Annons

Frontpage?

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hejsan

Jag skulle vilja ha tag i programmet Microsoft Frontpage. Gärna någon nyare version.

Någon som vet vart kan få tag programmet? Jag har tittat lite överallt, men kan inte hitta någon som säljer det....

köp INTE frontpage. Det är ett stort misstag. Har hållt på med webdesign i flera år och vill därför avråda från frontpage.

Jag rekommenderar istället att köpa Dreamweaver, en helt annat dimension...

Har aldrig testat Dreamweaver så jag kan inte säga något om det.

Däremot har jag använt Frontpage i många år och inte haft någon anledning att byta. Däremot fungerar det, föga överraskande, bäst i en ren MS-miljö med IIS. Det finns också "Frontpage Extensions" för diverse Unixservrar men det är nog en halvmesyr.

Problemet med Frontpage är att det är för smart för sitt eget bästa. Man totalt saknar kontroll över hemsidan. Detta inser man när man börjar beshärska ren kod. Då är dreamweaver klart enklare att byta mellan kod och grafisk miljö.

1997 ringde och ville ha tillbaka sin webeditor.

men sitter man fast i en MS-lösning så kanske det är det enda?

Det känns som att man borde kunna hitta en begagnad licens ganska lätt, känns väldigt främmande för mig att betala fullpris för ett sånt program.

Vitsen med ett program av den här sorten är väl att man ska slippa HTML-micklandet så mycket det bara går.

Hur som helst så tankar jag just nu hem en 30-dagars test av Dreamweaver så att jag kan se om du har rätt eller inte :)

Microsoft Frontpage har gått hädan, och ersätts av Sharpoint Designer (för de med sharepointservrar) och Expression Web (för fristående webutveckling).

Om de programmen är bättre än Frontpage har jag dock ingen aning om :D

Grejjen är att frontpage skriver speciell frontpage html, vilket gör att servern måste ha frontpage exstension.

Dreamweqaver skriver standardiserad html eller xhtml, vilket gör att det inte spelar någon roll vilket system du kör den på.

Daaaaaniel skrev:
Problemet med Frontpage är att det är för smart för sitt eget bästa. Man totalt saknar kontroll över hemsidan. Detta inser man när man börjar beshärska ren kod. Då är dreamweaver klart enklare att byta mellan kod och grafisk miljö.

Har du någon länk om vart man kan få tag i det programmet? Är det dyrt?

Frontpage vs Dreamveaver

Hej jag har endast använt Frontpage förut, är Dreamveaver svårare eller förstår man direkt!!!???

Dreamweaver är suveränt men kräver lite tillvänjning. Klarar du Frontpage så klarar du at lära dig Dreamweaver. Men ge inte upp efter 5 minuter utan ge det en chans.
Då upptäcker du mer ock mer, framförallat att du också får bättre kontroll överallting.

Smakan är ju alltid som baken.
Om du går in på http://www.webdesignskolan.com/
så har de en Dreamweaverskola där också.

ÅÅÅååhhh, Mosaic, det var en redig webbläsare det. inga popups, inga animerade gifar, allt var blått och understruket.

Frontpage är ju inte direkt billigt om man bara skall sätta ihop någon enstaka webbplats och det här rekommenderade Dreamweaver kostar nästan 2,5 gånger så mycket!

Någon som kan tipsa om bra freeware-/shareware-/open source-alternativ (Win och/eller Linux)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar