Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Front focus eller inte? D200

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Laddade hem den där focus test pdf:en. Tog lite bilder på bländare 3.2 och tycker resultatet är bra. Postar e bild.

Men ibland tycker jag får front focus! När jag använder blixt. Men för det mesta ser det bra ut, och ibland inte. Kör kameran handhållet eftersom jag kör 1/80 sek med mitt nikkor 60mm micro.

Ska posta flera sen.

Borde jag vara orolig? :)

edit:

Tack fotosidan för man bara kan skicka med 400*400 bilder!

Bilagor

• _dsc0001.jpg
    _dsc0001.jpg
    42.2 KB · Visningar: 427
Hej Johan
tycker inte det ser ut som du borde vara orolig, jag fick troligtvis den känslan du har men efter samtal och test (Lasses Kameraservice) så har jag inga känslor kvar gällande fokusen. (jag gjorde också testet du har + stativ)

Det är mer mig det handlar om :)

johan_w skrev:
Synd man inte kan editera sitt svar utan måste belasta databasen med nya inlägg varje gång...

--------------------------------------------------

Tack fotosidan för man bara kan skicka med 400*400 bilder!

Du pysen, tagga ner lite va. De låter dig låna sitt utrymme för bilder när du bifogar i tråden. Om du har eget utrymme kan du ju länka så stort du bara vill.

On topic. Tycker din fokus verkar sitta där den ska...

Orky skrev:
Du pysen, tagga ner lite va. De låter dig låna sitt utrymme för bilder när du bifogar i tråden. Om du har eget utrymme kan du ju länka så stort du bara vill.

On topic. Tycker din fokus verkar sitta där den ska...

Tolkade du mitt svar negativt? Det var inte ironi i svaret utan helt seriöst. hur skulle det se ut om alla postade stora bilder som gick utanför marginalerna...

Det ser helt OK ut, du kan sova lungt och gå ut och fotografera istället för att sitta framför datorn och pixel-peepa :)

kent.

Om du nu av nån outgrundlig anledning funderar på om kameran fokuserar fel (vilket det inte ser ut som), så måste du ju använda stativ för att få bra noggrannhet. Du har i en del av bilderna hållit kameran snett mot pappret, vilket innebär att skärpeplanet inte kommer ligga helt rakt längs linjen, och då blir det inte lätt att avgöra om fokus ligger rätt.
Prova en mindre vinkel än 45 grader så ser du ännu tydligare var fokus ligger, eftersom skärpedjupet på skalan blir kortare. Största möjliga bländare verkar också vettigast att använda.

johan_w skrev:
Följde Martins råd och kom fram med detta resultat.. meh!

http://www.jlw.se/foto/_DSC0026focustest0429.jpg
Pappret ligger fortfarande snett;-) Men å andra sidan så verkar ju fokus ligga "lika på båda sidor" så att säga. Frågan är om man kan anse det vara nåt fel med 2mm felfokus? Det är ju dessutom mindre än 2mm eftersom du nu har en annan vinkel.

Edit: Med tanke på att det rör sig om ett makroobjektiv så kanske det är det ja. Prova om du får samma resultat med nån annan glugg, för det kan ju vara huset som knasar likaväl som gluggen.

Stå på dig Johan!

Om du testar tillräckligt länge & noggrant så hittar du säkerligen något fel till slut:)

//Larsa

Makten skrev:
Om du nu av nån outgrundlig anledning funderar på om kameran fokuserar fel (vilket det inte ser ut som), så måste du ju använda stativ för att få bra noggrannhet. Du har i en del av bilderna hållit kameran snett mot pappret, vilket innebär att skärpeplanet inte kommer ligga helt rakt längs linjen, och då blir det inte lätt att avgöra om fokus ligger rätt.
Prova en mindre vinkel än 45 grader så ser du ännu tydligare var fokus ligger, eftersom skärpedjupet på skalan blir kortare. Största möjliga bländare verkar också vettigast att använda.

Du bör inte ha lutande papper eller hellre; fokusera på en notispappersbit som du sätter på avståndspappret så att kameran får något som är 90 grader att fokusera mot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar