Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FS visar Fel färger!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Ja, som rubriken anger så visar Fotosidan fel färger.

Lite bakgrund:

Sitter med en Macbook Pro unibody 17" med Mac OS X 10.5x senaste versionen.
Till datorn har jag kopplat en EIZO Coloredge CG222W Denna är kalibrerad genom EIZOs egna program och Gretag MAcbeth Eye one2.

Jag är medveten om att medans PS visar korrekt färger så kan tex Finder o andra program som inte tar hänsyn till skärmprofiler visa färger som är mättade och aningens mer kontrast i. Inget jag tycker är optimalt, men jag har accepterat det.

Körde tidigare Firefox 3 som webläsare med insticksprogram för korrekt färghantering och tyckte den funkade fin, men sen kom ju version 3.5 och då fick jag inte färgerna o stämma längre, vilket oxå har bekräftas som en bugg i firefox.

Hoppade över till Safari och tycker den visar bilderna ganska nära PS och har funkat hur bra som helst, tills nu.

Vad är det som är fel då?

Jo, kika på mina bilder, där finns det två exakt likadana på en tjej med brun kofta och rosa linne, enda skillnaden är att den ena filen är döpt till s och har färgprofilen sRGB. Den andra heter a och har AdobeRGB 1998 som färgprofil inbakad.

På min skärm så ser jag inga skillnader alls mellan dessa bilder, i Safari på Fotosidan.

Däremot, kikar jag på modellbilder.se (fortfarande safari, samma fönster men annan flik) så ser jag en klar skillnad där a är matt o "tråkig" precis som PS i färgerna(som jag vill ha det), medans b är övermättad och lite mörkare. Precis som det skall vara, och den skillnad som jag tror de med PC och tex IE kommer att se även här på FS?


Har funderat men kommer inte på en lösning, är säkert nått enkelt fel, hoppas jag, nån som kan ge mig en förklaring på hur en bild med färgprofilen Adobe RGB 1998 kan se olika ut i samma Webläsare, fast på olika internetsidor...

Tack på förhand,

mvh johan
 
Har du inte fått någonting om bakfoten nu?
Hela idén med färghantering är att bilderna, så långt tekniskt möjligt, ska se likadana ut. Det gör de också för mig både i Firefox och PS.

I Opera, som inte färghanterar ser de däremot olika ut just eftersom webbläsaren inte färghanterar. Den sida där det är fel är alltså modellbilder.se och inte Fotosidan.
 
Jo, men problemet är ju att jag tycker Safari och FS visar för mättade färger, ungefär som om det inte förekom nån färghantering alls, dvs samma felaktiga färger som i Finder och Firefox, så om nu FS visar färgerna rätt så hade jag tänkt mig att bägge filerna skulle se ut som de gör i PS...

Förstår du hur jag menar?
 
Utan att ha funderat eller kollat; kan det vara så att den ena websiten strippar av färgprofilen när man laddar upp alternativt tittar på en bild, och därmed förutsätter sRGB?
 
Jag kollade dina bilder (windows vista).

Firefox 3.53

Båda bilderna ser bra ut. Skillnaden mellan "a" och "s" är små.


Interntet Explorer 8

"s" ser för bedrövlig ut med kraftigt överdrivna färger och kontraster. "a" ser bättre ut men inte lika naturligt som i firefox.

Detta på min profilerade skärm.

Alltså, för mig ser det ut precis som det brukar göra.
 
Jag kollade dina bilder (windows vista).

Firefox 3.53

Båda bilderna ser bra ut. Skillnaden mellan "a" och "s" är små.


Interntet Explorer 8

"s" ser för bedrövlig ut med kraftigt överdrivna färger och kontraster. "a" ser bättre ut men inte lika naturligt som i firefox.

Detta på min profilerade skärm.

Alltså, för mig ser det ut precis som det brukar göra.


Skönt att det verkar som om bilderna ser bra ut för er andra! Utan att veta hur din skärm visar bilderna, så låter det på din beskrivning, som om vad jag ser på både Firefox och Safari på Fotosidan, är den version som du upplever att bild "s" ser ut i IE8..
 
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=38899

här är en länk till mina bilder på modellbilder.se hoppas länken funkar för er som inte har medlemsskap där.

bildtiteln står längst ner, den längst till vänster är den med sRBG och den andra är AdobeRGB

På min skärm så ser jag alltså skillnad mellan dessa två bilder på modellbilder.se, där den andra är hyffsat nära hur jag ser bilden öppnad i Photoshop, medans den första (sRBG) är representativ mot hur jag upplever bägge bilderna här på Fotosidan.
 
Bilder kan se olika ut på olika sidor, även om man använder en och samma webbläsare. Picasa, där jag har ett gäng bilder är ett bra exempel. Bilder som är större än 800 pixlar förlorar sin färgprofil men får tillbaks den när man klickar på förstoringsglaset så bilden visas i 100%. I alla fall händer detta på Mac i Safari.
Exempel ...

http://picasaweb.google.com/pellepi...hkey=Gv1sRgCJfT9Iam2r_AWA#5383230536096591842

Har kikat på dina bilder Per, hittade en bild med två Frimärken som du hade både här och på modellbilder. Jag upplever ingen skillnad mellan hur bilden ser ut i FS olika storlekar, däremot så upplever jag fotosidans variant som klart mer mättad i färgerna och där modellbilders variant känns lugnare i tonen, speciellt det oranga..
 
Pulade runt lite så att jag fick ned bilderna från modellbilder.se och tryckte in dem i PS. Kan konstatera att modellbilder.se strippat färgprofilerna så någon färghantering är inte att vänta på den sidan.
 
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=38899

här är en länk till mina bilder på modellbilder.se hoppas länken funkar för er som inte har medlemsskap där.

bildtiteln står längst ner, den längst till vänster är den med sRBG och den andra är AdobeRGB

På min skärm så ser jag alltså skillnad mellan dessa två bilder på modellbilder.se, där den andra är hyffsat nära hur jag ser bilden öppnad i Photoshop, medans den första (sRBG) är representativ mot hur jag upplever bägge bilderna här på Fotosidan.

Här är skillnaden påtaglig mellan a och s, mycket mer än på fotosidan där skillnaden är ytterst subtil.

Jag är ingen färg-guru men inte borde väl skillnaden mellan sRGB och AdobeRGB var så stor?

Som jag ser det tycker jag fotosidan känns mest rätt.
 
Utan att ha funderat eller kollat; kan det vara så att den ena websiten strippar av färgprofilen när man laddar upp alternativt tittar på en bild, och därmed förutsätter sRGB?

Det är inte websajten utan webläsaren som gör det.
Ser bilderna lite fadda ut på webben så är det ofta för att dom laddats upp i Adobe RGB och att webbläsaren förutsätter sRGB.
 
Det är inte websajten utan webläsaren som gör det.
Ser bilderna lite fadda ut på webben så är det ofta för att dom laddats upp i Adobe RGB och att webbläsaren förutsätter sRGB.

Är med om logiken i att webläsaren skall hantera (eller inte hantera) färgprofilerna, men hur kan då två olika sidor visa olika färger, när de bägge är öppna med Safari och i samma fönster men olika flikar?
 
Är med om logiken i att webläsaren skall hantera (eller inte hantera) färgprofilerna, men hur kan då två olika sidor visa olika färger, när de bägge är öppna med Safari och i samma fönster men olika flikar?

Därför att den ena, som jag skrev ovan, har rensat bort färgprofilerna.

Edit: Och metadatan dessutom.
 
Därför att den ena, som jag skrev ovan, har rensat bort färgprofilerna.

Edit: Och metadatan dessutom.

Ja det låter ju oxå logiskt, att bild-datan försvinner när man laddar upp på modellbilder, inte vidare professionellt känns det som..

Men om vi lämnar det för en stund och går in på vad jag kan göra för att få safari, eller firefox för den delen att visa bilderna som jag ser dem i PS, går det?

För där borde de väl ändå visas korrekt (så långt som möjligt) då jag ju har bra skärm, kalibrerat och profilerat enligt konstens alla regler..

Ni som använder firefox 3.53 precis som jag, vad har ni för inställningar om ni går in på about:config och filtrerar fram "gfx"

gfx.color_management.display_profile; anpassad sträng true
gfx.color_management.mode; anpassad heltal 1
gfx.color_management.rendering_intent; standard heltal 0

är mina.. är det samma som ni har som tycker att firefox visar samma färger som Photoshop?
 
Mina inställningar:

gfx.color_management.display_profile; standard sträng
gfx.color_management.mode;anpassad heltal 1
gfx.color_management.rendering_intent;standard heltal 0


mvh
Anders
 
Mina inställningar:

gfx.color_management.display_profile; standard sträng
gfx.color_management.mode;anpassad heltal 1
gfx.color_management.rendering_intent;standard heltal 0


mvh
Anders

hmm, hur ändrar jag från anpassad till standard? Lyckas bara ändra värdet på strängen, du har ju inte ett värde på din sträng om jag tolkar din text rätt?

När firefox kom med sin 3.5 upplevde jag att firefox gav för sRG liknade färger, dvs mättade och med hog kontrast till skillnad mot Safari, men nu ser jag ingen skillnad längre.. kalibrerade om skärmen med gamma 1.8 i morses och nu upplever jag något bättre kontrastlikhet mellan PS och webben, dock känns färgerna lite väl mustiga fortfarande.. får spåna vidare helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.