ANNONS
Annons

Framtiden för aps-c-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återgå till sakfrågan -
"* Är det någon idé att satsa en massa pengar på objektiv i aps-c-format om ändå Pentax om några år överger det formatet? Då står man plötsligt där med en hoper oanvändbara objektiv och får på nytt tömma plånboken. Bör man därför istället redan nu satsa på fulltecknande objektiv?"

Det är absolut en idé att satsa på APS-C objektiv för Pentax idag eftersom det är vad Pentax själva kommer att göra de närmaste två åren enligt deras egna objektivplaner ("lens roadmap") som jag har tagit del av.

Både APS-C och 24x36 har framtiden för sig, men de vänder sig till olika typer av fotografer. Redan idag konkurrerar Canons konsumentinriktade 5D 24x36 mot Nikons mer proffsinriktade D300 APS-C. D300:ns popularitet visar att det uppenbart finns en marknad för båda formaten inom samma prisklass.

Det är dyrare med 24x36 jämfört med APS-C, och denna skillnad i pris kan APS-C tillverkarna använda genom att erbjuda mer avancerade hus - det kan röra sig om exempelvis saker som byggkvalitet, snabbhet, tekniska finesser och liknande.

Jag ser det orimligt att 24x36 och APS-C kommer att säljas till samma pris om husen bortsett från sensorformatet i övrigt är helt motsvarande. APS-C sensorer kommer fortfarande att vara billigare än 24x36 sensorer. Säger man att 24x36 sjunker i pris så gäller självfallet detta även för APS-C.

Jag har full förståelse för att det finns fotografer som är beredda att betala extra för det mevärde en 24x36 sensor ger i fråga om högsta ISO, en större sökare och så vidare, samtidigt som jag också förstår de som tycker att APS-C redan idag har tillräcklig kvalitét och främst önskar sig förbättringar gällande snabbhet, tekniska finesser, byggkvalitet och så vidare.

En framtid med både APS-C och 24x36 ser jag därför som fullt möjlig även bra bit in i framtiden.

Självfallet kan en marknad svänga fort och snabbt och jag är övertygad om att Pentax lyssnar ihärdigt och säkert har reservplaner åt både det ena och det andra hållet, men inom den närmaste framtiden så ser jag ingen 24x36 från dem - och om de skulle presentera en 24x36 lösning om säg 5 år så är ju inte det ett hinder mot APS-C.

Jag förstår inte tanken om "antingen eller" istället för "både och". Båda formaten kan samexistera fredligt och ingen av dem är ett hinder för det andra formatet.

Jag avslutar detta inlägg genom att önska alla deltagare i diskussionen en skön jul och ett inspirerande nytt fotoår 2008!

Krama varandra mycket och glöm inte - rimfrost, rattmuff på. Tjällossning, rattmuff av! Jag bjuder redan nu hemmapysslare på idén att göra en kameramuff! Det vore väl en trevlig utmaning så här i vintertider? :). Jag tror dessutom att det kan gå att göra en universell kameramuff för både APS-C och 24x36. :)

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland
Det var stor skilnad mot tidigare inlägg- vad du tror är en sak. Fakta vad det gäller hur en enskild pixelstorlek,signalnivå,upplösning/kontrast/objektiv vad det gäller en liten sensor kontra med en stor är en annan sak.Att du sedan tror att Pentax väg är APS för att överleva är återigen din uppfattning.
God Jul på dig
Mikael

Jag vill passa på att tillägga att det finns betaexemplar ute av Pentax nya APS-C kamera och redan dessa ofärdiga textexemplar, som inte alls är färdigjusterade, har lägre brus på höga ISO-nivåer och dessutom utökat dynamiskt omfång jämfört med K10D så redan nu är detta ett faktum. Säkerligen kommer prestanda gällande dessa faktorer förbättras ytterligare i produktionsmodellen.

DA 18-55:an "kitzoom" klarar inte mer än 10Mp (enligt Pentax själva), men det kommer en lösning för det. Så även optiken utvecklas ju för att kunna klara högupplösande sensorer, DA-serien klarar detta redan (förutom 18-55 då).

24x36 objektiv för film kommer däremot att få problem, så det är just DA-serien man bör investera i för att kunna utnyttja den ökande upplösningen som dagens och morgondagens APS-C har och får.

Pentax nya 14Mp+ APS-C sensor är början på en ny serie, utvecklingen stannar ju inte där. Självfallet utvecklas även konkurrenterna, men de senaste APS-C modellerna från konkurrenterna som lanserades i höstas har ju 10 - 12Mp, så Pentax kommer troligen vara "herre på täppan" avseende APS-C iaf under minst ett år framåt.

Jag vill inte ge mer exakta detaljer om den här nya sensorn av respekt för mina källor som har givit mig information i förtroende, så mer djupgående tekniska detaljer får vänta tills Pentax släpper officiellt. (jag släpper ju inte ens den exakta upplösningen, jag skriver 14Mp+ :) ).

Hälsar
R

Senast ändrad:
Tror du den står stilla hos Canon eller Nikon?Utvecklingen alltså?

Skall vi ta det sakligt nu, berätta gärna om den nya Pentax APS-c sensorn, vad för enskild pixelyta har den?
Vem tillverkar sensorn?
Mikael

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:

Jag förstår inte tanken om "antingen eller" istället för "både och". Båda formaten kan samexistera fredligt och ingen av dem är ett hinder för det andra formatet.
Jag tycker inte alltid som Raphael Mabo, men i hans senaste inlägg kan jag inte annat än instämma till 100%.

Jag har bara så svårt att förstå att mitt, Raphaels, Mikaels, eller någon annans krav och behov skulle vara något som passar alla. Jag hoppas att det även i framtiden kommer att finnas systenkameror med sensorstorlekar från 4/3-systemet till mellanformat.

En fråga, är det verkligen bara jag som tror att inom en inte särskilt avlägsen framtid kommer åtminstone systemkameror i konsumentklassen ha elektroniska sökare och slutare?

Olle

Edit: Det var Raphaels inlägg från 23:19 jag syftade på. Är för långsam, som vanligt.

Roland , gammla linskonstruktioner har problem med 24x36mm sensorn, om någon har visat detta så är det väl jag här på fotosidan exv Canon 5d med Canons objektiv, nu har dock Nikon visat att även vidvinkel 14-24 fungerar trots att deras förutsättningar är sämre än Canon pga diametern på bajonetten.
Från 50mm finns det flertal objektiv som fungerar utmärkt.

Som du förstår så håller jag inte med dig, du kan inte deklarera storlek på sensor, enskild pixelstorlek.
Oavsett vad som hittas på med en mindre sensorer så har alltid den större bättre förutsättningar.
Fortsatt God Jul
Mikael

Olle skrev:
En fråga, är det verkligen bara jag som tror att inom en inte särskilt avlägsen framtid kommer åtminstone systemkameror i konsumentklassen ha elektroniska sökare och slutare?

Tekniskt ser jag det som fullt möjligt inom en inte särskilt avlägsen framtid :), men jag undrar om köpare av systemkameror är mogna för det än. Möjligen kan man se detta med LiveView, som snart alla tillverkare har, som en slags "övergångslösning" och snart kanske den optiska sökaren har slopats helt.

Personligen skulle jag sakna den optiska sökaren. :)

Hälsar
R

vad vore vitsen att inte ha en optisk sökare? man kan ju aldrig få en snabbare eller bättre bild av värkligeheten... det värkar vara helt onödigt + en extra sak som kan gå sönder och drar exta mkt batteri.

Wupi skrev:
vad vore vitsen att inte ha en optisk sökare? man kan ju aldrig få en snabbare eller bättre bild av värkligeheten... det värkar vara helt onödigt + en extra sak som kan gå sönder och drar exta mkt batteri.

Man slipper ju spegeln, och Liveview skulle väl funka bättre, men själv kommer jag sluta fota den dag det inte finns kameror med riktiga sökare.

/kent

Wupi skrev:
Fast samtidigt försvinner större delen av den rörliga mekaniken som finns i kameran, vilket förmodligen skulle ta bort fler delar som kan gå sönder än vad som tillförs. Dessutom skulle tillverkningen förmodligen bli enklare och billigare.

Fördröjningen mellan avtryck och tagen bild skulle kunnan förkortas och seriebildskapaciteten skulle kunna ökas avsevärt och det skulle bli möjligt att filma med systemkamerorna.

Fogel70 skrev:
Fast samtidigt försvinner större delen av den rörliga mekaniken som finns i kameran, vilket förmodligen skulle ta bort fler delar som kan gå sönder än vad som tillförs. Dessutom skulle tillverkningen förmodligen bli enklare och billigare.

Fördröjningen mellan avtryck och tagen bild skulle kunnan förkortas och seriebildskapaciteten skulle kunna ökas avsevärt och det skulle bli möjligt att filma med systemkamerorna.
Visst, spegeln tar plats och tar lite tid på sig, men hur ofta går den sönder på en modern kamera?
Hur många slutare går sönder?
Nej, det är snarare elektroniken som fallerar. Min kamera tex fick en häftig markkänning och inte var det slutare eller spegel som reparerades.
En ljusstark och mycket skarp elektronisk sökare på kanske 1 tum blir knappast billig dom första åren.

Men visst, om den är större än en optisk sökare och lika skarp så inte mig emot. Man slipper då vibrationerna från spegeln ...

Bofoto2 skrev:
En ljusstark och mycket skarp elektronisk sökare på kanske 1 tum blir knappast billig dom första åren.
Så är det med all ny teknik, men kommer förmodligen kunna göras billigare redan efter några års utveckling. Det är väldigt sällan en mekanisk lösning blir billigare i längden än en elektonisk.

Jag tror det är minst lika vanligt med mekanska fel i en kamera som elektroniska, men mekanska fel är mer "analoga" än elektriska. Elektronik brukar antingen fungera eller inte fungera alls, medans mekanik fungerar sämre och sämre för att till slut lägga av. Läser man på forumet så verkar det rätt vanlig med mekanska fel, sensorer och sökare som sitter snett, feljusterade mattskivor, slutare som inte fungerar som de ska mm. Med elektronik så kan man eliminera många felkällor.

Med elektronik som ersätter mekaniken så kommer kameran kunna göras helt ljudlös och man kommer kunna ha finesser som tex live-histogram i sökaren, inzoomning för att se fokus bättre, byta "mattskiva" elektoniskt, sensorstabiliseringen stabilisera sökaren, man kan se vitbalansen och alla andra parametrar som påverkar bilden direkt i sökaren, mm. Jag tror också att vitbalans- och ljusmätning skulle kunna göras mer effektiv om man tar bort spegel och slutare som blockerar sensorn. Kanske också att autofokusen skulle kunna göras bättre och mer flexibel.

Visst finns det vissa nackdelar med att ha en elektonisk sökare (åtminstone idag), men i framtiden tror jag att elektronisk sökare kommer ta över helt.

Bokeh skrev:
Man slipper ju spegeln, och Liveview skulle väl funka bättre, men själv kommer jag sluta fota den dag det inte finns kameror med riktiga sökare.

/kent
Vad är en "riktig" sökare?
Nu låter du som de som skall sluta fota när de inte längre kan fota med en "riktig" kamera. Dvs en analog. Säger jag som fortfarande fotar med Rolleiflex :)

Olle

Wupi skrev:
Brukar inte displayer ha en viss tendens att sluta fungera när det är kallt ute?
Displayer med flytande kristaller har detta problem, men det finns många andra tekniker som kan användas. Dessutom sker det en enorm utveckling inom detta område just nu så de nackdelar som finns idag behöver inte gälla för morgondagen.

APS-C i kompaktkamera!

Sigma har ju tagit fram en modell de kallar DP-1. En kompakt, eller fickkamera om man så vill med APS-C sensor. Det där är något jag tror kommer komma starkt framöver. Alla behöver ju inte optisk zoom. Nja,jag gillar iaf konceptet med en "riktig" sensor i ett litet hus.

Vad som vore optimalt (läs: min våta dröm) här är ju om man kunde göra ett litet, litet hus med APS-C och bajonettfattning för Pentax pannkakor. Skippa spegeln och köra Live-View för storlekens skull.

För att göra det hela mer attraktivt och användbart slänger man på en 3" skärm med riktigt bra upplösning. Kanske även touch screen? Självklart in med GPS och varför inte en GSM-modul men snacket får du sköta i ditt headset..

Är detta möjligt?

Det är helt klart möjligt att göra.
Pentax har haft en utställning över tidigare prototyper som aldrig blev något, och bland dessa så fanns det just en kamera med K-bajonettfattning utan optisk sökare, endast en skärm på baksidan och i övrigt var den väldigt lik en kompakt digitalkamera - om än med utbytbar optik.

Jag hittar dessvärre ingen länk till en bild på denna kamera, som har valsat runt lite här och där på Internet, men jag postar den så fort jag hittar. :)

Nu kommer just denna inte i produktion, men Pentax kanske återvänder till konceptet någon gång. Vem vet...

Hälsar
R

Någon bestämd slutsats av alla svar går förstås inte att dra. Det drar åt alla håll. Jag är personligen övertygad om att fullformat kommar att komma tillbaka när priserna på sensorer fortsätter att falla. Även om brusreduceringstekniken kommer att fortsätta att utvecklas så kommer alltid FF att ligga ännu bättre till eftersom det formatet i sig innebär ett bättre utgångsläge med mindre brus, större dynamiskt omfång m.m.

Vad gäller Pentax så verkar de satsa stenhårt på aps-c-formatet de närmsta åren, men det är väl förenligt med att de kan komma att tvingas satsa på FF också snart om andra tillverkare gör det (givet att det finns klara förelar med det och att kunderna vill ha det)? Det är ju också möjligt att det kommer att visa sig vara en felsatsning av Pentax om FF kommer stort.

Som många påpekat så kommer antagligen priset på FF-kameror att alltid vara, säg, ett par tusenlappar högre än för aps-c men det innebär ju inget större hinder för många "seriösa" eller semiproffsanvändare att införskaffa en FF-kamera.
Själv längtar jag efter FF, inte så mycket av nostalgiska skäl, utan för att det ger ett större dynamiskt omfång och, allt annat lika, bättre brusegenskaper. Jag ser däremot INTE fram emot kameror utan optisk sökare. Då faller ju en stor anledning att ha en systemkamera, åtminstone för mig.

Det är inte alls säkert att APS-C dör i framtiden eftersom alla fotografer är olika. Visst kommer 24x36 sjunka i pris, men jag finner det orimligt att en 24x36 med i övrigt samma hus-specfikationer som en APS-C kommer att ha samma pris. APS-C:n blir billigare.

Idag finns redan Canon 5D 24x36 och Nikon D300 APS-C i samma prisklass. Ett 24x36 i konsumenthus mot en APS-C i proffshus. Efterfrågan på D300 är stark, vilket visar att även när 24x36 och APS-C ligger så nära i pris, så finns det fotografer som väljer APS-C.

Jag ser därför ingen anledning till att tro att 24x36 och APS-C inte kan samexistera i framtiden. Min absoluta övertygelse är att det finns en marknad för båda formaten både nu och in i framtiden, just därför att fotografer är olika.

Den som tror att 24x36 är det enda rätta för alla fotografer, begår ett misstag enligt min mening.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar