Annons

Framtiden för yrkesfotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Samtidigt märker man inte sällan att förmågan att vårda sina kunder och tala för sin sak är lika viktigt som att ta bra bilder."

Det gäller alla branscher. Förmågan att sälja sig själv och sin produkt är alltid viktig.
 
Det kommer alltid finnas utrymme för bra hantverk, Flertal fuskar med spik och hammare,bygger om badrum mm. Men när rören skall dras, golvet läggas i mönster, elen skall installeras så krävs det oftast en person med långvarig erfarenhet och kunskap för att resultatet skall bli bra.

Att ersätta en fotografs bilder som kan och har erfarenhet av ljussättning,exv matfotografi, mode, porträtt, och i mitt fall medicinska bilder kräver det något mer än att ha en kamera i handen
Mikael
 
Senast ändrad:
Du kan va lugn, jag tar dom, i morrn åt Ica-Förlaget, 10.000 per dag....+, så tjattra på ni:))
Gäsp..gonatt:))
 
Det är inte tillgången på utrustning som är det avgörande.

Att ett keyboard kostar 1000:- i dag gör inte att musik av Bach nivå skrivs i varje stuga.

Inte heller gör datorernas paint program att vi alla skapar verk av Van Gogh klass.

Så att tro att när en hasselbladare med digitalbakstycke kosta 10.000:- så kommer alla att ta elitbilder är naivt.

Förövrigt är redan det mest säljande konceptet redan uppfunnet.
Westernfilmernas salooner.

Snabbmat Sex och Spel är det som ger pengar.

Så chiligryta can-can dans och roulettbord är tipset 

/Patrik
 
Tja det finns visssa tidningar som påpekar att det är betalning nog för folk att ha sitt namn under bilden så jag vet inte om det ser så positivt ut.
 
GranVia skrev:
Tja det finns visssa tidningar som påpekar att det är betalning nog för folk att ha sitt namn under bilden så jag vet inte om det ser så positivt ut.

Jag fick veta av ett stort svenskt företag att betalning var uteslutet då det fanns många fotografer som arbetade gratis bara för att få ha företaget på sin klientlista.
Jag bad dem anlita någon av dessa gratis fotografer eller betala för mina blder.
(det blev inga bilder)

Man kan undra om fotograferna betalar kontorshyra, elräkning osv. med klientlistan?

Jag tror det är viktgt att berätta för ammatörer och nya fotografer vad deras bilder är värda.
Där är fotosidan en bra plats.

För ingen vill väl stolt slå sig för bröstet och säga att jag fick min bild publicerad för att den var gratis???
Man vill väl sälja bilder för att man gör ett bra jobb.

MVH
Magnus
 
Hejsan
Jag är ju en amatörfotograf,som säljer lite bilder då och då, men jag hör av mina vänner som har foto som sitt levebröd att bildförsäljningen dalar mycket snabbt, synd tycker jag.Hur ser du själv på din situation som yrkesfotograf Magnus, tror du att det går att leva på dina naturbilder i framtiden ?

Mvh
L-G
 
Magnus Nyman skrev:
För ingen vill väl stolt slå sig för bröstet och säga att jag fick min bild publicerad för att den var gratis???
Det passar kanske inte in i den här tråden om yrkesfotografi men ändå: Varför inte? En dålig bild skulle inte publiceras, men om någon som inte vill tjäna pengar på sitt hobby har bra bilder och tillåter publikationen och blir glad?

Dessutom betyder väl skillnaden mellan proffs och amatör bara att den ena lever på det och den andra inte. Även om det kan finnas ett samband med bildkvalitén, så är den inte tvingande.
 
Hej

Tänker på naturbilder!

Jag kan tänka mig att många amatör fotografer är så nällade att få sina bilder publicerade att de till och med skulle tänka sig att betala (kanske flera tusen?) för att vara med tex i en bok eller liknande.


Tyvärr en väldigt tradig utveckling. Även om folk inte lever på det fullt ut så vill man väl få in lite pengar för att täcka utgifter som utrustning, resor etc.

Man får tyvärr ofta förfrågningar om bilder, men kunderna vill ofta ha det gratis. Framtiden är kanske att den fotograf som betalar mest får sina bilder publicerade?? Förhoppningsvis inte så troligt, men vem vet. Vad skulle inte en amatör fotograf göra (betala) för att tex få sina bilder publicerade i national Geographic?

MVH

Omar Brännström
 
Saker *jag* skulle vilja få gratis:

* Handtillverkat guldarmband
* Handtillverkad persisk matta
* Nyhetsreportage
* Oljemålning
* Stambyte
* En massa objektiv
* Barnpassning
* Målning av lägenhet
* Gräsklippning
* Aktier

etc.
 
Taiga skrev:
Hejsan
Jag är ju en amatörfotograf,som säljer lite bilder då och då, men jag hör av mina vänner som har foto som sitt levebröd att bildförsäljningen dalar mycket snabbt, synd tycker jag.Hur ser du själv på din situation som yrkesfotograf Magnus, tror du att det går att leva på dina naturbilder i framtiden ?

Mvh
L-G

Hej

Jag tror det är väldigt få eller knappt någon renodlad naturfotograf i Sverige som enbart kan leva på bildförsäljning. De flesta som lever på det som naturfotograf håller tex fotokurser, skriver artiklar, skriver böcker, leder fototurer, är sponsrade, är rik, har en rik andrahälft, bor extremt billigt, förtidspensionerad etc.

De få som kan leva på det, tror jag har det rätt magert.

MVH

Omar
 
Taiga skrev:
Hejsan
Jag är ju en amatörfotograf,som säljer lite bilder då och då, men jag hör av mina vänner som har foto som sitt levebröd att bildförsäljningen dalar mycket snabbt, synd tycker jag.Hur ser du själv på din situation som yrkesfotograf Magnus, tror du att det går att leva på dina naturbilder i framtiden ?

Mvh
L-G

Jag har ännu klarat mig ganska bra men man hör hur kollegor får det allt svårare.
Min bildbyråförsäljning har tappat rejält men även tidigare så var största delen av min försäljning den jag skötte själv.

MVH
Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.