Annons

Framtiden för aps-c-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)
Bokeh skrev:
.........FF är framtiden, den som tror något annat borde titta i backspegeln..."640Kb Ram ought to be enough for anybody in the future."
-- Bill Gates, 1981.....
/kent
Om du menar 24X36 med FF så menar jag att det är nostalgi, när nu inte 135 eller 120 film bestämmer formatet på en digi kamera så är 24X36 bara ett format av flera.

Roland Mabo skrev:
Vad du inte tycks kunna ta till dig, är följande faktorer a) att utvecklingen för APS-C långtifrån har avstannat och b) priserrna på APS-C sensorer kommer också att sjunka samt c) det är billigare att tillverka en mindre sensor än en större, materialet är billigare bland annat. (och på D vet vi inte).
a) Fysiken säger snart stopp. optiken klarar inte mer.

b) APS är redan så billiga att sensorn bara utgör en mindre del av kamerapriset.

c) Se svar b.

jorgene skrev:
När "FF-konkurrensen" börjar i prosumer-segmentet kommer saker att börja hända. Redan idag kan du få en "monopol-5D" för 23000kr

Canon 5D är inte en "prosumer", den har ju ett enklare och fattigare hus än Canon 40D. Snarare ska 5D ses som 24x36-formatets motsvarighet till 400D, om än i lite piffigare hus.

Prismässigt konkurrerar konsumentmodellen 5D mot "prosumer"/proffs Nikon D300. Vad jag kan se så verkar väldigt många boka upp sig på D300, så redan i dag har vi ett scenario då många fotografer väljer ett proffsigare APS-C hus istället för en enklare konsumentversion av 24x36. Dessutom är D300:n inte ens en prisdumpad modell, utan ligger i sedvanlig Nikon-ordning högt i pris.

Det är när Pentax släpper sin 14Mp+ CMOS APS-C till lägre pris än D300 som saker och ting börjar att hända... :)

Hälsar
R

jorgene skrev:
a) Fysiken säger snart stopp. optiken klarar inte mer.

b) APS är redan så billiga att sensorn bara utgör en mindre del av kamerapriset.

c) Se svar b.

a) Optiken kommer utvecklas vidare, detta händer redan.

b) Det är fortfarande så att APS-C utvecklas vidare så den tekniska prestandan höjs hela tiden.

c) och på c) så visste du inte, medan jag inte visste på d) och det är ju en reflektion för mitt lag i "Vi i 5:an". :)

d) se svar c).

Jag avslutar detta inlägg genom att önska dig en skön jul och ett inspirerande nytt fotoår 2008!

Hälsar
R

Senast ändrad:
Finns det någon tillverkare som med fortsatt och bibehållet förtroende hos den breda fotograferande allmänheten vågar slopa aps-c med tanke på just alla investerade tusenlappar i objektiv som ju i stort och mångt behåller ett högt begagnatvärde och därför kan användas långt efter det kamerahuset tagit sin sista bild.

jorgene skrev:
Svar till Bo-Erik:

Ta inte själva siffrorna så allvarligt, de var mer en illustration till mitt resonemang. Men, jag håller inte alls med dig om att FF-sensorerna inte kommer att sjunka, se bara på utvecklingen fråm 11MP i 1Ds till 12MP i D3 -- från 70000kr(?) till 48000kr på 5 år. Och då har det inte ens förelegat någon konkurrenssituation. Båda är dessutom renodlad pro-hus och som sådana ganska prisokänsliga.

När "FF-konkurrensen" börjar i prosumer-segmentet kommer saker att börja hända. Redan idag kan du få en "monopol-5D" för 23000kr, så vad blir priset när det blir konkurrens? Vad blir priset när FF börjar sälja i volym? Vad blir priset när tillverkningskostnaderna i sig faller?
Nja, jag skrev att jag tror FF-sensorerna inte kommer att sjunka så väldigt mycket. Kommer kamerorna ner i ett pris på 15000:- blir det volym på kameran försäljningen som ger lägre totalpris. Alltså både kamera och sensor går att köpa billigare.
Jag kan tänka mig att FF-kamerorna stannar på 15000:- och alltså inte blir "instegs kameror", eller blir instegs kameror och hamnar på 8-10.000:-.

Bofoto2 skrev:
Nja, jag skrev att jag tror FF-sensorerna inte kommer att sjunka så väldigt mycket. Kommer kamerorna ner i ett pris på 15000:- blir det volym på kameran försäljningen som ger lägre totalpris. Alltså både kamera och sensor går att köpa billigare.
Jag kan tänka mig att FF-kamerorna stannar på 15000:- och alltså inte blir "instegs kameror", eller blir instegs kameror och hamnar på 8-10.000:-.
Jag håller med dig, om vi pratar om de närmsta 3-5 åren.

Roland Mabo skrev:
1. Nej det är inte flera år bort och därför var mitt exempel inte alls missvisande. :) Den tänkta APS-C kameran är möjlig redan idag, tekniken finns.

2. Vad du också glömmer, är att den tekniska utvecklingen på APS-C sensorer absolut inte har avstannat. Utvecklingen fortgår och det är en spännande utveckling. Detta gör att avståndet mellan 24x36 och APS-C gällande dynamiskt omfång och högt ISO krymper. Dessutom sjunker denna teknik i pris vilket gör att morgondagens APS-C sensorer kommer vara överlägsna dagens APS-C sensorer utan att ha ett högre pris. I praktiken innebär det att prisnivåerna sjunker även för APS-C sensorer. De får allt högre prestanda.

Jag är övertygad om att 24x36 sensorer kan hänga med i den utveckling som APS-C genomgår nu, men jag tror att konsumenten kommer att välja mellan gårdagens 24x36 mot senaste APS-C tekniken - det är enda sättet för Canon att sälja in 24x36 - prisdumpa de gamla sensorerna, medan Pentax och Sony m fl satsar på nya högteknologiska APS-C sensorer. Just Pentax nyaste ligger i den absoluta framkanten av möjlig sensorteknik idag och flyttar fram positionerna jämfört med Sonys redan gamla 12Mp CMOS.

Hälsar
R

Roland
Nr 2 får jag inte ihop överhuvudtaget, berätta gärna för mig hur det dynamiska omfånget krymper.
Dvs att en enskild mindre pixelyta skulle på något sätt närma sig den större. Och har i så fall inte sensorerna samma fördel, dvs den större av de fördelar som den mindre får om nu utvecklingen går så framåt som du påstår.

Jag ser att du undviker mina tidigare svar, jag vill gärna att du svarar mig. Svara så koncist som möjligt och inga Pentax "flummutsvävningar".
HUR TÄNKER DU ?????? ROLAND
Vilken utveckling hos APS C ?????
Hälsar Mikael

Senast ändrad:
ser att risedal hittat till pentaxforumet...

och ser också att han håller samma ton här som på andra grannforum (canon, nikon etc) som jag brukar titta in i lite då och då för att se vad som händer hos dem...

tråkigt tycker jag

macrobild skrev:
Roland
Nr 2 får jag inte ihop överhuvudtaget, berätta gärna för mig hur det dynamiska omfånget krymper.
Dvs att en enskild mindre pixelyta skulle på något sätt närma sig den större. Och har i så fall inte sensorerna samma fördel, dvs den större av de fördelar som den mindre får om nu utvecklingen går så framåt som du påstår.

Jag ser att du undviker mina tidigare svar, jag vill gärna att du svarar mig. Svara så koncist som möjligt och inga Pentax "flummutsvävningar".
HUR TÄNKER DU ?????? ROLAND
Vilken utveckling hos APS C ?????
Hälsar Mikael

Är inte Fujifilms super-ccd sensorer ett ganska bra exempel på hur man kan utöka det dynamiska omfånget och komma närmre 35mm sensorns omfång? Det är denna typ av teknik Roland skriver om. Han skriver inte att omfånget i sig krymper, han skriver att skillnaden i omfång krymper mellan APS-C och 35mm.

Om man tex konstruerar en APS-C sensor som kan läsa av pixelns innehåll vid flera tidpunkter under en och samma exponering, så att innehållet därmed kan avläsas innan pixeln blivit utbränd, och samtidigt fortsätta exponera omkringliggande pixlar som inte riskerar att bli utbrända så kan du utöka det dynamiska omfånget kraftigt.
Självklart kommer sådan teknik att förr eller senare även leta sig in i 35mm sensorn, men till ett högre pris.

Om man sedan refererar till tidigare inlägg om optik och optikens upplösning som begränsande faktor, så glömmer nog många att dagens kompaktkameror har små sensorer med hög upplösning (10-12Mp). Dessa kameror måste ha optik med mycket högre upplösningsförmåga än vilket systemkameraoptik som helst för att kunna dra nytta av den höga upplösningen. Redan idag så ligger viss optik konstruerad för 35mm film i gränslandet gällande upplösningsförmåga till APS-C (gäller även vissa APS-C objektiv). Självklart så kommer även optiken och utvecklas till att bli mer högupplösande för att klara av framtida sensorer.

Och varför inte gå tillbaka till kompaktkamerorna, vem kunde för 5 år sedan tro att om 5 år så kommer det finnas en sensor på 1/8" (eller vad dom nu har för storlek) på 8, 9, 10 eller fler MP med Mindre brus än vad som fanns då?! Utvecklingen står inte still och kommer inte göra så i framtiden heller.

/Peder

reine vindebro skrev:
ser att risedal hittat till pentaxforumet...

och ser också att han håller samma ton här som på andra grannforum (canon, nikon etc) som jag brukar titta in i lite då och då för att se vad som händer hos dem...

tråkigt tycker jag

Det ar val snarast Mabo som hallar pa med sitt vanliga flummeri och vagrar svarar pa fragor. Men jag ska spara den har traden och anvanda den vid manga tillfallen da Mabo borjar med sitt sekt beteende igen. I denna trad borjade han med att saga att Pentax ar bast och slutar med att Pentax ar annu battre an bast, for de ar de enda som kan skapa en hogkvalitativ 14MP APS-C sensor och objektiv som klarar den upplosningen. Den kommer vara battre pa hogt ISO an Nikon D3 och dessutom ha battre DR an Fuji S5.. Dessutom ska den vara den snabbaste kameran pa marknaden med 15 fps. I slutet av januari far vi se.
Dessutom var det ju saker han inte kunde beratta, men sen berattade han ju i alla fall.

Risedal kan ibland ha en valdigt aggressive ton, men han vet ju i alla fall alltid vad han talar om.

Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Det ar val snarast Mabo som hallar pa med sitt vanliga flummeri och vagrar svarar pa fragor. Men jag ska spara den har traden och anvanda den vid manga tillfallen da Mabo borjar med sitt sekt beteende igen. I denna trad borjade han med att saga att Pentax ar bast och slutar med att Pentax ar annu battre an bast, for de ar de enda som kan skapa en hogkvalitativ 14MP APS-C sensor och objektiv som klarar den upplosningen. Den kommer vara battre pa hogt ISO an Nikon D3 och dessutom ha battre DR an Fuji S5.. Dessutom ska den vara den snabbaste kameran pa marknaden med 15 fps. I slutet av januari far vi se.
Dessutom var det ju saker han inte kunde beratta, men sen berattade han ju i alla fall.

Risedal kan ibland ha en valdigt aggressive ton, men han vet ju i alla fall alltid vad han talar om.
jag har fullt förtroende vad gäller hans kunskap... jag önskade bara att han hade en trevligare ton (vilket Mabo har) eller lämnade pentaxforumet ifred... diskussionerna har en tendens att spåra ur när han ger sig in i leken, hur kunnig han än är...

säga vad man vill om Mabo sen (jag har min åsikt och du har din) men det är han till stor del det som håller det här forumet vid liv samt att han gör det i vänlig ton...

reine vindebro skrev:
jag har fullt förtroende vad gäller hans kunskap... jag önskade bara att han hade en trevligare ton (vilket Mabo har) eller lämnade pentaxforumet ifred... diskussionerna har en tendens att spåra ur när han ger sig in i leken, hur kunnig han än är...

säga vad man vill om Mabo sen (jag har min åsikt och du har din) men det är han till stor del det som håller det här forumet vid liv samt att han gör det i vänlig ton...

Jag vet inte vilka inlagg du laser fran Mabo, men jag har aldrig sett ett trevligt inlagg fran honom, det ar alltid han vet bast och pentax ar battre an bast, har du inte en pentax eller inte anser att HyP ar nodvandigt sa ar du en idiot..

Men du kanske har en pentax..

Sen har jag aldrig sett Mabo skriva nagot som verkligen innehaller nagot, och pa nagot sett sa undviker han alltid tradar dar en pentax agare har problem, men ar alltid med i nyheter/pentax ar bast/ c/n/s ar samst tradar..

Risedal har daremot alltid gjort sitt yttersta for att hjalpa, svara pa fragor, etc. Gar verkligen bade en och tva extra mil for att testa olika kameror och objektiv. Mycket uppskattat. Men jag kan halla med om att han ibland har en lite otrevlig ton.

PederD skrev:
Är inte Fujifilms super-ccd sensorer ett ganska bra exempel på hur man kan utöka det dynamiska omfånget och komma närmre 35mm sensorns omfång? Det är denna typ av teknik Roland skriver om. Han skriver inte att omfånget i sig krymper, han skriver att skillnaden i omfång krymper mellan APS-C och 35mm.

Jag tackar dig för att du läser det jag faktiskt skriver. :)

Om vi säger att 24x36 har ett dynamiskt omfång som vi kan kallar för X och så har vi en APS-C med ett dynamiskt omfång som vi kan kalla för Y - om det nu presenteras en ny APS-C med ny teknik som innebär en förbättring av det dynamiska omfånget med, låt oss säga 1 EV bara för att säga ett värde, och så kallar vi denna nya APS-C för P, så får vi följande.

P jämfört med Y ger att P har 1 EV större dynamiskt omfång.

P jämfört med X innebär att skillnaden i dynamiskt omfång är 1 EV mindre än mellan X och Y.

Följaktligen så har utvecklingen av Y till P medfört att skillnaden i dynamiskt omfång mellan X (24x36) och Y/P (APS-C) krympt med 1 EV.

När dpreview testade Sony A700 så skriver Phil:
"Excellent dynamic range at ISO 200 (more highlight range than we are used to seeing)".
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page32.asp

Jag läser detta som att det har skett en positiv utveckling från Sonys 10Mp CCD till Sonys 12Mp CMOS i avseende på dynamiskt omfång (dynamic range).

Det finns säkert massa saker som utvecklingsavdelningarna arbetar på för att utökade det dynamiska omfånget hos APS-C sensorer. Kodak har visat alternativ till Bayern-matrisen tidigare, även Nikon har ett projekt på gång. Fuji har sin Super CCD. Det finns säkert fler lösningar än dessa på utvecklingsavdelningar världen över.

Hälsar
R

PederD skrev:
Redan idag så ligger viss optik konstruerad för 35mm film i gränslandet gällande upplösningsförmåga till APS-C (gäller även vissa APS-C objektiv). Självklart så kommer även optiken och utvecklas till att bli mer högupplösande för att klara av framtida sensorer.

Jag håller helt med dig här.
Richard Day, som en del kanske känner från dpreview, har fört en diskussion om det här med Pentax UK och Pentax tekniker. Enligt Richard Day säger de att 24x36 objektiven ursprungligen konstruerade för film inte räcker till på högupplösande sensorer och det är en av anledningarna till att Pentax, och andra, tar fram nya objektiv för digitala sensorer.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jag tackar dig för att du läser det jag faktiskt skriver. :)

Om vi säger att 24x36 har ett dynamiskt omfång som vi kan kallar för X och så har vi en APS-C med ett dynamiskt omfång som vi kan kalla för Y - om det nu presenteras en ny APS-C med ny teknik som innebär en förbättring av det dynamiska omfånget med, låt oss säga 1 EV bara för att säga ett värde, och så kallar vi denna nya APS-C för P, så får vi följande.

P jämfört med Y ger att P har 1 EV större dynamiskt omfång.

P jämfört med X innebär att skillnaden i dynamiskt omfång är 1 EV mindre än mellan X och Y.

Följaktligen så har utvecklingen av Y till P medfört att skillnaden i dynamiskt omfång mellan X (24x36) och Y/P (APS-C) krympt med 1 EV.

När dpreview testade Sony A700 så skriver Phil:
"Excellent dynamic range at ISO 200 (more highlight range than we are used to seeing)".
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page32.asp

Jag läser detta som att det har skett en positiv utveckling från Sonys 10Mp CCD till Sonys 12Mp CMOS i avseende på dynamiskt omfång (dynamic range).

Det finns säkert massa saker som utvecklingsavdelningarna arbetar på för att utökade det dynamiska omfånget hos APS-C sensorer. Kodak har visat alternativ till Bayern-matrisen tidigare, även Nikon har ett projekt på gång. Fuji har sin Super CCD. Det finns säkert fler lösningar än dessa på utvecklingsavdelningar världen över.

Hälsar
R

Vilket struntprat.
Om något nytt appliceras på en APS så kan man göra detsamma på en större sensor 24 x 36 med bättre resultat.
Ta D3 som exempel.Vilken APS har samma dynamik och upplösning?
Ledsen Roland att jag inte är lika lättroad vad det gäller ditt mässande och flummeri.
Mikael

Skärpning i tråden. Även om ni tycker olika och har svårt att lyssna på varandra så är hövlighet a och o. Inte heller vill vi se personangrepp. Lika viktigt är också att ha god netikett och på ett riktigt vis bemöta saklig kritik.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto