Annons

Framtiden för yrkesfotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)
thomasmarquart skrev:
Det passar kanske inte in i den här tråden om yrkesfotografi men ändå: Varför inte? En dålig bild skulle inte publiceras, men om någon som inte vill tjäna pengar på sitt hobby har bra bilder och tillåter publikationen och blir glad?

Dessutom betyder väl skillnaden mellan proffs och amatör bara att den ena lever på det och den andra inte. Även om det kan finnas ett samband med bildkvalitén, så är den inte tvingande.

Det är tyvärr så att dåliga bilder publiceras dagligen skulle jag säga. Det finns exempel här på sidan på folk som laddat upp sitt alster som de fått publicerat nånstans och som här blir totalt sågad, ofta med rätta.

Delvis tycker jag kvällstidningarna verkar leda vägen mot dåliga bilder då deras läsare mest tycks bry sig om att man ser eländet och inte att det ser bra ut.

Sedan tror jag det beror lite på att konkurrensen inom media är dålig. Det finns sällan mer än ett eller två magasin om samma ämne. Jag är övertygad om att om två magasin handlade om samma sak så skulle den med bäst bilder vinna. Lite beroende på vad de avhandlade för ämne.

Mvh
Maverick
 
MomentMan skrev:
Hur klarar du dig, Omar?

Hej

Jo jag klarar mig rätt bra, jag har jobb vid sidan av mitt naturfoto företag, annars skulle jag absolut inte klara mig enbart på bildförsäljning samt inte kunnat ha råd med bra grejor i utrustningsväg.

Bästa hälsningar
Omar Brännström
 
Det finns trots allt en himla massa fotografer som kan leva på sitt fotograferande. En del nischer som naturfotografi kan säkert uppleva en kris medan andra har det hur bra som helst. Reklamfotograferna har fått mindre eller snålare uppdrag den senaste tiden precis som reklambyråerna, en del har möjlighet att anpassa sig och klarar sig. En del är tillräckligt eftertraktade för att inte märka något.
 
"Delvis tycker jag kvällstidningarna verkar leda vägen mot dåliga bilder då deras läsare mest tycks bry sig om att man ser eländet och inte att det ser bra ut."

Men det är väl ingen nyhet? Kvällstidningarna är ju inte heller kända för hög kvalitet när det gäller val av artiklar och löpsedlar. Kvällstidningarna är notoriska på att sälja massor av tidningar genom att publicera skräp -- och då inte enbart i form av undermåligt foto.
 
Till Magnus svar på föregående sida: En ovanlig klok sammanfattning. Någon som är duktig på mode, mat eller vad det nu är som fotograferas har alltid arbete. Att specialisera sig, det behöver inte alltid betyda att man är världens bästa fotograf, men att leverera bilder snabbt, svårtagna, ha förståelse för det som skall illustreras, kunskap.
Exempel:Följa/illustrera/beskriva med bilder en hjärtoperation, veta som är viktigt, "inte svimma", smutsa ner, stå i vägen.

Jag tror vi går mot en ökad specialisering. En del tar flådiga snyggt ljussatta bilder på kugghjul, andra gör något annat. Huvudsaken är att inte flera /många fotografer gör samma sak.

Mikael
 

Bilagor

  • operationssnitt.jpg..jpg
    operationssnitt.jpg..jpg
    40.2 KB · Visningar: 431
Senast ändrad:
Jag tror du har rätt i det. Det gäller att hitta en nisch som inte är överbefolkad. Kan tänka mig att naturfoto är bland det mest konkurrensutsatta.
 
Riktigt, jag levererar bilder till stora bildbyråer.
Naturfoto är sist på önskelistan, det finns mao tillräckligt många bilder redan.
Mikael
 
Jag skulle aldrig få för mig att slå in mig på marknaden för produktfoto, det finna många som är grymt mycket bättre än mig på det.

Man jag har kompetens och backar inte om en kund vill ha en produktbild. Då är det antagligen i samband med något annat, att de redan är min kund eller att de vill ha ett mer reportage-stuk.

Jag vet att reportagebilder och tidningsporträtt är min grej och jag försöker bli bland de bästa inom det området.

Problemet är när ens område ändå blir för smalt för att leva på. Då kanske man ska göra böcker eller skriva artiklar om sitt specialområde istället för att försöka ge sig in i områden där man inte är tillräckligt bra,

Fotografer leverer allt mer helhetslösningar (som Percy skulle sagt). Det vill säga text och bild. Andra jobbar åt reklambyråer och företag för att ge företag ett bildspråk. Fotografer behöver inte bara fotografer.
 
Magnus Nyman skrev:
Ja visst allt är nattsvart ;-)
Men finns det inget ljus borta i tunneln?

Ska alla bilder i framtiden tas av ammatörer?

MVH
Magnus

Det finns lika många yrkes-fotografer idag som tidigare. Och det kommer nog att finnas lika många i framtiden.
Den stora skillnade är att det finns otroligt många fler som konkurrerar om de jobben
 
Jag är minst lika intresserad av det skrivna ordet som fotografi så jag ser ändå ljust på framtiden. Man måste göra det (men inom rimlighetens gränser) så man inte skapar en negativ självuppfyllande profetia.
 
MomentMan skrev:
"Delvis tycker jag kvällstidningarna verkar leda vägen mot dåliga bilder då deras läsare mest tycks bry sig om att man ser eländet och inte att det ser bra ut."

Men det är väl ingen nyhet? Kvällstidningarna är ju inte heller kända för hög kvalitet när det gäller val av artiklar och löpsedlar. Kvällstidningarna är notoriska på att sälja massor av tidningar genom att publicera skräp -- och då inte enbart i form av undermåligt foto.

Nja, så har det väl inte alltid varit tycker jag. En gång i tiden var det ju lite prestige mellan tidningarna att ha bra bilder. Nu verkar prestigen ligga i att ha så få fotografer anställda som möjligt.

Mvh
Maverick
 
Fler billiga bra kameror fler fotografer

Idag när man kan få en bra billig digitalkamera som minskar de flesta rörliga kostnaderna så tror jag att allt fler försöker sig på fotografering som hobby eller ren inkomstkälla. Eftersom fotografyrket är en kombination mellan konstnär/hantverk och det inte behövs någon specifik utbildning så lockar det alltid till sig folk som tror att de "kan allt". Detta skapar antagligen en tuffare konkurrens för de som lever på fotografering. Bilder kan köpas billigare än någonsin idag och priset lär inte bli högre i framtiden. Troligen så kommer det gå bra för dem som lyckas sälja sina alster som konstverk, för dem som gör tekniskt kluriga bilder där mycket ljussättning och teknik används, för dem som helt enkelt orkar fortsätta i motvinden. Behovet av bilder verkar också öka, åtminstonde för tillfället. Men jag tippar att fotografyrket på heltid kommer att bli mycket tuffare, kräva en person som är minst lika bra på business, utbildning, textskrivning mm. som på fotografering. Och detta inte för att det var "bättre förr" utan just för att bildmängden ökar lavinartat tack vare digitalkameran. För en nyhetsbild känns det viktigare att den är tagen vid rätt tillfälle snarare än att den är av en fantastisk fotografisk kvalitet. Hellre en mobilbild (snart säkert i 5MP upplösning) än en efterkonstruktion av en jätteduktig fotograf med en 50000kr kamera.
 
Huvudproblemet är det samma som tidigare: kunderna vill helst har varorna gratis och säljarna vill tjäna så mycket som möjligt. Givetvis går detta aldrig ihop!

1 När tidningarna får bristande upplagor, går några konkurs medan andra höjer ribban. Bland annat anlitas då bättre fotografer.

2 När föreningslivet går nedåt, går några föreningar i graven medan andra satsar på bättre program för sina medlemmar. Bland annat anlitas då kåserande fotografer som är bättre på att kåsera och bättre på att fotografera.

3 När storföretagen har vikande kurvor, kopplas konsulter och reklambyråer in för att lösa problemet - vilket i slutändan kräver bättre fotografer.

Som det är idag - bra fotografer kostar mycket. Många har inte råd tyvärr, men det kommer alltid finnas de som har råd. Och det kommer givetvis alltid finnas de fotografer som tar för mycket betalt.

Och de som tar för lite betalt.

Min verksamhet: bildförsäljningar, artiklar, journalistik, bildkonsultering, profilering, undervisning, böcker, föredrag mm.

För de som vill betala för kvalitet, givetvis! :)

Terje
(och JA, det går bättre och bättre!)
 
Ja du är precis en sån person som jag tror att det oftast går bra för. Målmedveten, mångsidig, professionell och kunnig. Har uthållighet och en stor passion för det du gör. Det funkar oftast och i de flesta yrken. Det är inte någon större skillnad nu och förr, så har det alltid varit, bara ännu lite tuffare konkurrens nuför tiden (tack vare digitalkameran) med dem som testar ett tag, dumpar priser och sedan inte orkar hålla sig kvar när det dagliga slitet visar att fotografyrket är lika jobbigt på måndag morgon som allt annat.
 
go' kväll!

Surfade lite runt och kikade in här:

http://www.rafearnott.com/B1058878496/index.html


Där hade Rafe skrivit om bla bilderna om bombningen i London några veckor sedan......3 bilder med kommentar


"""I think journalists should stop worrying about their jobs, and start worrying more about what they are covering, and why it is happening in the first place."""

det kanske ligger nåt i det????


--J--
 
Svar från en amatör (som riktar sitt i ntresse mot experimentiell och konst foto)

Personligen tror jag att specialisering i sammband med folk som faktiskt vet vad det är dom sysslar medsom kommer att överleva som just fotografer. Alla kidz med digitala kameror och mobiltelefonskameror kan nog få sin plats i sensationsjournalistikens värld. Men det är till syvende och sist ens rykte som en grymt kunnig, duktig fotograf som tänker längre än ytan och gåt på djupet av sitt medium som kommer att överleva. alla andra komemr för eller senare att få se sig om efter en annan sysselsättning för att sätta mat på bordet.

Det är bla därför som ajg valt konst/experimentellt foto för att det är så få som verkligen gör något intresant som vet vad de sysslar med. Jag påstår nu itne at jag är bättre än alla andra, gudars skymming! det skulel jag aldrig försöka påstå. Jag vet att jag kan lite men vill lära mig mer. Och just nu är det för mig inget annat än en hobby. Kanske någon gång i framtiden som jag kan sätta bröd på bordet med min kunskap och mina alster.

Men just nu?
He! Kanppast!

Vi lever i ett paradigmskifte och liksom alla andra paradigmer så finns det bubblor som måste spricka, marknader som ska lära sig och de som står kvar väderbitna men erfarna är just de som vet vad dom gör och inte har några illusioner.

Nej vi komemr inte att bli av med fotografen som yrke, det komemr bara att se annorlunda ut.
Man kan jämföra yrkesfotografens och speciellt fotojournalisternas situation med hur porträtt målarna hade det i mitten på 1800talet när kameran kom. Det resulterad i att expressionissmen och impressionsmen kom som en slags dödskonvulsioner på den klassiska skolan av målare. Sedan kom Futuristerna som bla ville visa rörelser och musik i bild med statsiak målningar... men det är en annan historia..

Chris
 
Jag tror att framtiden som yrkesfotograf ligger inom kvalitéområden där det är viktigt att bilderna blir rätt på en gång.
Fotografens jobb blir ju mindre och mindre viktigt också pga att retuschering bli enklare och bättre.
Att marknaden svämmas över med gratisfotografer är bra för då pressas priserna neråt, vilket är väl nåt alla eftersträvar?
 
Kanske behöver man se på historien för att sia om fotografins framtid. Jag påstår att det som händer inom vårt skrå har hänt oräkneliga gånger förut.

Om vi nöjer oss med att kika på grafisk produktion och de estetiskt inriktade yrkesgrupperna så kan man skönja ett mönster:

I slutet på åttiotalet kom Pagemaker med sina kusiner och datorer som blev prismässigt tillgängliga för alla. Plötsligt var alla grafiska experter och stora och små företag med självaktning skapade själva sina trycksaker inhouse. Vera i receptionen fick byta yrke till AD, originalare, creative director, copywriter och faktor. Nästan alla trycksaker och annonser såg verkligen ut som ren skit. Reklambyråer föll på löpande band.

Det gick några år och plötsligt kom något ljushuvud på att man faktiskt ganska lätt kunde sticka ut genom att visa upp en tilltalande och säljande bild av företaget genom att anlita yrkeskunnigt folk. Reklambyråbranschen började plötsligt stabiliseras och överlevarna blomstrade.

I mitten/slutet på nittiotalet hittade näringslivet ut på webben. Det kom applikationer med WYSIWYG-gränssnitt som inte krävde någon som helst kunskap om HTML och andra programmeringsspråk. ALLA kunde göra hemsidor och alla blev självutnämnda esteter. Nästan alla hemsidor såg verkligen ut som ren skit. Webb-byråer föll på löpande band. Jag glömmer aldrig när jag såg Skandias första hemsida. Det var blinkande logotyper, eldsflammor, pixeltaggiga logotyper och färger som framkallade akuta magkramper.

Det gick några år och plötsligt kom något ljushuvud på att man faktiskt ganska lätt kunde sticka ut genom att visa upp en tilltalande och säljande bild av företaget genom att anlita yrkeskunnigt folk. Webbproducentbranschen befolkades av kunniga människor, började plötsligt stabiliseras och överlevarna blomstrade.

Tjugohundratalet är här och digitalkameran gör sitt segertåg över världen. Plötsligt är alla fotografer. Det är bara att sikta och trycka av. Vi kommer nu att genomlida en tid där mycket i bildväg ser ut som ren skit. Se er omkring och ni kommer att upptäcka att det är en realitet. Det är bara i highend-segmenten som det ser annorlunda ut och det är också där som överlevarna verkar.

Snart kommer någon på att man faktiskt kan sticka ut genom att visa upp en tilltalande och säljande bild av företaget genom att anlita yrkeskunnigt folk.

Jag har sett det förut. Man kan se samma förlopp i många många fler branscher och yrkesområden där den tekniska revolutionen går fram. Vinnare tycks alltid vara de som är dynamiska och förändringsbenägna.

Tids nog kommer verkligheten ikapp och beställarna inser att det ur ett helhetsperspektiv alltid blir dyrare att vandra på amatörismens väg.

/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.