ANNONS
Annons

Framsidan på DN kultur - Hjälp att förstå bilden och budskapet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever bilden som en fyllebild på en fest, som någon råkat ta mer eller mindre ovetandes. Suddig och närmast vulgär i sin utstrålning.

Medans normandiebilden känns som ett resultat av begränsade tekniska förutsättningar, inte för att fotografen skulle handla omedvetet på något sätt.

Ja, baken är delad och jag är den andra halvan verkar det som.

Samma här.

Jag tycker att bilden på Gina visar att hon är ett roligt yrväder.

Hon var faktiskt med i Skavlans tv-show i fredags, alltså SVT klockan 21. "Roligt yrväder" vet jag faktiskt inte om det räcker till som beskrivning, känns lite som en underdrift. Så helt klart har Paul Hansen tagit en bild som fångar en del av hennes karaktär. Och förresten, har inte han rätt att göra en personlig tolkning i de bilder han gör?
Är inte insatt i hur DNs bildavdelning är organiserad, men nog måste väl åtminstone en bildredaktör ha varit inblandad i publiceringen? Och de som sätter ihop ettan är ju inte direkt några praoelever heller...

Vill med detta inte säga att ni som inte gillar bilden har fel. Ni får självklart såga bilden hur ni vill och på vilka grunder ni vill (nästan i alla fall). Allt är ju subjektivt.

Jag ser är inget fel att använda en sån bild, det finns ett klart behov av att avvika från normen.
Men om bilden görs med syftet att avvika från normen utan annan tanke, känns det rätt billigt.

Tanken är säkert som du säger att fånga personligheten och då är det rätt tänkt och helt rätt att använda bilden.

Förutom den självklara omöjligheten att trycka en oskarp bild bör även sneda horisonter, svartvita bilder på färgsidor och bilder med fel vitbalans undvikas in i det sista...

/KN

Förutom den självklara omöjligheten att trycka en oskarp bild bör även sneda horisonter, svartvita bilder på färgsidor och bilder med fel vitbalans undvikas in i det sista...

/KN

Begriper inte de första nio orden.

Tråden är intressant, det är inget påhopp, undrar bara vad du menar.

Hm.. jag varken kan eller vill förstå vad denna meningslösa diskussion går ut på.

Paul Hansen är ingen medioker nyhetsfotograf, han är en äkta reportage fotograf som vill berätta något med sina bilder och jag är så tacksam att fotografer som han får berätta sin historia och inte behöver fota bilder som någon annan har bestämt hur de ska vara.

Skarpa raka porträtt på folk som ska le och se snygga ut i en tidning som sysslar med nyhetsrapportering och nutidsfrågor?
Nej Tack.

Jag ser är inget fel att använda en sån bild, det finns ett klart behov av att avvika från normen.
Men om bilden görs med syftet att avvika från normen utan annan tanke, känns det rätt billigt.

Varför känns det billigt? Man behöver inte förklara sig för att bryta mot normen. Att bryta mot en norm är ju förklaringen i sig.

Varför känns det billigt? Man behöver inte förklara sig för att bryta mot normen. Att bryta mot en norm är ju förklaringen i sig.
Att bara protestera för sakens skulle känns billigt, lite som att gå med tomma plakat på 1 maj, "jag har inget att protestera emot, men jag går iaf i tåget..".

Jag kollade precis på den stora bilden och den är asbra! T.o.m om det inte varit i detta sammanhang (där lyser ännu mer)

Detta är verkligen typiskt amatör-tjafs och återfinns på alla fotoforum.

Jag vill åminnas nån som la ut bilder av Bresson på nåt forum och de bilderna blev totaldissade av alla amatörerna tills nån kom o berättade vem fotografen var.. haha.. då vart det annat ljud i skällan, vilket iofs är lika illa.

Äsch.. Jag blir väl lite upprörd när folk dissar en så fantastiskt duktig fotograf helt enkelt. Jag gillar bilden. Att andra inte gillar den får jag bara acceptera.

Jag vill åminnas nån som la ut bilder av Bresson på nåt forum och de bilderna blev totaldissade av alla amatörerna tills nån kom o berättade vem fotografen var.. haha.. då vart det annat ljud i skällan, vilket iofs är lika illa.

Henri Cartier-Bresson är kass, och bilden det talas om här är också kass i mina ögon.
Ni borde lyssna på den eminenta låten "Jag är konstnär"
Den går ungefär såhär:

Jag är konstnär, jag är skapelsens krona.
Mina tankar är dom riktiga, era tankar är skit!
Skönheten bor i mitt hjärta, Å jag är en Människa,,,,Javisst.
Om min konst är ful å flat, kompenseras ja av vår stat.
Jag är konstnär, en värdefull person.
Mina tavlor tycker ingen om, ändå finns det idioter som köper dom
Jag är konstnär å lurar er allihop,,,,Javisst.
Jag är konstnär
En alldeles utomordentligt förträfflig konstnär

Kladdkaka är gott och Hansens bild är klockren i sitt sammanhang. Jag som inte har någon aning om vem den här personen är har redan hunnit bilda en slags uppfattning om henne. Vem som helst som klarar av att läsa en manual kan ta en 'rätt' exponerad skarp bild, men att ta en bild som symboliserar en persons aura - det är en annan kaka.

Henri Cartier-Bresson är kass, och bilden det talas om här är också kass i mina ögon.
Ni borde lyssna på den eminenta låten "Jag är konstnär"
Den går ungefär såhär:

Jag är konstnär, jag är skapelsens krona.
Mina tankar är dom riktiga, era tankar är skit!
Skönheten bor i mitt hjärta, Å jag är en Människa,,,,Javisst.
Om min konst är ful å flat, kompenseras ja av vår stat.
Jag är konstnär, en värdefull person.
Mina tavlor tycker ingen om, ändå finns det idioter som köper dom
Jag är konstnär å lurar er allihop,,,,Javisst.
Jag är konstnär
En alldeles utomordentligt förträfflig konstnär

Pressfoto har ingenting med konst att göra.

/KN

beta75 skrev: Pressfoto har ingenting med konst att göra

Med dom övertygande åsikterna är det väldigt svårt att disskutera bildens värde och innehåll. Undrar vad det är för pressfotografer som åsyftas.
Det är som den gamla visan att fotografer inte skall ställa ut sina bilder på gallerier/museér för det är inte "riktig" konst. Riktig konst är oljemåler!...

ANNONS