gräset är alltid grönare med AdobeRGB, jo den har man ju hört...
men, tycker definitivt att man kan generallisera i detta fallet, och vad vore livet utan generalliseringar, blekt och färglöst, lite som AdobeRGB kan bli ibland, trots goda intentioner.
jpg och sRGB är ju faktiskt den naturliga kombinationen,
det rockar fett som vi ungdomar brukar säga,
Handen i handsken är ett annat mer moget uttryck som kommer för mig. Jag misstänker att dom var helt på det klara med vad dom gjorde när dom snickrade ihop sRGB. Sneglade kanske till och med på jpg. Drog en och annan slutsats. Funderade. Professor Baltazar var med på ett hörn har jag desutom säkra källor som hävdar.
Vill man nu inte köra jpg så väljer man förståss RAW + nån större färgrymd, en generisk kameraprofil är kanske då att föredra som arbetsfärgrymd och dom kan vara riktigt stora dom, myyycket större än adobeRGB. Men det är förståss lite onödigt egentligen, på samma sätt som AdobeRGB kan vara det. Men det är coolt. Speciellt om man kör 16-bitar och H3D, det blir feta råfiler kan jag meddela. Inget man vill ha hemma i lägenheten. Det blir bara jobbigt. Och jobbet vill man inte ta med sig hem. Hemma vill man ha det lugnt och skönt. Lite jpg, candles och soft mjusic liksom. Precis som man inte kör formel 1 bilen till konsum. Opraktiskt. Och dom frågar alltid i kassan om man har kvitto på ratten.
Så att 25MB rawfil från S5 inte är så poplärt hos semesterfotografen kan jag faktiskt förstå, och när nu det går att få ut topp-fina jpg från S5 så varför inte utnyttja den möjligheten. Just shoot. jpg. Be happy.
I ärlighetens namn skall väl sägas att gröna gräsmattor och prunkande ekar å granar fotar jag sällan med några djupare intentioner, det e ju faktiskt bara grönt liksom, grööööönt, hallå, grönt e fint, visst, men ingen människa bryr sig väl om det är rätt nyans i gräset som älgen står och tuggar i, på sommaren. Det är sommargräs, det är älg. Det räcker för oss svenskar. Norrmän är mer kräsna har jag hört. För att inte tala om Skåningar som kan vara riktigt gräs-kräsna.
Och, egentligen, vilken normalt funtad människa minns den gröna nyansen på gräset man beställde från Weibulls vårkatalog? Färgminnet är kort men dåligt, för att inte säga obefintligt. Har allmänna reklamationsnämnden fått in några anmälningar mot fel färg på gräset? Jag tvivlar.
Men visst, med tanke på hur förförisk gräsavdelningen i frökataloger kan vara så är det väl inte omöjligt att AdobeRGB används då och då i dom sammanhangen också.
Annars duger sRGB också.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c0/Velviascene.jpg/399px-Velviascene.jpg