ANNONS
Annons

Frilägga bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Vilken metod använder ni för att frilägga bilder i PS? Vilken är enklaste/bästa betoden?

Själv brukar jag använda magnetlassot för grovjobbet sen brukar ja använda eraser tool för att ta bort små kanter som blir kvar, sen ifall det är lite konstiga kanter så tar jag contract typ 2 pixlar sen invert så tar ja bort 2pixlar runt om hela markeringen. Hoppas ni fatta va jag menar. :) Detta brukar fungera hyffsat bra, men när det är ganska rörigt i bilden så blir de väldigt svårt. Så jag undrar om det finns nått bättre sätt?

Jag använder flera olika metoder.
Ochså ganska förtjust i magnetlassot.
Går sedan över till Quickmask-läge och justerar markeringen med pensel och svart och vit färg.
Sedan finns det ju mer avancerade metoder att göra markeringar på vilka jag använder vid "svåra" tillfällen.

mvh

Okej, men först använder jag alltså magnetlassot och ser till att det blir någorlunda tätt mellan ankarpunkterna för bättre precision enligt bilden nedan:

Ju högre värde i rutan desto tätare mellan ankarpunkter dock max 100.

Bilagor

• cccccc.jpg
    cccccc.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,003
När jag lagt ut markeringen trycker jag på Q för snabbmaskläge.

Lagret visas då grått i lagerpaletten för att indikera Q-läge alltså snabbmaskläge.

För och bakgrundsfärgerna i lagerpaletten blir svart och vitt och markeringen förvandlas till en rödmålad fläck i stället för markering.

Nu tar du penseln och målar med svart för att utöka markeringen eller med vitt för att minska markeringen.

Tryck på Q igen och fläcken blir en markering.

Man kan använda Q-läge direkt också utan att använda lassot först. och måla ut en markering direkt.

Lät det svårt?

Inte då!

Lätt som en plätt.

Okej så långt har ja kommit. Men hur ska jag sen göra för att böjja arbetsbanan och justera den?

Edit: Va inge ;)...kom på de nu :p *blåst*

Senast ändrad:
Banor är faktiskt en av de bättre metoder som finns för att frilägga objekt med bra precision.

Det finns en bra övning för detta på webdesignskolan.com om man där klickar sig fram till Illustratorskolan eftersom banverktygen och funktionerna är desamma i både Photo shop och Illustrator.

webdesignskolan.com

jag brukar använda lagermask, funkar som snabbmask men man har kvar borttagna delarna ifall man behöver justera i efterhand.

Och sen finns ju "Extract" i menyn. Jag tycker att den intelligenta penseln där fungerar riktigt bra. Naturligtvis om kanten är någorlunda väldefinierad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar