR 4.1, och det gav ett mycket bra resultat. Trots att jag fotograferat folk i pikétröjor och dylikt som borde kunna ha moirétendenser såg jag inget sådant. Däremot var hela mönstret i tröjan kanske något mer utsmetat än med en vanlig sensor, så RGB-filtret gör nog viss skillnad.

Min slutsats var att det är en kul och bra kamera, som tyvärr är lite för dyr (för mig) och det som avgjorde köpet för mig till Sonys fördel var Focus Peaking som gör det lätt att ställa skärpan manuellt (och det är det inte på Fuji).

Vad säger ni andra?

Det är en extremt bra kamera för diskret street-fotografering, den växer s.a.s med ISO-talen. På lägre ISO ger andra kameror för ett lägre pris mer detaljering och bättre färg - just för att filterkonfigurationen ser ut som den gör.

Jag vet ingen annan APS-kamera som kan ge lika "trevliga" filer på ISO6400-12800. Framför allt i situationer där målet inte rör sig för mycket...

Ytterligare ett praktiskt experiment som visar att en Bayer-baserad sensor med AA-filter är den mest allroundkunniga kameran just nu.

Det bästa med systemet är antagligen 35F1.4-gluggen, som ju är båda ganska skarp och väldigt kompakt. Det är väl det absolut minsta paketet med 35/1.4 man kan få ihop idag (om man vill ha AF och minst APS-storlek på sensorn).

Det är en extremt bra kamera för diskret street-fotografering, den växer s.a.s med ISO-talen. På lägre ISO ger andra kameror för ett lägre pris mer detaljering och bättre färg - just för att filterkonfigurationen ser ut som den gör.

Jag vet ingen annan APS-kamera som kan ge lika "trevliga" filer på ISO6400-12800. Framför allt i situationer där målet inte rör sig för mycket...

Ytterligare ett praktiskt experiment som visar att en Bayer-baserad sensor med AA-filter är den mest allroundkunniga kameran just nu.

Det bästa med systemet är antagligen 35F1.4-gluggen, som ju är båda ganska skarp och väldigt kompakt. Det är väl det absolut minsta paketet med 35/1.4 man kan få ihop idag (om man vill ha AF och minst APS-storlek på sensorn).

Hur menar du att Bayerfiltret påverkar bilden i praktiken? Som jag tolkar det menar du att det traditionella mönstret är bättre generellt, men i vissa fall bättre med Fujis lösning (hög-ISO).

35:an är väldans trevlig, och faktiskt riktigt billig för sin prestanda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar