adamhaglund
Aktiv medlem
När jag läser denna diskussion erinrar jag mig något jag läste om Robert Capa i en bok om bildbyrån Magnum. I början av 50-talet, strax innan han dog, var Capa mycket bekymrad över läget för fotograferna. "Vi kommer snart inte längre att behövas", trodde han, och hänvisade till den rörliga bildens frammarch som nyhetsförmedlare. "Ingen kommer att vilja ha tidningar längre" ...
Så visst har Gerhard rätt - att förutsättningarna förändras betyder inte att en hel yrkeskår blir överflödig.
Vad gäller amatörbildernas intåg i pressen så tror jag nog att dess utrymme är begränsat - det är relativt få nyheter som kräver att någon råkar vara på rätt plats vid rätt tillfälle. De flesta nyheterna är (väl?) av motsatt karaktär, man vet på förhand att det blir en nyhet, tex ett statsbesök, en demonstration, etc. Och vid de tillfällena är det förstås bättre att skicka en "riktig" fotograf.
/Adam - frilansfotograf på heltid sedan två år tillbaka
Så visst har Gerhard rätt - att förutsättningarna förändras betyder inte att en hel yrkeskår blir överflödig.
Vad gäller amatörbildernas intåg i pressen så tror jag nog att dess utrymme är begränsat - det är relativt få nyheter som kräver att någon råkar vara på rätt plats vid rätt tillfälle. De flesta nyheterna är (väl?) av motsatt karaktär, man vet på förhand att det blir en nyhet, tex ett statsbesök, en demonstration, etc. Och vid de tillfällena är det förstås bättre att skicka en "riktig" fotograf.
/Adam - frilansfotograf på heltid sedan två år tillbaka