ANNONS
Annons

Frilägga bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta tekniker fungerar ju bäst när kanten är relativt väldefinerad. Tycker inte det finns nått riktigt bra sätt att frilägga när det är rörigt i bilden. Ser jämmt så utklippt ut....men det är väl inget att göra åt antar jag.

Da´Russian Stallion skrev:
De flesta tekniker fungerar ju bäst när kanten är relativt väldefinerad. Tycker inte det finns nått riktigt bra sätt att frilägga när det är rörigt i bilden. Ser jämmt så utklippt ut....men det är väl inget att göra åt antar jag.

Det brukar hjälpa om man suddar lite i kanterna på det frilagda objektet för att få det att smälta in i sin nya bakgrund.

Och sen finns ju "Extract" i menyn. Jag tycker att den intelligenta penseln där fungerar riktigt bra. Naturligtvis om kanten är någorlunda väldefinierad.

Så kör jag sen använder jag ett nytt lager som är vitt så jag kan sudda ut skräp som blir över och vill man vara extra noga så gör man samma sak med svart bakgrund...Tillslut sparar jag bilden (objektet) som PNG..

Da´Russian Stallion skrev:
I "Photoshop biblen" finns ett exempel på hur man frilägger "röriga" föremål, i hans exempel en flicka med flygigt hår.

Har provat ett par gånger, men får inte alls samma resultat som i boken, men rekomenderar ändå en läsning i den, själv länade jag båe 4:an och 6:an från biblioteket, och har nu funderingar att köpa 7:an....

http://www.amazon.com/exec/obidos/t...103-5091287-4851047?v=glance&s=books&n=507846

// Anders

Ett tips är att införskaffa sig en Wacom ritbrädda, okej de kostar en slant men finns varianter i billigare model från dem oxå iofs.

Underlättar rejält att frilägga saker om man använder sig av ritbrädda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar