Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokusera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde82

Aktiv medlem
Har läst att en del har problem med att objektiv fronfokuserar eller bakfokuserar, vad jag förstår allså lägger fokus framför eller bakom motivet. Vad beror detta på och hur fungerar en sån där provkarta man kan testa detta med. Har inga problem med detta men har blivit nyfiken!

MVH: Fredde
 
Jag tycker det där resonemanget låter konstigt.

Det är ju inte objektivet som bestämmer var det skall fokuseras.
Sensorn som mäter skärpan sitter ju i kameran, vid filmplanet eller mostsvarande. Och kamerans eleketronik kör motorn som drar objektivets linser tills kamerans sensor ser skarpt, där stannar motorn, Eller kamerans elektronik stannar motorn i objekivet. Det finns mig veterligen inget objektiv som har inbyggd AF, det har bara en motor som driver linserna.

Därmed borde det borde inte finnas objektiv som bestämmer att det skall fokuseras på ett annat ställe, än det kamernan mäter sig fram till..
 
Nä jag vet inte vad det beror på, kanske har med kameran att göra?
Men jag har för mig att jag läste om nån som skickat iväg ett objektiv på justering.... Nån som vet?
 
Nä jag vet inte vad det beror på, kanske har med kameran att göra?
Men jag har för mig att jag läste om nån som skickat iväg ett objektiv på justering.... Nån som vet?

Det finns hundratals trådar om ämnet.... använd sökfunktionen så hittar du vad du söker efter, det blir enklast så.

/kent
 
Om jag har förstått det rätt så fungerar det ungefär så här: Kamerans AF-system räknar ut hur mycket objektivets fokus ska justeras för att skärpan ska ligga rätt och sänder denna information till objektivet. Eftersom systemet är open-loop så måste kamera och objektiv vara kalibrerade för att denna justering ska blir rätt, annars kan man få problem med front- eller back-fokus. Dessa problem kan åtgärdas genom att skicka in objektiv och/eller kamera till verkstad (går på garantin). I vissa kameramodeller kan man själv justera autofokusen. Fokuseringen hade ju blivit mer noggrann om den varit closed-loop, men då blir den för långsam (jag tror detta används i kompaktkameror och i vissa systemkameror med AF i LiveView).

Man kan testa att fokus ligger rätt med t ex ett testark, se http://www.focustestchart.com/chart.html, eller fota objekt med hög kontrast på olika avstånd. Detta måste göras noggrannt för att få pålitliga resultat. Använd stativ, goda ljusförhållanden, full bländaröppning, spegeluppfällning och självutlösare. Gör flera försök med manuell omfokusering mellan varje exponering. Viss spridning av fokus är naturligt (1/3 av skärpedjupet i Canon 400D för bländare större än 2.8), men den bör inte ligga konstant framför eller bakom det du fokuserar på. Man bör också tänka på att skärpedjupet inte ligger symmetriskt kring fokalplanet.
 
Nej det är frågan om ett helt vanligt reglersystem.
Kamerna mäter skärpan, kör objekivets motor tills det blir skaprt. det finns inge feedback från objektivet som meddelar att det nu är skarpt.
Systemet gör samma sak som du själv gör, tittar på bilden och med motorns hjälp virder på fokuseringen till den ser en skarp bild.

Att det är så kan vi testa bara genom att sätta på en närbildslins på objekivet. Då justerar systemet tills bilden blir skarp.

Kör vi manuellt får vi en liten indikering i sökaren, den hjälper oss att manuellt fokusera, vi vrider på objektivet med näven och lampan lyser, det är skarpt enligt kamernans "skärpemätare".

Att kameran skulle kunna "räkna" ut inställningsdata till objektivet skulle betyda att det skulle finns ett reglersystem i objektivet och en återföring av inställt värde, i objektiven finns bara en motor som driver fokuseringen, eller en karadnaxeln som låter sig drivas av kamerans motor.

Ett mycekt simpelt objektiv med stort glapp i motor växel och fokusering skulle kunna ge effekten att när kameran anser det vara skaprt, och stoppar motorn så gör glappet att fokus förställs en aning ytterliagre. OCha tt det då blir skärpa på fel ställe. AF slutar ju när dne är klar.

Men prova då med kontinuerig AF.

På äldre småkameror förr var det en ultraljuds avståndsmätare som ställde objektivet på det fokus den tyckte var lämpligt, dvs då kunde det blir fel. Sådana sytem finns knappast idag.
 
orkar inte läsa allt, du som läst kanske kan sammanfatta snabbt

Nej, men jag klipper ut kärnan:

When you half-press the shutter release (or the * button, if you've used the custom function to move focusing control there), the activated AF sensor "looks" at the image projected by the lens from two different directions (each line of pixels in the array looks from the opposite direction of the other) and identifies the phase difference of the light from each direction. In one "look," it calculates the distance and direction the lens must be moved to cancel the phase differences. It then commands the lens to move the appropriate distance and direction and stops. It does not "hunt" for a best focus, nor does it take a second look after the lens has moved (it is an "open loop" system).

If the starting point is so far out of focus that the sensor can't identify a phase difference, the camera racks the lens once forward and once backward to find a detectable difference. If it can't find a detectable difference during that motion, it stops.

Although the camera does not take a "second look" to see if the intended focus has been achieved, the lens does take a "second look" to ensure it has moved the direction and distance commanded by the camera (it is a "closed loop" system). This second look corrects for any slippage or backlash in the lens mechanism, and can often be detected as a small "correction" movement at the end of the longer initial movements.
 
Detta är vad som hände i hstorisk tid.
Man hade en mätare som med prismor gav dubbelbild.
Genom att mäta prismans läge genom att skruva på en kran fick man bilderna att ligga över varandra. Då läste man av avståndsmätaren, exvis 4,5 meter, sedan ställde man in objektivet på sin skala till 4,5 meter och tog sedan bilden.

Det kan tänkas att det finns sytem som gör så även på moderna kameror.
Men på NIKON görs juteringen samtidigt som skärpemätaren, det man kallar för AF sensor, mäter skärpan. Dvs ett reglersystem.
Skulle det vara som i den engelska texten skulle man inte kunna få det att funka med en försättslins, eller att manuellt fokusera emd hjälpa av kamerans "skärpemätare".
Observera att indikatorn för uppnådd skärpa kan uppnås både genom att vrida på objektivet eller genom att ändra avståndet, man flyttar kamernan. Så det handlar INTE om att kameran skickar data till objektivet att : "STÄLL DIG PÅ 4,5 Meter NU!".
Kontinuerlig AF skulle ju inte kunna funka då.

Man talar i texten om glapp i mekniken, givetvis spelar det in.
Som alla reglesystem händer det att det självsvänger, vilket vi ju oxo kan uppleva på vissa kameror, de far fram och tillbaka, det syns inte minst på filmer i TV.

Ett propotionellt regelerssytem, måste kunna ändra egenskaper efter förutsättnigarna, proptionalitet, derivering integrering död Zoon etc, och dessa data får systemet från Objektivet och Zoomläget, med dessa data kan AF funka lika bra, eller nästan lika bra med olika brännvidder på Zoomar etc.

Sen är det väl så att en skärpesensor har en viss tolernas, det är det jag kallar för död Zoon i reglerparametrarna. Dvs skärpan blir aldrig exakt. prova själv med manuell fokusering och använd dig av AF indikatorn, du har ett område där lampan lyser, exvis mellan 7,2 och 7,5 meter. Utan död zoon kommer regelseystemet att självsvänga.
 
Enligt Nikons hemsida, http://www.nikon.com/about/technology/core/software/caf/, så räknar kameran ut hur mycket och i vilken riktning objektivets linser ska förflyttas baserat på avståndet mellan två bilder producerade av en beamspliter. Jag antar att översättningen mellan bildavstånd och hur mycket fokusmotorn ska vridas kräver kalibrering, och det är väl där det kan bli fel.
 
Att det "räknar ut" riktningen är OK.
Alla reglersytem vet vilket håll det skall justera. Exvis en temperatur regulator drar ner värmen när det blivit tillräckligt varmt. Så det håller jag med om.

Det kan du själv oxo "räkna" ut, vid manuell fokusering vet du direkt vilket håll du skall vrida till det blir skarpt.

Att man utrycker sig så beror på att det är mycekt kompicerat att förklara reglerteknik på ett seriöst sätt.

Det är lättare att skriva så.

Resonemangen skulle kräva en återföring från fokuseringen till kameran, inget objektiv jag servat har sådan.
Det enda som återförs till kamerna är bländare och i vissa fall brännvidden. Och detta i så stora steg att det inte räcker för noggrann fokusering.


Ja det kan krävas kalibrering, men det görs i kameran inte i objektiven.
 
Jag vet inte säkert men i så fall skulle en kamera felfokusera konsekvent med samtliga objektiv man har i sin kameraväska.
Verkligen säger att så inte är fallet. En kamera kan uppenbarligen fokusera rätt med vissa och inte med andra.

Efter att jag själv varit i kontakt med TuraScandinavia som servar Sigma, så berättade teknikern där att man kalibrerar optiken genom att lägga in olika offset, vilket isåfall bekräftar funktionen som beskrivs i den engelska texten.

(Texten ska beskriva förloppet i Canon EOS20D och den får väl betraktas som modern)
 
Jo det är ju därför jag tycker resonemnget är konstigt, dvs att olika objektiv fokuserar olika på samma kamera.
Alla fakta pekar dock på att vi talar om ett reglersystem där AF i kameran justerar optiken tills kameran anser att det är skarpt.
Det man menar på sigma är trolige att de justerar glappet i mekaniken eller justerar så att motorn verkligen stannar när kamerna tycker att det är OK.

Lägga "in offset" kan ju vara att ge reglersystemet, om det finns ett sådant i objektivet, en ny programmvara så att det gör på ett annats sätt med de fakta som kommer från kamaran.Dvs flyttar avståndskalan i objektivet
Det kan även betyda att man byter shims för att mekaniskt få bort glapp. Eller helt enkelt gör mtoorn lite långsammare så att den inte går förbi , dvs ger ett överskjut, (en reglerterm)
 
Jo det är ju därför jag tycker resonemnget är konstigt, dvs att olika objektiv fokuserar olika på samma kamera.
Alla fakta pekar dock på att vi talar om ett reglersystem där AF i kameran justerar optiken tills kameran anser att det är skarpt.
Det man menar på sigma är trolige att de justerar glappet i mekaniken eller justerar så att motorn verkligen stannar när kamerna tycker att det är OK.

Lägga "in offset" kan ju vara att ge reglersystemet, om det finns ett sådant i objektivet, en ny programmvara så att det gör på ett annats sätt med de fakta som kommer från kamaran.Dvs flyttar avståndskalan i objektivet
Det kan även betyda att man byter shims för att mekaniskt få bort glapp. Eller helt enkelt gör mtoorn lite långsammare så att den inte går förbi , dvs ger ett överskjut, (en reglerterm)

Jag tycker att alla fakta tyder på att det inte är ett reglersystem. Kameran räknar ut hur mycket objektivet ska flytta fokus och skickar denna info till objektivet. Punkt. Jag tror inte frontfokus har något med glapp i mekaniken att göra, utan ett fel i översättningen mellan fasdifferens i AF sensorn till hur mycket fokusmotorn i objektivet ska vridas. Därför kan vissa objektiv ha fram- eller backfokus och vissa inte.
 
Hur förklarar ni hur kontinuerlig AF funkar då?
Hur förklarar ni att AF funkar trots att man sätter en närbildslins framför befintligt objektiv?
Det skulle ju bli avsevärt sämre än ett feljusterat objektiv med "offsetfel"
Hur förklarar ni att man kan hamna i fokus genom att flytta kameran tills fokusindikatorn lyser?
Hur förklarar ni att AF och skärpemätaren funkar trots att man använder en mellnring eller bälg?
Hur förklarar ni att AF indikeringen funkar även med ett objektiv utan AF?
Jag har öppnat och repat AF objektiv utan att finna någon som helst återföring till kameran om var fokusringen står.
Hur förklarar ni att både moderna AF objektiv med "kardanaxel" eller nya med inbyggd motor funkar på samma kamera?

Dvs kameran vet aldrig var fokusringen står i objektivet. utan med regelersystemet provar sig fram till var det blir skarpt, snabbaste metoden och ett regelessytem. Ett regelersystem som har några extra input som hjälper till att snabba upp och ändra reglerparametrar efter valt objektiv, brännvidd etc.

Skillanden mellan inbyggd motor och de med motorn i kameran är mindre glapp, färre kugghjul och billigare produkationskostnad. man kan med minde glapp ha högre förstärkning i reglersystemet, och få en snabbare och noggrannare AF.
 
Hur förklarar ni hur kontinuerlig AF funkar då?
Enkelt. Kameran fortsätter att titta på signalen från af-sensorn. När skillnaden blir för stor, dvs motivet rört sig tillräckligt mycket, görs en ny justering, osv.

Hur förklarar ni att AF funkar trots att man sätter en närbildslins framför befintligt objektiv?.
Det förändrar i sak ingenting ur kamerans synpunkt. Den mäter inget absolut avstånd. Att motivet i verkligheten befinner sig mycket närmre än normalt struntar kameran i.

Hur förklarar ni att man kan hamna i fokus genom att flytta kameran tills fokusindikatorn lyser?
Kameran tittar på fasskillnaden från af-sensorerna. Vem som vrider på linsen i det läget spelar ingen roll. Den kan fortfarande avgöra om fokus är rätt eller fel.

Hur förklarar ni att AF och skärpemätaren funkar trots att man använder en mellnring eller bälg?

Hur förklarar ni att AF indikeringen funkar även med ett objektiv utan AF?
Se ovan.

Jag har öppnat och repat AF objektiv utan att finna någon som helst återföring till kameran om var fokusringen står.
Hur förklarar ni att både moderna AF objektiv med "kardanaxel" eller nya med inbyggd motor funkar på samma kamera?
Det gör dom inte. Kameran måste stödja funktionen men alla dagens kameror gör det.
 
Jag har ännu inte läst en trovärdig förklaring till varför det behövs ett offset-värde i objektivet, därför har jag utvecklat en egen teori som går ut på att ljuset från objektivet ibland bryts felaktigt när det passarer igenom den halvgenomskinliga spegeln och därför måste korigeras för.
 
Ja det är en bra fråga David.
Och varför är en närbildslins inte ett "offset fel"?
Frågan är vad "offsetfel" betyder.
Jag har teorin att det betyder att man justerar för mekaniskt glapp.

Tack JS1 du är på min sida visar svaren, dvs att vi talar om ett reglesystem.

Reglerteknik är svårt, själv har jag i jobbet reglerat temperatur, flöde, förstärkning i radioapparater, tryck, nivå, utstyrning av mikrofonivå i sändare, koncentration, och skärpa.
Men inser att ämnet reglerteknik är svårgripbart.

Se bara när riksbanken försöker "reglera" inflationen med räntehöjningar. Det är som att reglera rumstemeparaturen genom att istället för att skruva på elementet, byta mattor. Att andra saker än de tänker sig skall ske,ingår inte i deras tänk.

Det finns således någon här som tror att kameran säger till objektivet att ställa in sig 4,5 meter, och då gör objektivet det. samt att objektivet på något magiskt vis ändrar detta till 2,7 cm om man sätter på en försättslins. Och att kameran på något magiskt vis kan räkna ut att nu verkar avståndet vara 2,7 cm.
Nej den vrider bara på fokuseringen tills det blir skarpt på AF sensorn och inget annat. Precis som när vi gör det manuellt och slutar vrida när det lyser grönt i sökaren.

Nu slutar jag denna diskussion. Så får ni fortsätta vidare.

Huvudfrågan är ännu olöst, dvs varför en del objektiv inte blir skarpa trots att kameran "vrider dess fokusring" tills det blir skarpt på AF sensorn. Eller om det existerar detta fenomen?
Att inte märkesobjktiv har det här fenoement är tydligens sant. de har heller ingen "offset" kran att justera på.....
 
Det kvittar i vilket forum man läser så det ingen som riktigt vet. Allt verkar bygga på egna teorier.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.