Annons

FS Galleri

Produkter
(logga in för att koppla)
Galleri fungerar rätt så bra, de flesta bilder är bra men som du själv säger: att nästan alla bilder

alltså inte alla..... kanske något kan förbättras ;- )

jag strävar efter en motivation för "JA" bilder

Men du kan väl inte mena att ALLA skall säga JA på ALLA bilder. Det kommer ju inte funka för vi tycker ju olika.
 
Men du kan väl inte mena att ALLA skall säga JA på ALLA bilder. Det kommer ju inte funka för vi tycker ju olika.

det ser ut som du inte läser ordentligt det vad jag skriver. läs min post förre.

jag vill gärna MOTIVERTA varför röstar jag JA på en viss bild.

vid valet av NEJ behöver jag inte någon lista med motivation. räcker att man klicka på knappen 'nej' och ingenting mer

var har jag skrivit att ALLA ska rösta JA på ALLA
 
QUOTE=Appia;1238556]Galleri fungerar rätt så bra, de flesta bilder är bra men som du själv säger: att nästan alla bilder

alltså inte alla..... kanske något kan förbättras ;- )

jag strävar efter en motivation för "JA" bilder[/QUOTE]



Exakt alla bilder i FS är inte superbra, där är vi alltså överens. Det enda sättet att lösa det på är att ha ännu hårdare intagsgräns (högre andel positiva röster). Är det vad du efterfrågar? Annars förstår jag inte vad du är ute efter i denna diskussion annat än att gnälla på att vissa bilder du gillar blivit refuserade.

Jag tycker inte det är nödvändigt med strängare gräns eftersom galleriet då skulle gå miste om många bra bilder.
 
Som sagt.

- Vi har funderat på att ta bort motiveringarna ur mailet och för dem som vill finns det en länk där man kan se dem.

- Vi funderar också på ett Nej val där man själv får skriva text.

- Nej-valen är för att juryn skall ta nej:et på allvar och inte slentrianmässigt säga nej.

- GFS är ingen bildkritikfunktion, därför kommer vi inte kräva motivering till Ja.
 
BTW
.... att jag är kons-och bildtkritiker innebär inte att mina åsikter alltid stämmer... jag är mkt medveten om det,
men visa människor här har lite svart att erkänna att de kan ha fel....

jag ville inte blanda mina yrkesuppgifter med hobby som jag trodde mig hitta här... hmmm....

edit: tog bort ikonen
 
Senast ändrad:
Som sagt.

- Vi har funderat på att ta bort motiveringarna ur mailet och för dem som vill finns det en länk där man kan se dem.

- Vi funderar också på ett Nej val där man själv får skriva text.

- Nej-valen är för att juryn skall ta nej:et på allvar och inte slentrianmässigt säga nej.

- GFS är ingen bildkritikfunktion, därför kommer vi inte kräva motivering till Ja.

detta låter mycket lovande... och rättvist - TACK FÖR SVARET

- ingen lista med motiveringar i mailet
- istället för att BARA klicka på färdiga svar till NEJ alla får besvära sig att skriva några rader
- om vi har motivering till NEJ varför kan vi inte ha möjlighet att skriva något possitivt om bilden :- (
 
Wrrr

ville ta bort ikonen från posten förre... men klickade på fel kanpp... wrrr
ber om ursäkt för missvisande information
 
Håller med om att man kanske skall motviera ett ja, men jag tycker det är viktigare att motivera ett nej, även om det ibland blir konstiga motiveringar.

Men faktum kvarstår ju att för att en bild skall komma med så måste x antal tycka att den är bra, det är väl så rättvist som det kan bli?

Allt foto är inte konst och all konst är inte foto. Alla kan inte tycka lika.
 
detta låter mycket lovande... och rättvist - TACK FÖR SVARET

- ingen lista med motiveringar i mailet
- istället för att BARA klicka på färdiga svar till NEJ alla får besvära sig att skriva några rader
- om vi har motivering till NEJ varför kan vi inte ha möjlighet att skriva något possitivt om bilden :- (

Jag förstår inte detta inlägget. För förtydliga:

- ett _nytt_ val för Nej funderar vi på att lägga till. Detta är "Nej, med egen text". De andra valen kommer finnas kvar som tidigare.
- Därför att vi bestämt att i slussen anger man varför bilden inte skall vara med. Kommer den med så skriver du din kommenter i bildkommentaren så att alla kan se det, vilket borde ge allra mest nytta.
 
Jag förstår inte detta inlägget. För förtydliga:

- ett _nytt_ val för Nej funderar vi på att lägga till.
Detta är "Nej, med egen text". .
detta alternativ finns redan bredvid den färdiga listan med motivation
och tyvärr klickar man automatiskt på färdiga svar...
kanske skapa bara en knapp med
- "NEJ" med egen text -
... alltså ingen färdig lista.

De andra valen kommer finnas kvar som tidigare.
- Därför att vi bestämt att i slussen anger man varför bilden inte skall vara med. Kommer den med så skriver du din kommenter i bildkommentaren så att alla kan se det, vilket borde ge allra mest nytta.

du har rätt!
jag brukar skriva 'grattis' ord när bilden hamnar i galleriet och också genom galleriet har jag upptäckt många fina bilder som jag kommenterat.
 
Det som vi i tidigare trådar funderat på att justera är att ta bort motiveringen ur mailet. Då får man bara Ja eller Nej, och om man vill så kan man klicka på en länk för att reda på motiveringarna.

Anledningen till att motiveringarna finns är inte för fotografen, utan för att juryn skall motivera sina beslut, och inte slentrianmässigt säga nej.

Varför inte bara ta bort de färdigskrivna motiveringarna för varför man inte vill ha med bilden och tvinga fram en egenhändigt skriven motivering.
Tänkte att det inte blir så slentrianmässigt att klicka i "Höjer sig över mängden" som det verkar att de flesta använder sig av nu. Utan man får tänka till lite varför man refuserar.
/Maggan
 
Det som vi i tidigare trådar funderat på att justera är att ta bort motiveringen ur mailet. Då får man bara Ja eller Nej, och om man vill så kan man klicka på en länk för att reda på motiveringarna.

Anledningen till att motiveringarna finns är inte för fotografen, utan för att juryn skall motivera sina beslut, och inte slentrianmässigt säga nej.

Tanken är ju god, men funkar i praktiken, utifrån min egen erfarenhet inte alls i verkligheten.

När jag fått "avslag" på några av mina bilder, så har "förklaringarna" till detta i vissa fall varit totalt obegripliga.

Nu förstår jag varför, de som agerat "jury" har inte orkat/brytt sig om att på allvar motivera varför.

Den absolut "konstigaste" motiveringen jag fått hittills är följande:
"Otroligt söt bild måste jag säga men tror inte det".
Någon som fattar vad "jurypersonen" försöker att säga här?
(Bilden har för övrigt fått några femmor i intressegruppen "kritisk massa").
Bilden ifråga är raderad.

Att jag fått avslag på samtliga mina bilder tolkar jag som att de inte är tillräckligt bra, men motiveringarna är till stora delar totalt intetsägande, och ibland undrar jag om "juryn" över huvud taget titta på bilderna?

Sedan så tycker jag att de allra flesta bilder i GFS är riktigt bra, och förtjänar att vara där.
Men jag tycker också att det finns några bilder som jag absolut inte kan tycka är bra över huvud taget.
Visst, det är min personliga, högst subjektiva åsikt.
Men skillnaden på "högstanivå" och "lägstanivå" anser jag vara riktigt stor.

Jag får intrycket av att de som bedömmer bilderna uppträder stressat och ogenomtänkt, detta i sin tur gör att jag tycker att GFS inte alls funkar så bra som det från början var tänkt.

Att det dessutom finns väldigt många som har till ansvar för att göra bedömningarna, och att det är olika personer vid olika tillfällen, bidrar ju till att bedömningsnivån är väldigt oförutsägbar, och att två olika bilder därför kan komma att bedömmas på två helt olika sätt.
Vilket definitivt verkar vara hur det funkar i praktiken.

Dessa saker, sammanvägt gör att jag tycker att GFS inte funkar alls bra.

Tanken i sig är mycket god, flera av bilderna i GFS är otroligt bra.
Men det är min bestämda åsikt att något radikalt behöver göras om GFS ska funka bra.
 
jag har inte läst utan droppar bara en allmän kommentar.

GFS har fungerat otroligt risigt på flera plan med massa ursäkter och andra fjantigheter som följd.

I min värld, om man vill få något att funka, så kollar man på andra som lyckats och gör likadant.
Onexposure.net ..eller 1x.com som det heter nu, är ett bra exempel på hur GFS skulle kunna se ut om det funkade som det borde.

se och lär
Har ingen erfarenhet av de andra sajterna du räknar upp men jag håller inte med om att GFS har "fungerat otroligt risigt". Tycker det fungerar bra och det är en fröjd för ögat att se bilderna. (Men kanske lite värre för dem som bara tycker en bild ska vara svår. De kan och andra sidan låna ut kameran till grannens 2 åring så blir det nog fin fina bilder i den kameran;-). Vad är det som inte fungerat?


Det är väl naturligt att det kommer gnäll ifrån de som haft bilder som inte kommit med. Fråga de som inte kom med i programmet Idol efter första sessionen om juryn var bra eller dålig.

Motiveringarna kan man ju reta sig på om man tycker de är felaktiga. Jag har som exempel själv fått höra om en modellbild som jag tog med sk amerikansk beskärning dvs man kapar personen något ovanför knäna att "Bilden är kass för du var för långt bort. Dessutom har du inte fått med hela kroppen". Jag frågade då om jag skulle gå närmare (och få ännu mindre av kroppen) eller gå längre bort för att få med hela personen. Det kunde dock "experten" inte svara på. Så det kan vara surt att få felaktig kritik men "Höjer sig inte över mängden" är nog den bästa kritik för flertalet av de bilder som inte kommer med även om bilderna är bra.

Var gränsen ska ligga är ju inte lätt att säga och väldigt olika från person till person. Om man ställde frågan "Kan du ta ut de bästa bilderna på Fotosidan?" till 100 personer så skulle man nog få allt mellan 2 till 1000 bilder utvalda. I GFS finns ju ingen maxgräns utan de som tidigare har kommit med ligger som referens.
 
Jag tror ju att det finns en extremt tydlig korrelation mellan hur underbart man tycker något är i relation till om man fått med en bild. Och ju fler bilder man fått med desto ännu mer underbart kommer det bli.
 
Du mailade mig vid 1730. Då hade jag gått hem. Sen dess har jag handlat, varit lite domestic, ätit, diskat och sen 10 minuter tittar jag på innebandy och slår ett getöga på mailen.
 
Du mailade mig vid 1730. Då hade jag gått hem. Sen dess har jag handlat, varit lite domestic, ätit, diskat och sen 10 minuter tittar jag på innebandy och slår ett getöga på mailen.

David, det måste uppstått något fel, för kl 16.14 hade jag mottagit ett e-mail från dig där du ställer en fråga i samband med min begäran att radera länken.
/Nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.