Maverick
Aktiv medlem
thomasmarquart skrev:
Det passar kanske inte in i den här tråden om yrkesfotografi men ändå: Varför inte? En dålig bild skulle inte publiceras, men om någon som inte vill tjäna pengar på sitt hobby har bra bilder och tillåter publikationen och blir glad?
Dessutom betyder väl skillnaden mellan proffs och amatör bara att den ena lever på det och den andra inte. Även om det kan finnas ett samband med bildkvalitén, så är den inte tvingande.
Det är tyvärr så att dåliga bilder publiceras dagligen skulle jag säga. Det finns exempel här på sidan på folk som laddat upp sitt alster som de fått publicerat nånstans och som här blir totalt sågad, ofta med rätta.
Delvis tycker jag kvällstidningarna verkar leda vägen mot dåliga bilder då deras läsare mest tycks bry sig om att man ser eländet och inte att det ser bra ut.
Sedan tror jag det beror lite på att konkurrensen inom media är dålig. Det finns sällan mer än ett eller två magasin om samma ämne. Jag är övertygad om att om två magasin handlade om samma sak så skulle den med bäst bilder vinna. Lite beroende på vad de avhandlade för ämne.
Mvh
Maverick