Det som vi i tidigare trådar funderat på att justera är att ta bort motiveringen ur mailet. Då får man bara Ja eller Nej, och om man vill så kan man klicka på en länk för att reda på motiveringarna.
Anledningen till att motiveringarna finns är inte för fotografen, utan för att juryn skall motivera sina beslut, och inte slentrianmässigt säga nej.
Tanken är ju god, men funkar i praktiken, utifrån min egen erfarenhet inte alls i verkligheten.
När jag fått "avslag" på några av mina bilder, så har "förklaringarna" till detta i vissa fall varit totalt obegripliga.
Nu förstår jag varför, de som agerat "jury" har inte orkat/brytt sig om att på allvar motivera varför.
Den absolut "konstigaste" motiveringen jag fått hittills är följande:
"Otroligt söt bild måste jag säga men tror inte det".
Någon som fattar vad "jurypersonen" försöker att säga här?
(Bilden har för övrigt fått några femmor i intressegruppen "kritisk massa").
Bilden ifråga är raderad.
Att jag fått avslag på samtliga mina bilder tolkar jag som att de inte är tillräckligt bra, men motiveringarna är till stora delar totalt intetsägande, och ibland undrar jag om "juryn" över huvud taget titta på bilderna?
Sedan så tycker jag att de allra flesta bilder i GFS är riktigt bra, och förtjänar att vara där.
Men jag tycker också att det finns några bilder som jag absolut inte kan tycka är bra över huvud taget.
Visst, det är min personliga, högst subjektiva åsikt.
Men skillnaden på "högstanivå" och "lägstanivå" anser jag vara riktigt stor.
Jag får intrycket av att de som bedömmer bilderna uppträder stressat och ogenomtänkt, detta i sin tur gör att jag tycker att GFS inte alls funkar så bra som det från början var tänkt.
Att det dessutom finns väldigt många som har till ansvar för att göra bedömningarna, och att det är olika personer vid olika tillfällen, bidrar ju till att bedömningsnivån är väldigt oförutsägbar, och att två olika bilder därför kan komma att bedömmas på två helt olika sätt.
Vilket definitivt verkar vara hur det funkar i praktiken.
Dessa saker, sammanvägt gör att jag tycker att GFS inte funkar alls bra.
Tanken i sig är mycket god, flera av bilderna i GFS är otroligt bra.
Men det är min bestämda åsikt att något radikalt behöver göras om GFS ska funka bra.