Makten
Aktiv medlem
Nej, verkligen inte. Jag förstår inte vitsen med det heller. Snackar vi konstnärliga bilder så spelar det ju ingen roll alls om det ser äkta ut. Annars får man ju slänga polfiltret också för den delen.cmyk skrev:
jag antar att det inte är exakt färgäkthet du eftersträvar i ditt bildskapande...
Jag lånade faktiskt en mojäng av en polare för att kalibrera skärmen. Men jag litar inte riktigt på den. Bättre än inget i alla fall.men, har du funderat på skärmkalibrator? du får garanterat "bättre" färgåtergivning från din skärm även om du inte har en eizo för 25 papp, kalibrering är liksom steg 1 när man ska försöka få ordning på färghanteringen,
Om jag kikar på morsans skärm (som är kalibrerad och apdyr) så tycker jag att mättnaden är för låg i mina bilder samt att färgen möjligen är nååågot kallare än på min skärm. Det säger väl en del om vad jag eftersträvar;-)
Det jag just gjorde ovan har inte med färgrymd att göra. Jag är inte hundra på hur det funkar, men LAB-läge innebär visst att man kan öka färgmättnaden utan att det påverkar kontrasten, och tvärtom.och, ja, visst är det oftast bättre ha en större arbetsfärgrymd, att jobba direkt i jpg-filen är inte så lyckat, och det är inte heller tanken,
egentligen borde det vara skrivskydd på ALLA jpg-filer.
men som sagt, att konvertera mellan rymderna är alltid en risk, det är väl därför det finns folk som inte gör annat på dagarna, och dessutom kan ta betalt för det..
JPG-filernas största begränsning tycker jag är artefakterna. De tittar fram så fort man börjar dra i spakarna. Annars tycker jag att färg om DR duger fint.