Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S2Pro eller Nikon D100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att köpa ett digitalt systemhus, men har inte besämt mig för vilket ännu.
Jag har Nikonutrustning (Objektiv och SB-26-blixt) och vill ha en kamera som detta passar till. De jag väljer mellan är Fuji S2Pro och Nikon D100. Vad jag har förstått kan man använda SB-26:an till Fujin och använda TTL-mätning, men inte till D100:an. Där måste man använda Nikons nya "digitalblixtar" för att få automatisk mätning. Eller?

Dessutom funderar jag på att köpa den tilltänkta kameran ny, från USA. Jag har sett på royalcamera.com att en S2Pro kostar 1269 § vilket jag tycker är ett helt acceptabelt pris för en ny kamera. I SEK blir detta i runda slängar 9400:-.
Någon som har erfarenhet av att köpa kameror från andra länder?

Jag är välditgt tacksam för tips.

MVH
Jonas
 
Akta dig för tokbra priser i USA. Låter fint, men sen har du bry med att få rätt grejor och hela grejor osv.


Kolla först butiksrecensioner på:
Photo.net
 
Om tänker beställa från USA via postorder ska du nog räkna med att få betala både tull och moms på det du handlar.
 
Hej

jag använder D100 med Sb28, dvs icke DX-blixt.. fungerar mycket bra!

se här;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16670&highlight=Sb28

Med vänlig hälsning
Johan

jonaskarlsson skrev:
Jag funderar på att köpa ett digitalt systemhus, men har inte besämt mig för vilket ännu.
Jag har Nikonutrustning (Objektiv och SB-26-blixt) och vill ha en kamera som detta passar till. De jag väljer mellan är Fuji S2Pro och Nikon D100. Vad jag har förstått kan man använda SB-26:an till Fujin och använda TTL-mätning, men inte till D100:an. Där måste man använda Nikons nya "digitalblixtar" för att få automatisk mätning. Eller?

Dessutom funderar jag på att köpa den tilltänkta kameran ny, från USA. Jag har sett på royalcamera.com att en S2Pro kostar 1269 § vilket jag tycker är ett helt acceptabelt pris för en ny kamera. I SEK blir detta i runda slängar 9400:-.
Någon som har erfarenhet av att köpa kameror från andra länder?

Jag är välditgt tacksam för tips.

MVH
Jonas
 
jonaskarlsson skrev:
Vad jag har förstått kan man använda SB-26:an till Fujin och använda TTL-mätning, men inte till D100:an. Där måste man använda Nikons nya "digitalblixtar" för att få automatisk mätning. Eller?
Stämmer, du kan inte köra TTL. Vanligt A-läge funkar dock.

Själv kör jag D100, vilket mina armar är tacksamma för just nu. Idag har jag plåtat dansare i fyra timmar, nästan bara höjdbilder, med ett tungt 80-200/2.8. Utan D100:s vartikalgrepp med höjdavtryck skulle jag inte orka... En klar nackdel med S2, att den saknar det. Men annars är den säkert bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.