Annons

FUJI S3 Pro - Officiella testbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Brus

Jag kollade på Phils test av Minolta 7D på dpreview, och i jämförelsen av brus fanns S3 pro med. Åtminstone där verkar det riktig lovande.
Se här!

Tveksamt om den kommer sälja i några större mängder. Den ligger lite högt i pris. Fast den har ju fördelar såsom SR sensorn och firewire, så vem vet. Dom som inte har koll på vad den är tror jag går vidare till 20D eller D7D.

41 bilder

Vad tycker ni om detta? 41 bilder på ett 1 gigs kort i rå format, 25 mb stora + att det tar ca: 30 sek att föra över 1 bild till en snabb dator, det är alltså Fuji S3 jag snackar om

Senast ändrad:
Re: 41 bilder

inge skrev:
Vad tycker ni om detta? 41 bilder på ett 1 gigs kort i rå format, 25 mb stora + att det tar ca: 30 sek att föra över 1 bild till en snabb dator, det är alltså Fuji S3 jag snackar om

Med FireWire/usb2 borde det väl gå lite fortare 4MB/sekund 25/4 = 6 sek per bild.

Men visst e filerna onödigt stora..

Jag är säker på att det är någon som tycker S3:an passar dem perfekt gentemot andra hypade kameror.
Den är ju unik på en del punkter och även fast de flesta kanske inte behöver dem så är det säkert någon som kan behöva en.

Re: Re: 41 bilder

Goran skrev:
Med FireWire/usb2 borde det väl gå lite fortare 4MB/sekund 25/4 = 6 sek per bild.

Men visst e filerna onödigt stora..

öhh..lite trött visst..

Sandisk Ultra II kort ger väl snarast 9-10 MB per sekund så 2,5 sekund per bild vore väl inte omöjligt...

Att kortet klarar mellan 10MB och 18MB per sekund beroende på modell spelar ingen roll om chipsetet i kortläsaren kameran inte är bra.

Jag bytte nyligen min äldre Sandisk 8in1 läsare som är USB 2.0 mot en ny 12in1(samma modell med 2 år senare) och då ökade hastigheten från 2,2MB/s till 7,8MB/s med Sandisks Ultra 2 kort.

Jag gjorde nyligen ett test för Allt om Digitalfoto, och det visade sig att det var någon enstaka läsare som körde med äldre chipset och alltså var slöare. Detsamma gäller kameror. Av USB 2.0 kamerorna är Canons 20D bland dom snabbaste, den ger ca 3MB/s.

nu finns det slutsats och fler bilder på steves,
det ser riktigt bra ut i "wide-läget" med större dynamiskt omfång påkopplat, skillnaden är tydlig vid jämförelser av bilder på samma motiv. Steve verkar inte direkt ha lagt ner någon tid på bildskapandet men porträttbilderna ser riktigt bra ut; lite analog-neg-film-känsla över dessa...trevligt..=)

Goran skrev:
nu finns det slutsats och fler bilder på steves,
det ser riktigt bra ut i "wide-läget" med större dynamiskt omfång påkopplat, skillnaden är tydlig vid jämförelser av bilder på samma motiv.
Håller med. Det är faktiskt en väldigt stor skillnad på skuldrans form för W2-bilden jämfört med den normala. Fast troligtvis är t ex Canons modeller mer lik W2 än Fujis normalläge (ganska vild gissning).

Jag trodde tidigare att det var så enkelt detta med kurvor med tjusiga skuldror som bevarar högdagrarna, men då hade jag missat något ytterst väsentligt. Det fungerar bara om högdagern är grå. Och inte ens alltid då (bilden ser konstig ut med för låg kontrast i högdagrarna).

Med färg i partiet som går mot utfrätt med en rakare kurva eller inte utfrätt med en kraftig skuldra så pressas det ljusaste ihop och blir alldeles för grått och det ser inte alls bra ut.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar