Annons

FS Galleri

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej vi har alla rätt att uttala oss och faktum är att FS-galleri har blivit rätt dåligt de senaste 8 månaderna - många riktigt dålga bilder där och många andre supervassa bilder jag hitat hos andra som inte blir antagna. Antar att det är dags att samla ihop pengar till starkare glasögon till juryn då de verkar ha tappat greppet. Det HAR varit bra, men så är inte längre fallet tyvärr.

Vad som är bra eller dåligt är en högst personlig åsikt och det som är bra idag kanske inte är det imorgon. Saker och ting förändras till och med FS:s galleri. Det kan vara så att juryns smak ändrar sig med årstiderna... Eller så ändrar sig din smak.

Det är bara att gilla läget och ta det som det är. Passar det inte så kan man ju alltid låta bli att titta, eller hur?
 
Nej vi har alla rätt att uttala oss och faktum är att FS-galleri har blivit rätt dåligt de senaste 8 månaderna - många riktigt dålga bilder där och många andre supervassa bilder jag hitat hos andra som inte blir antagna. Antar att det är dags att samla ihop pengar till starkare glasögon till juryn då de verkar ha tappat greppet. Det HAR varit bra, men så är inte längre fallet tyvärr.
Kan du visa några exempel på riktigt dåliga bilder från FSG?
 
Då trampar man bara enskillda på tårna och det känns onödigt.

Att klassen är klart lägre nu än för ett år sedan står jag dock för och jag har hört samma tankar ifrån andra bildkonsumenter i min bekanskapskrets..
 
Vad är en bra respektive dålig bild? Svaret på den frågan har nog nästan lika många svar som antalet betraktare av bilder. En del ser mer till tekniskt genomförande, medan andra ser mer till känslan i bilden osv. Av de bilder jag tittat på i slussen till Galleri FS så har bilder jag tycker är toppen passerat och en del höjdare i mitt tycke har sorterats bort. Det tycker jag är helt rätt, gag är nämligen väl medveten att min smak inte är något facit på vad som är en bra eller dålig bild

Om man tittar över tid så tycker jag kan allmänt kan skönja en viss variation vad som verkar falla folk i smaken tex här på Fotosidan. Men så är du inom alla olika konstformer, trender kommer och går. Sedan finns det rent bilder som verkar hålla genom tid.

Så att med bestämdhet påstå att bildkvalitén tex i galleri FS sjunkit den senaste tiden tycker jag tyder på en viss hybris.
 
Jag tror att bilden måste se bra ut i tumnagelstorlek för att komma med. Många sållas nog bort redan där. Att varje bedömare skulle sitta och gå igenom alla bidrag en efter en är nog mindre sannolikt.
 
Vad är en bra respektive dålig bild? Svaret på den frågan har nog nästan lika många svar som antalet betraktare av bilder. En del ser mer till tekniskt genomförande, medan andra ser mer till känslan i bilden osv. Av de bilder jag tittat på i slussen till Galleri FS så har bilder jag tycker är toppen passerat och en del höjdare i mitt tycke har sorterats bort. Det tycker jag är helt rätt, gag är nämligen väl medveten att min smak inte är något facit på vad som är en bra eller dålig bild

Om man tittar över tid så tycker jag kan allmänt kan skönja en viss variation vad som verkar falla folk i smaken tex här på Fotosidan. Men så är du inom alla olika konstformer, trender kommer och går. Sedan finns det rent bilder som verkar hålla genom tid.

Så att med bestämdhet påstå att bildkvalitén tex i galleri FS sjunkit den senaste tiden tycker jag tyder på en viss hybris.

Att inte accetera att man blir sämre DET är hybris... Jag med många fler har gått till flickr för att konsumera bilder som väcker begär till konsten. FS fick hybris i samband med att de trodde sig vara tidnngsproffs också. Ödmjukheten och focus försvann - jag kräktes nästan av den totala brist på självkritik när jag läste "Fotosidan Magasin - Perfekt harmoni". Jisses grabbar... Att man jobbat några år som fotograf gör en inte till gud - tro mig...
 
Att inte accetera att man blir sämre DET är hybris... Jag med många fler har gått till flickr för att konsumera bilder som väcker begär till konsten. FS fick hybris i samband med att de trodde sig vara tidnngsproffs också. Ödmjukheten och focus försvann - jag kräktes nästan av den totala brist på självkritik när jag läste "Fotosidan Magasin - Perfekt harmoni". Jisses grabbar... Att man jobbat några år som fotograf gör en inte till gud - tro mig...

Inga fakta tyder på att många har lämnat den här sidan för tex flickr. Vecka 13 i år kom man upp i 74136 (48860) unika webbläsare (så när unika personer man komma i denna typ av mätningar) 224742 (170517) besök, siffrorna inom parantes är samma vecka 2008. Fotosidan växer med andra ord ganska så ordentligt. Detta medför en större ström av bilder, genom boomen av digitalkameror så har det säkert dykt upp en större andel nybörjare. Men jag kan inte så att det ligger något fel i det.

Det dina åsikter om tidningen delar jag inte, men det står ju varje person fritt att tycka vad de vill, delar många din åsikt lär nästa nummer sälja dåligt. Jag tycker iden med tanken är god, koppla ihop en väl fungerande webbsida med en tidning, ett grepp så få lyckats med

Vem som tror att dom är gud begriper jag inte.
 
Jag tror att bilden måste se bra ut i tumnagelstorlek för att komma med. Många sållas nog bort redan där. Att varje bedömare skulle sitta och gå igenom alla bidrag en efter en är nog mindre sannolikt.

Håller med, och tycker det är synd. Ett minimikrav borde väl vara att man måste se en bild i full storlek för att kunna rösta, men även med den ändringen så pockar förstås en klatschig tumnagel på fler klick. Fast det kanske verkligen är ett av kriterierna för en 'bra bild', nu när så mycket bild konsumeras via internet i just det formatet?

Per
 
Ödmjukheten och focus försvann - jag kräktes nästan av den totala brist på självkritik när jag läste "Fotosidan Magasin - Perfekt harmoni". Jisses grabbar... Att man jobbat några år som fotograf gör en inte till gud - tro mig...

Jag kan väl kommentera detta eftersom du helt missuppfattat. Det är inte vi som säger det, det är Resumés rubrik på deras artikel om att Fotosidan Magasin vunnit 2008 års oneshot (som alltså är en tävling som Resumé anordnar).

Det är tyvärr lätt att sådana där missuppfattningar sprids och blir sanningar.

http://www.fotosidan.se/blogs/fsmagasin/30360.htm
 
Håller med, och tycker det är synd. Ett minimikrav borde väl vara att man måste se en bild i full storlek för att kunna rösta, men även med den ändringen så pockar förstås en klatschig tumnagel på fler klick. Fast det kanske verkligen är ett av kriterierna för en 'bra bild', nu när så mycket bild konsumeras via internet i just det formatet?

Per

Juryn tar arbetet på allvar och kollar alla bilder som stora. Det är det minsta man kan göra för att ta sitt jobb som jury seriöst.
 
Ok. Missuppfattade, trodde ni menade värdarna. Juryfolket kan vi ju inte svara för, men vi lägger gärna till att man alltid bör ge alla bilder så mycket tid att man tittar på dem som stora bilder.
 
Någon nämnde flickr och att det skulle vara bättre kvalité där. Det stämmer förmodligen, underlaget är något större där. En del av poolerna/grupperna där är ruggigt bra. Det är sällan man ser så bra bilder på fotosidan som man kan göra på flickr och i en del av grupperna där.

Om det blivit sämre på fotosidan den senaste tiden kan jag inte uttala mig om, inte varit med tillräckligt länge. Men helt klart är att det finns bättre bilder på flickr, både i kvalité och till mängd.
 
Juryn tar arbetet på allvar och kollar alla bilder som stora. Det är det minsta man kan göra för att ta sitt jobb som jury seriöst.

Ok. Missuppfattade, trodde ni menade värdarna. Juryfolket kan vi ju inte svara för..

Ehh, vad nu då?

Vilken roll har egentligen "värdarna" a.k.a. "juryn" - som tar "sitt jobb som jury seriöst"? Jag trodde de mest räknade röster, och kollade så att bilderna inte bryter mot några regler?
Lite förvirrande..?

Per
 
Här är informationen om hur GFS fungerar. För att värdarna skall kunna ta beslut så måste de naturligtvis också titta på de stora bilderna. Komplett info ligger under Information på GFS.

http://www.fotosidan.se/gallerifs/about.htm



Slussen, juryn och värdar
Efter att fotografen lagt en bild i poolen så hamnar den hos Galleriets värdar och juryn. Värdarna är en blandning av Fotosidanmedlemmar som har förmågan, kunskapen och pondusen att bedöma bilder och har förstått syftet med Galleriet (att få alla besökare att gapa av häpnad och skapa ett sug att ta lika bra bilder). Värdarna kan var och en direkt släppa igenom en bild men blir vägledda av juryn.

I slussen så ser alla bara bilderna och dess titel. Varken värdar eller juryn ser fotografens namn. Allt för att bilderna skall bedömas så rättvist som möjligt.

Juryn består av alla de medlemmar som fått med en bild publicerad i Galleriet (dvs juryn blir bara större och större med tiden), och juryn kan då rösta Ja eller Nej (eller blankt). Varje Nej måste motiveras och det finns ett stöd för den som röstar att välja ett val ur en lista för vad man tycker är största anledningen till varför man säger Nej. Den listan är en mycket mycket grovt förenklad lista eftersom det egentligen är förkastligt att med en kort mening refusera en bild, men vi tror att en kort motivering ändå kan ge den refuserade fotografen en indikation på varför bilden inte kom med. Dock är Galleri FS ingen bildkritik. Vill du ha bildkritik så ladda upp i Bildkritikpoolen.

Bilden får ligga så länge att tillräckligt med röster har kommit för att Värdarna skall bli vägledda (i snitt flera dagar, ibland längre ibland kortare). Den vägledande omröstningen måste tydligt väga över för Ja (dvs en bild som får 15 ja och 15 nej bör betyda att bilden inte är tillräckligt bra för att nå igenom). Värdarna kan också se hur Juryn motiverar sina Nej. När en tydlig indikation för vart det barkar finns, så kan värdarna ta ett beslut. Värdarna kan gå emot juryns röstning. Eftersom det är samma värdar, och värdarna kommunicerar sinsemellan om "svåra refuseringsbeslut" så innebär det en hyfsad konsekvent nivå på de bilder som accepteras.

Efter beslutet så publiceras antingen bilden i Galleri FS eller om bilden blir refuserad så får medlemmen ett mail med info om detta och bilden åker ur poolen. Att en bild blir refuserad behöver inte behöva att den är en dålig bild, utan snarare att det inte var en bild som Galleriet letade efter just nu. Att en bild blivit publicerad i andra sammanhang, placerat sig bra i fototävling eller sålt bra, behöver inte betyda att den passar i Galleri FS.
 
Värdarna är en blandning av Fotosidanmedlemmar som har förmågan, kunskapen och pondusen att bedöma bilder och har förstått syftet med Galleriet (att få alla besökare att gapa av häpnad och skapa ett sug att ta lika bra bilder). Värdarna kan var och en direkt släppa igenom en bild men blir vägledda av juryn.


Ahaa, det var jag som inte hängt med hur det funkar, trodde 'värdarna' var FSred.

Per
 
Hur lång tid brukar det ta innan man får svar på om ens bild blivit antagen eller refuserad? Efter 48 timmar är det en (1) person som varit inne o tittat på bilden, utan att lämna någon kommentar.
 
Hur lång tid brukar det ta innan man får svar på om ens bild blivit antagen eller refuserad? Efter 48 timmar är det en (1) person som varit inne o tittat på bilden, utan att lämna någon kommentar.



Det kan ta en dag eller tio dagar. Mycket olika. Jag tror inte det syns på antalet visningar för bilden om någon tittat och röstat på den i Galleri FS. Hälsn Maria
 
Hur lång tid brukar det ta innan man får svar på om ens bild blivit antagen eller refuserad? Efter 48 timmar är det en (1) person som varit inne o tittat på bilden, utan att lämna någon kommentar.



Det kan ta en dag eller tio dagar. Mycket olika. Jag tror inte det syns på antalet visningar för bilden om någon tittat och röstat på den i Galleri FS. Hälsn Maria

Men om det tagit ännu längre tid då?
Det är då över 10 dagar sedan jag la in bilden. Tror jag iallafall.
Har det blivit något fel kanske? Försvunnit eller nåt.
Mvh camilla
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.