ANNONS
Annons

FS Galleri

Produkter
(logga in för att koppla)
Du missade en regel:

Regler för medlemsnamn
# Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet eller vara en webbadress. Använd ditt riktiga namn, där är alltid trevligast. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta.
# Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter (namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera denna profil, utan att meddela det. Anledningen är naturligtvis att på fotosidan.se är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang.

Här har ni den verkliga demokrati som råder på den här sidan.

Det är en utbredd missuppfattninga att FS skulle vara ett demokratiskt forum, det är det inte och det har FS-crew aldrig ens påstått att det är.

har du inte ett svenskt namn är du inte välkomen här. Rena diskriminering.

Det stämmer inte heller, jag har inte heller ett svenskt namn men har aldrig känt mig ovälkommen hit. Men ibland så ser man namn här som låter varken svenska eller utländska. Då är det ganska naturligt att det kontolleras om det är ett påhittat namn.

Det har f.ö. ingen betydelse om namnet är svenskt eller utländskt, misstänker de att det är ett påhittat namn så kontrollerar FS-crew saken. En gång reggade en kille hit med efternamnet Skjortbröst. Låter inte särskilt utländskt, eller hur, men ändå fick han lov att ändra till sitt riktiga efternamn. Så namnpolitiken har inget med diskriminering/rasism att göra, det har att göra med forumregeln som säger att alla ska regga in med sina riktiga namn. Har man reggat in med sitt riktiga namn och det namnet ifrågasätts p.g.a. dess ovanlighet, så är det inte värre än att du på något sätt för FS-crew bevisar att namnet är äkta. För är namnet äkta så torde det inte vara svårt att bevisa dess äkthet, eller hur? :)

Jag rekommenderar att du tar upp saken med dem så löser det sig säkert på alla bästa sätt.

Du missade en regel:

Regler för medlemsnamn
# Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet eller vara en webbadress. Använd ditt riktiga namn, där är alltid trevligast. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta.
# Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter (namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera denna profil, utan att meddela det. Anledningen är naturligtvis att på fotosidan.se är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang.

är Kalle ett riktigt namn?

mitt smeknamn är Appia och varför ska det vara förbjudet att använda här?
Enligt PUL får man bara publicera personuppgifter om personen i fråga tillåter, ingen kan tvina en användare eller ställa krav på något annat. Dessutom alla här är överns om att FS profil är hobby inte bildbyrå, eller hur?

är Kalle ett riktigt namn?

mitt smeknamn är Appia och varför ska det vara förbjudet att använda här?
Enligt PUL får man bara publicera personuppgifter om personen i fråga tillåter, ingen kan tvina en användare eller ställa krav på något annat. Dessutom alla här är överns om att FS profil är hobby inte bildbyrå, eller hur?

Vad har FS förmodade hobby- eller bildbyråprofil med detta att göra?

Det är sant att ingen kan tvinga dig att publicera ditt riktiga namn här, men då kan du inte heller kräva att få vara medlem i forumet, eftersom du bryter mot forumregeln som säger att du ska använda ditt riktiga namn.

Och angående PUL så tror jag att du har fel, man får visst publicera personuppgifter om andra. Exempelvis kan en bild tolkas vara en personuppgift och en bild på dig eller på mig får publiceras under vissa premisser - exempelvis om bilden inte är kränkande.

hur skulle du tolka den här situationen,
mitt namn passar inte i detta samhälle?

Måste säga att jag tycker att du överreagerar lite här.

Du har uttryckt en del rätt starka åsikter, åsikter som jag till viss del delar.
Dessa åsikter har du framfört i rätt skarpa ordalag.

Att du sedan gör detta under "falskt" namn kan faktiskt ganska lätt tolkas som att du är ett s.k. "troll": http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Administratörernas "åtgärder" bör nog tolkas (jag vet inte, men det är ingen avancerad gissning) utifrån just det här perspektivet.

Gällande reglerna om att man skall skriva under sitt eget namn, så anser jag att de är riktigt bra.
Vet av egen erfarenhet hur lätt internetforum spårar ur totalt.

Nog för att jag har en del åsikter om GFS, och retar mig på en del där.
Men det kan nog vara en bra idé att tona ner tonläget ibland.
I alla fall om man vill slippa risken för missförstånd och onödigt dåligt tonläge.

Jag menar inte på något sätt att du medvetet skulle ha försökt ställa till "oreda" här, men jag har väldigt lätt att förstå att vissa tolkat det du skrivt på så sätt.

För att återgå till trådens egentliga ämne.

Jag har klart och tydligt gett mina synpunkter och försökt komma med konstruktiva förslag.

Vill egentligen bara tillägga en endaste sak ang detta, och det är att jag tycker att nivån mellan de bästa och de "sämsta" bilderna i GFS har blivit större och större.
Något som jag personligen relaterar till att juryn de facto växer i antal, och därmed automatiskt vidgas också synen på vad som är "tillräckligt bra".

Men det finns trots allt större och viktigare problem här i världen än att jag tycker att GFS inte funkar så värst bra.
Så jag tänker se hur GFS utvecklas, och tills vidare inte bry mig så mycket om GFS över huvud taget (bortsett från att det finns en del riktigt bra bilder där).

Hoppas att den här diskussionen kan fortsätta på en vettig och konstruktiv nivå. Själv har jag inget mer att tillföra i dagsläget, så jag avslutar min del av den här debatten för ett tag framöver.

Ha det gott med er allihopa :)

Jag har inte orkat mig igenom hela tråden... Men jag har faktiskt två små inlägg i debatten. Dels hade det varit önskvärt att faktiskt få veta med vilka röstsiffror man blir refuserad/antagen. Det tror jag skulle ge en väl så bra fingervisning som de ganska tama kommentarerna(som numera är bortplockade?) gjorde.

Sen hade det ju faktiskt gått att skapa ett alternativt gfs. Ett gfs som istället skulle kunna bygga på en enkel algoritm i form av; "presentera bilder slumpvis som fått minst x röster och har minst y i betyg". Hade ju kunnat bli en rätt trevlig samling bilder också? Och det hade gått att reducera galleriet efterhand som det växer genom att bara ändra x och/eller y...

Mvh
Jerka

Självklart skall vi köra med våra riktiga namn eftersom det är en av våra grundregler. Vill man inte det så kan man inte heller vara med och det har inget med åsikter att göra.

Jag har inte orkat mig igenom hela tråden... Men jag har faktiskt två små inlägg i debatten. Dels hade det varit önskvärt att faktiskt få veta med vilka röstsiffror man blir refuserad/antagen. Det tror jag skulle ge en väl så bra fingervisning som de ganska tama kommentarerna(som numera är bortplockade?) gjorde.

Sen hade det ju faktiskt gått att skapa ett alternativt gfs. Ett gfs som istället skulle kunna bygga på en enkel algoritm i form av; "presentera bilder slumpvis som fått minst x röster och har minst y i betyg". Hade ju kunnat bli en rätt trevlig samling bilder också? Och det hade gått att reducera galleriet efterhand som det växer genom att bara ändra x och/eller y...

Mvh
Jerka

Vi har Topplistor som fungerar lite så. Dem hittar du här:

http://www.fotosidan.se/gallery/toplist.htm

När en bild granskas för Galleri FS så har jag fått för mig att fotografens namn, och annat inte syns för "juryn"?
Hur är det med bildens namn? Detta syns väl för juryn om jag förstått det rätt? (rätta mig gärna om jag har fel :)
Samma bild skulle ju i princip kunna bli antagen eller inte endast pga hur fantasifull titel fotografen har kommit på?
Har namnet på bilden något att göra med hur bra bilden är?

Samma bild skulle ju i princip kunna bli antagen eller inte endast pga hur fantasifull titel fotografen har kommit på?
Har namnet på bilden något att göra med hur bra bilden är?
Jo, en dålig bild med en snygg brutta som motiv med titeln - "Självporträtt" har större chans än om Fule Fredrik kommer med en fin fin "Rembrandtare" med titeln "Självporträtt". Har jag rätt eller fel?

Titeln syns då den kan bidra till att man förstår "syftet / tanken" med bilden. Det är viktigt.

Jag håller med, men inte ;)
Det betyder i princip att alla bilder kan vara bra sålänge man kommer på en "bra" titel.
Är en bild bra så är den väl bra... oavsett titel?
Ibland känns det som att bilder bygger mer på titeln än själva bilden (nu snurrade jag till det).
Förstår att en titel kan hjälpa en bild på många sätt, men jag är osäker på om det är rätt? Bedömer de bilder eller fantasifulla titlar?

Hjälp mig förstå! :p

Om en bild som blivit antagen, inte skulle blivit det utan titeln, är bilden tillräckligt bra då?

Man kan kanske också vända på det och fråga om det är rättvist att utestänga vissa bildgenrer från Galleri FS.

Men om titel och bild skapar en sådan känsla att den lyckas beröra merparten av de som betraktar den, är det så farligt att den kommer med i GFS då? Uppenbarligen fanns det tillräckligt många i juryn som tyckte att kombinationen hade kvalitéer och de som betraktar bilden kommer ju också kunna se titeln.

Nu kollar jag tyvärr väldigt sällan på bilder här på FS, så detta kanske är ett stort problem?

Dom senaste dagarna har 6 nya bilder antagits i galleriet. Av dom föreställer 5 stycken fåglar, visserligen bra bilder på fåglar men jag tycker det blir tjatigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar