iBoat
Aktiv medlem
Precis! och då är ju frågan "varför då"? Vi plåtar inte med samma media idag som för 10 år sedan. Det analoga är borta!
Tittar jag på min D300 idag så ser den i princip lika dan ut i sin grundform som min D100 och som min FM3 och hela vägen till min fars gamla exakta. En platt låda där filmen/sensorn ligger i med ett rör (=objektivet) fastsatt på något sätt mitt på. Varför har vi fortfarande kvar "filmlådan"? Jag har sedan länge rationaliserat bort filmen Objektivet för förstår jag och tror nog att vi får behålla.
Ok att den högra sidan finns kvar för den använder jag som ett grepp till att hålla kameran i men den vänstra? Helt onödig i sig. Den är givetvis inte tom på insidan men varför måste den sitta just där?
Någon nämnde att dagens skärmar är kass i solljus. Jo jag håller med till 100% men det tar inte bort en framtida EVF. Dvs en skärm som sitter på samma plats som dagens sökarokulär och där man faktiskt tittar igenom på samma vis som idag. Jag håller också med om att dagens EVFer lämnar ett och annat att önska men vem vet hur de är om 10 år? Vi är dessutom rätt många som tycker det är lite knöligt med att få plats med näsan när vi kikar igenom dagens sökare. Den ger i viss mån ett stöd för kameran men i alla fall för mig så är näshelv mest i vägen . En EVF går att placera var du vill. Tom "remote" via en sladd eller, bäva månde, blåtand. Jag är helt övertygad om att den optiska sökaren kommer att försvinna till mycket stor del. Den är dyr, stor och tung i sin nuvarande form.
För mig så är RED kameran ett mycket spännande koncept. Jag tror i och för sig att de får svårt att lyckas då marknaden domineras så stort av CaNikon mfl och en massa konservativa kunder men de är i alla fall nytänkande i sitt modlutänkande.
Jag tror också att de flesta yrkesfotografer är ganska konservativa, även jag...
Man kan säkert få ut samma kvalitet från en strippad och minimalistisk kamera, utan tvekan. MEN, hur dumt det än låter så är en stor kamera en sorts garanti (i kundens ögon) att fotografen är professionell. Man kan tycka vad man vill om det men det är ändå en viktig faktor. Låt oss säga att en mobilkamera skulle kunna producera lika hög bildkvalitet som en dslr, inte fasen skulle jag ta med den ut på ett uppdrag trots det.
"vänstra sidan" på kameran behövs säkert inte, men jag tror att det skulle kännas lite avigt i händerna utan den. Ergonomi är ju också viktigt.