Re: Re: dock är det....
LeadHead skrev:
Nu är jag inte jätteinsatt (bara lite) men jag tror inte att A-kassan ser med helt blida ögon på faktureringsföretagsmetoden heller (t.ex. Frilansfinans). Det kan tydligen ändå räknas som näringsverksamhet trots att du inte F-skattar.
fördelen är.
När man fakturerar via frilans räknas man som anställd mot frilans, då har de bla försäkring för den personen under den perioden han fakturerar för.
Ex. jag kör traktor, jag vill ha 12 000:-
för en period, tex 0300110-030120, alltså 10 dagar. Jag kan inte bli anställd hos företaget som vill anlita mig men ändå vill ha mig att utföra uppdraget.
Jag fakturerar då via frilansfinans och får då pengarna från dem med avgifter skatter och deras andel avdragen.
Sen tar jag upp det på stämpelkorten att jag jobbat i 10 dagar, de begär då att jag skickar in ett anställningsbevis från företaget jag vart anställd av, i detta fall då Frilansfinans.
Det skickar jag in till a-kassan.
På så sätt är det inte något fel i själva byråkratin.
Ja jag håller med om vad en annan talare sa, man möts oftast med ett "- Nej det går inte". Tänk vad många som kankse skulle ta sig ur arbetslöshet genom att kunna starta ett företag.
Dock finns risk för prisdumpning som någon annan skrev här, men den största risken med alla "Nej det går inte" uttalanden från arbetsförmedlingen och a-kassor är att folk jobbar iaf och gör något jag aldrig skulle göra "tar betalt svart".
Andra?