macrobild skrev:
Roland
Nr 2 får jag inte ihop överhuvudtaget, berätta gärna för mig hur det dynamiska omfånget krymper.
Dvs att en enskild mindre pixelyta skulle på något sätt närma sig den större. Och har i så fall inte sensorerna samma fördel, dvs den större av de fördelar som den mindre får om nu utvecklingen går så framåt som du påstår.
Jag ser att du undviker mina tidigare svar, jag vill gärna att du svarar mig. Svara så koncist som möjligt och inga Pentax "flummutsvävningar".
HUR TÄNKER DU ?????? ROLAND
Vilken utveckling hos APS C ?????
Hälsar Mikael
Är inte Fujifilms super-ccd sensorer ett ganska bra exempel på hur man kan utöka det dynamiska omfånget och komma närmre 35mm sensorns omfång? Det är denna typ av teknik Roland skriver om. Han skriver inte att omfånget i sig krymper, han skriver att skillnaden i omfång krymper mellan APS-C och 35mm.
Om man tex konstruerar en APS-C sensor som kan läsa av pixelns innehåll vid flera tidpunkter under en och samma exponering, så att innehållet därmed kan avläsas innan pixeln blivit utbränd, och samtidigt fortsätta exponera omkringliggande pixlar som inte riskerar att bli utbrända så kan du utöka det dynamiska omfånget kraftigt.
Självklart kommer sådan teknik att förr eller senare även leta sig in i 35mm sensorn, men till ett högre pris.
Om man sedan refererar till tidigare inlägg om optik och optikens upplösning som begränsande faktor, så glömmer nog många att dagens kompaktkameror har små sensorer med hög upplösning (10-12Mp). Dessa kameror måste ha optik med mycket högre upplösningsförmåga än vilket systemkameraoptik som helst för att kunna dra nytta av den höga upplösningen. Redan idag så ligger viss optik konstruerad för 35mm film i gränslandet gällande upplösningsförmåga till APS-C (gäller även vissa APS-C objektiv). Självklart så kommer även optiken och utvecklas till att bli mer högupplösande för att klara av framtida sensorer.
Och varför inte gå tillbaka till kompaktkamerorna, vem kunde för 5 år sedan tro att om 5 år så kommer det finnas en sensor på 1/8" (eller vad dom nu har för storlek) på 8, 9, 10 eller fler MP med
Mindre brus än vad som fanns då?! Utvecklingen står inte still och kommer inte göra så i framtiden heller.
/Peder