För mig låter det som rena skämtet - förstår inte hur Fuji lyckats konstruera något som gör att Reichmann får ett sådant resultat.
Som jag läser det från Reichmanns artikel så är det helt enkelt så att det extra omfång du kan klämma ut ur en rawfil på säg 1Ds gör att marginalen mot Fujis S3 sjunker. Dock så kan ju S3 få ut sitt extra omfång direkt i kameran mot JPG filer.
Sen skriver han ju iofs att filerna är bra och detaljerade också, men att just SR funktionen kanske inte håller måttet helt samt att kameran är för dyr för vad den är.
Själv tror jag att idéen "keep it simple stupid" faktiskt håller sig långt. En vanlig sensor idag klarar ju att registrera väldigt små ljusnivåer, även om du förlorar i antal nivår i lågdagarna.
Att då öka komplexiteten må vara lite bättre, men det faktum att det ger försumbara skillnader förvånar mig inte jättemycket.
Jag har tagit foton där blixten varit huvudljus och inte lyst. Trots att bilden vid första anblick är kolsvart så drar man i nivåerna ser man att det finns information, även om det är otroligt brusigt och få nivåer.
Dock så är även RAW-processen kanska tålig, och då mycket information interpoleras fram så verkar denna process ändock väldigt robust. Trots allt så är bayerdelen en idag ganska optimerad process som har fått en del år på sig att förbättras. Om 5 år lär en SR-sensor troligen vara klart bättre än idag.
Jag tror helt enkelt att grundprocessorn i en vanlig sensor är ett snilledrag som kräver minst lika mycket snilledrag för att ge en tydlig förbättring. Även om jag tror att innovationer såsom Super CCD-SR och Foveon är det som i slutändan bräcker ramarna och låter folk få snilleblixtarna.
Trots allt är det sällan som dom riktiga trappstegen i utvecklingen infinner sig och Fujis S3 jämförs mot samma generation på Canons sisda 1Ds mk2 och 20D. Alla tre kamerorna är idag "state of the art" och att det skulle vara någon gigantiskt skillnad är otroligt sällan.
Transistorn kontra radiorören är ett sådan trappsteg, ytmontering kontra genomfartsmontering är ett annat, o.s.v.