Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokusera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är en bra fråga David.

Det finns således någon här som tror att kameran säger till objektivet att ställa in sig 4,5 meter, och då gör objektivet det. samt att objektivet på något magiskt vis ändrar detta till 2,7 cm om man sätter på en försättslins. Och att kameran på något magiskt vis kan räkna ut att nu verkar avståndet vara 2,7 cm..

Detta tror inte jag heller (och har inte heller skrivit detta). Jag tror att kameran säger till objektivet att ändra fokus ett antal cm, inte vilket absolut värde det ska ha.

Huvudfrågan är ännu olöst, dvs varför en del objektiv inte blir skarpa trots att kameran "vrider dess fokusring" tills det blir skarpt på AF sensorn. Eller om det existerar detta fenomen?
Att inte märkesobjktiv har det här fenoement är tydligens sant. de har heller ingen "offset" kran att justera på.....

Om det hade varit ett fungerande reglersystem hade problemet med frontfokus inte existerat, eller hur? Då hade ju, precis som du skriver, kameran justerat objektivet tills det blir skarpt på AF-sesorn.

Om man tittar på ett flödesshema över ett minolta objektiv så ser man där att i chippet kan man lagra AF-offset, frågan är ju varför?

Sensor, mattskivan och AF-sensorn borde ju alla fokusera rätt om det är lika långt till dom, enda skillnade jag kan se är att ljuset som går till AF-sensorn måste passera igenom en extra glasruta.

Hur var det innan AF fanns? Kunde ett objektiv fokusera fel då med, även om alla andra objektiv fokuserde rätt på samma kamera-hus?

Om man tittar på ett flödesshema över ett minolta objektiv så ser man där att i chippet kan man lagra AF-offset, frågan är ju varför?

Sensor, mattskivan och AF-sensorn borde ju alla fokusera rätt om det är lika långt till dom, enda skillnade jag kan se är att ljuset som går till AF-sensorn måste passera igenom en extra glasruta.

Hur var det innan AF fanns? Kunde ett objektiv fokusera fel då med, även om alla andra objektiv fokuserde rätt på samma kamera-hus?

Klippte detta från Free patens online, http://www.freepatentsonline.com/5517475.html

Optical information processing apparatus in which the offset of a tracking error signal is corrected in accordance with a relationship stored in a memory, in response to a position detection output signal.

Document Type and Number:United States Patent 5517475

citat:
Abstract:An optical information processing apparatus includes an optical head for irradiating a light beam onto an optical recording medium, an objective lens, mounted on the optical head, for condensing the light beam onto the recording medium, a photodetector for receiving a light beam from the recording medium and for generating a tracking error signal indicative of a positional deviation between a light beam irradiated position and a track, a tracking actuator for moving the objective lens in a direction intersecting tracks of the recording medium, a tracking controller for driving the tracking actuator in accordance with the tracking error signal so as to correct the positional deviation, a position detector for detecting a relative position of the objective lens with respect to the optical head in the direction intersecting the tracks, a measuring device for measuring a relationship between an offset of the tracking error signal and a position of the objective lens from the tracking error signal and an output of the position detector, a memory for storing the relationship measured by the measuring device and a correction device for correcting the offset of the tracking error signal in accordance with the stored relationship, in response to the position detector output signal.

Killen som skrivit detta borde off the record gå en skrivkurs eller för att få den lite mer lättläst. Många bisatser är det.

Vad jag förstår så jämförs offset-värdet, som funkar som ett referensvärde, med det värde systemets styrsystemet fått fram. Diffar det så korrigeras diffen med hjälp av offset-värdet. I detta fall talar vi inte direkt om ett helt slutet system som svänger in mot ett perfekt fokus av sig själv. Istället får vi ett system som först ställer objektivet i ett läge reglersytemet kommit fram till. Först efter det så överstyr ett korrektionsvärde (offsetvärdet) som man tagit fram genom exv. en praktiskt test som visat hur mycket man måste kompensera för att systemet verkligen ska vara fokuserat. Det är detta offset-värde då som kan användas för att tvinga AF-systemet att göra en finjustering efter att det själv tror att det hittat fokus.

Det borde inte vara någon skillnad vare sig motorn sitter i objektivet eller kamerahuset. Problemet är ju detsamma men det skulle kunna vara så att man i äldre objektiv (kardandrivna) förlitat sig helt på logiken i kamerahustet och att eventuella justeringar i objektiven gjorts med schims istället. Det skulle kunna funka båda två vägarna. Vad jag vet så sa killarna på LP-Foto att det finns inget att justera i gamla Minolta-objektiv men jag ska fråga Werner (som är den som gör de mesta av reparationerna) när han är på jobbet i morgon om han har tid. Annars är väl problemet nu att det inte finns speciellt många kvar nu som kan finlira med gamla Minolta-objektiv. Jag gissar att där har vi väl en selling point för svindyra Sony-objektiv.

Senast ändrad:

Om jag fattat det rätt så har min kamera (A350) fyra strålvägar som måste vara i synk för att man inte ska bli blåst av kameran vid fokusering.

1. till mattskivan
2. till sensorn
3. till AF-sensorn
4. till den specialla sensor som används av Live View-systemet.

Finns klar potential till strul antar jag.
De som pratar om att de kollar på indikatorlampan vid manuell fokusering med exv. Nikon använder väl också ytterst stöd av AF-sensorn. Manuell fokusering med det stödet blir väl identiskt med om man låter AF sköta fokuseringen ... eller? Om kameran fokuserar fel med AF så borde den väl fokusera lika fel vid manuell fokusering stödd av AF-systemets signaler med reservation för mekaniskt spel i systemet.

Med detta i minne så borde en kamera rent teoretiskt kunnat fokusera fel även på den tiden AF inte fanns. Om avståndet till mattskivan diffar från den mot filmplanet blir det väl heller inte rätt.

Sten Åke skrev:
Finns klar potential till strul antar jag.
De som pratar om att de kollar på indikatorlampan vid manuell fokusering med exv. Nikon använder väl också ytterst stöd av AF-sensorn. Manuell fokusering med det stödet blir väl identiskt med om man låter AF sköta fokuseringen ... eller? Om kameran fokuserar fel med AF så borde den väl fokusera lika fel vid manuell fokusering stödd av AF-systemets signaler med reservation för mekaniskt spel i systemet.

Med detta i minne så borde en kamera rent teoretiskt kunnat fokusera fel även på den tiden AF inte fanns. Om avståndet till mattskivan diffar från den mot filmplanet blir det väl heller inte rätt.[/QUOTE]

Givetvis har du rätt i att manuell fokusering med stöd av AF lampan ger samma resultat som om motorn vrider på fokuseringsringen. det är därför jag hävdar att det inte borde finnas ett problem som denna tråd handlar om.

Jag hade en gång en Minolta där jag sent om sider kom på att mattskivan satt snett. Om man fokuserade på amttskivan till häger belv det fel, på mitten blev det skapligt och till väsnter fel igen.

Jag har haft mycket stora problem med felfokus genom mina DSLR år och således haft en och annan kontakt med Nikons verkstäder om detta. Svaret som dessa givit är följande: "Kameran gör en beräkning av hur mycket systemet (kamera + glugg) behöver vrida på fokusringen för att det skall bli skarpt. Ingen efterkontroll görs om det sedan blev rätt". Hos Nikon finns det som bekant två olika system för drivning av fokusringen: den mekaniska drivningen med motor i kamerahuset och AF-S motorn som alltid sitter i gluggen. (det finns faktiskt ytterligare minst ett system med AF-I men den är gammal idag).

Om en kamera fokuserar fel med ett mekaniskt objektiv, alltså ett icke AF-S, så är det alltid kameran som är feljusterad (om gluggen är hel rent mekaniskt vill säga). Dessutom innebär detta att en kamera kommer att fokusera lika mycket fel eller rätt med samtliga icke AF-S gluggar.

Lägger du till ett objektiv av AF-S typ så får du ytterligare en felkälla då denna drivning går att justera separat från kameran. Dessa objektiv kan dessutom fokusera fel på olika brännvidder vilket inte ett icke AF-S kan. På något sätt som jag inte har gått in i diskution med Nikons servicetekniker om så talar alltså kameran om för objektivet hur långt det skall driva fokusringen och om gluggen röknar fel så blir det..... lägg då även till en eventuell feljusterad kamera som ger fel signal från början.

Ofta läser man om att använda kontinuerlig fokus istället, AF-C på Nikonspråk för "då får du ju återkoppling hela tiden" men tyvärr så måste jag meddela att det inte fungerar. Jag har provat att sätta microjusteringen av fokus i min D300 fel med avsikt och testat med AF-C men det blev alltså ändå felfokus. Fråga mig inte varför men felfokus blev det.......

Att använda fokuslampan vid manuell fokus är oftast ingen lösning heller. Om jag fokuserar manuellt med min D300 och tex 85mm f1,4 fullt öppen efter fokuslampan så ser det oftast bra ut i sökaren men vid gransknin gpå skärmen så ligger fokus oftast fel ändå. Spelet när lampan tänds är för stort för en 100%-ig fokusering. Gör jag en manuell fokusering på en punkt tills lampan lyser så är det mycket tydligt att systemet ofta gör en liten justeringar av fokusläget om jag slår på AF igen trots att lampan lyst hela tiden

Senast ändrad:
Det var bättre förr, snittbildmätaren var outstanding för att snabbt kunna ställa skärpan i sökaren med.
Varför finns inte digitalkameror med snittbildmätare och mikroprisma???
Finns mattskivor att byta i proffsmodellerna? D1 D2 D3 ???

Detta var ju mycket intressant Magnus, med mattskivor, tack för den infon! Måste kolla hur det går till att byta mattskiva i D80. kanske den går att pilla ut från spegelhuset, likt det gjorde på exvis NIKON FE.
Att sedan de elektroniska stödlinjerna blir kvar efter bytet är bra.

Till de andra diskussion i ämnet fokusering.
Det är ju riktigt att rätt fokus skall hamna på filmplanet, dvs sensorn, på mattskivan, på AF sensorn och i vissa fall även på den sensor som ger Live Vew bilden.
Men det här gör man genom mekansik precison , dvs kamerahuset efter gjutning är bearbetat med den presision som krävs.
Enklare kameror kanske inte har denna mekaniska bearbeting och man trimmar in detta med programvara. Och kallar detta för "offset". Dagens kamerahus i plast har givetvis oxo en termisk formförändring med temepraturen, vilket då är en skillnad mellan en dyr och en billig kamera. det är förståss ett skäl att man förr reklamerade för hus i alla tänkbara exklusiva legeringar.
På filmkameror där man har Zoomar med upp till 12 ggr Zoom, finns en mekanisk offset justering, som innebär att man justerar tills fokus är samma oavsett brännvidd. Där vill man ju att objektivet håller skärpan medan man Zoomar.
Så "offset" kan betyda mycket.

Till de andra diskussion i ämnet fokusering.
Det är ju riktigt att rätt fokus skall hamna på filmplanet, dvs sensorn, på mattskivan, på AF sensorn och i vissa fall även på den sensor som ger Live Vew bilden.
Men det här gör man genom mekansik precison , dvs kamerahuset efter gjutning är bearbetat med den presision som krävs.
Enklare kameror kanske inte har denna mekaniska bearbeting och man trimmar in detta med programvara. Och kallar detta för "offset". Dagens kamerahus i plast har givetvis oxo en termisk formförändring med temepraturen, vilket då är en skillnad mellan en dyr och en billig kamera. det är förståss ett skäl att man förr reklamerade för hus i alla tänkbara exklusiva legeringar.

Samtliga av dagens kameror justeras på elektronisk väg. Det finns alltså ingen modern modell som justeras på mekanisk väg. Kanske att grundjusteringen eller tillverkningstoleranserna är bättre/finare på de "exklusivare" modellerna men även D3/D2/D700/D300 finjusteras alltså per mjukvara.......

På äldre modeller före AF så shimsade man mattkivan till olika lägen. På de tidiga AF-modellerna så justerade man oftast in hjälpspegeln som sitter under/bakom huvudspegeln eller någon annan mekanisk komponent i AF systemet men "alla" har gått ifrån detta numera. Tog alldeles för lång tid att både bygga och sedan finjustera det hela. Kostade helt enkelt för mycket´..Mycket enklare och billigare att lösa det via programering.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar