Annons

Fuji Finepix s9500?

Produkter
(logga in för att koppla)

catalyst

Aktiv medlem
Har tänkt köpa en ny kamera med en budget runt 5000, går att pressa lite men inte speciellt mycket.

Jag är inne på en Fujifilm Finepix s9500, optiken är fast men den har blixtsko och filtergänga vad jag förstår. Tycker optiken verkar bra så vet egentligen inte om jag kommer känna behov av att byta. Vad kan jag tänkas sakna efter ett tag mer än 1cm närgräns och 10x optisk zoom? En annan sak jag tänkte på är att den inte har bildstabilisator, den har däremot anti-blur och kompenserar med höga ISO-tal. Vet inte om det är bra eller dåligt? Hur är det med systemkameror?

Ser mig själv som amatör men är van med fina kameror eftersom jag läst två 100-poängskurser på gymnasiet. Fast har en känsla av att det kommer bli dyrare än vad jag tror med system. Köper ogärna begagnat och de kostar från 5000, sedan kommer flera objektiv till om jag vill ha både macro och zoom.

Många frågor men vill mest veta om någon har erfarenhet av s9500 eller andra tips och funderingar? Jag har beslutångest i nuläget, vet inte om det är väldigt dumt att satsa på en kompaktkamera.

MVH Therése
 
Det beror väl på lite, om det är dumt att sata på en "kompakt". Eftersom du är van vid "fina" kameror skulle jag tro att du kan känan dig lite begränsad av en kompakt i en del fall. Framför allt kan det vara frustrerande att inte kunna få till kort skärpedjup, men det beror ju på vilken typ av bilder man tar.
Beroende på vad du fotat med för film/ISO-tal tidigare kan ju detta vara lite begränsande åxå. Men S9500 får man användabara bilder upp till ISO400, verkar det som. Det täcker ju de flesta behov, men med en DLSR får du användbara bilder upp till ISO1600. Återigen beror det lite på vad du fotar för något, och vad du har för förväntningar.

Du har dock helt rätt i ditt antagande att det kommer att bli dyrare med systemkamera om du vill ha samma omfång vad gäller bränvidd och så.

Jag har inte själv använt S9500, men läst lite om den, och det verkar vara en rätt trevlig kamera och kan man leva med dess begränsingar, jämfört med en systemkamera, så är den nog inte så dum.
Om du inte redan gjort det så kan du ju läsa mer här:
http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_s9000-review/
 
Hej! Jag vet inte riktigt vad du har för behov eller önskemål, men jag köpte själv en Fuji Finepix S9500 för en månad sedan, och måste säga att jag är mycket nöjd.

Det som särskilt imponerar är den låga brusnivån i ljuskänsligt läge. ISO 800 och 1600 går faktiskt att använda i vissa situationer med acceptabelt resultat, även om bilderna kanske inte blir tryckbara i storformat. När det gäller skärpedjupet har du full kontroll i manuellt läge. Kameran är välbalanserad och har näst intill perfekt ergonomi vill jag påstå. Den manuella zoom-ringen känns helt rätt. Färgåtergivning och bildkvalité är utmärkt. Objektivet är bra med en räckvidd från supermakro över vidvinkel 28 mm till tele 300 mm, och praktiskt taget utan distortion.

Men som sagt - helt fantastisk när det gäller den låga brusnivån, vilket gör att den är mycket användbar i befintligt ljus.

Enda nackdelen är raw-formatet. Om du tänker arbeta mycket med det är detta INTE den kamera du söker efter. Hopplöst knöligt. Menysystemet är heller inte mycket att hurra för, men man vänjer sig väl...

Steves Digisams har en recension här:
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s9000.html

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.