Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkalla på papper

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
jag vet inte om jag är i rätt forum med detta, men ni får väl flytta mig om jag hamnat fel.

jag ville bara säga att jag har framkallat mina digibilder hos Extrafilm och det blev helt OK. Färgerna blev nästan exakt likadana som det jag såg på skärmen här hemma när jag redigerade bilderna. Det enda som skiljde var att mörka partier blev lite, lite sämre på så sätt att det var lite svårare att urskilja detaljer. men det var i vilket fall som helst bättre än att skriva ut hemma.

Snabbt gick det också, trots att det var pingsthelg. två arbetsdagar tog det innan jag fick bilderna.

Det skulle vara roligt att få veta vilka erfarenheter ni andra har av att skicka efter framkallning på papper. man vill ju gärna ha BÅDE billigt och bra

orera skrev:
Det skulle vara roligt att få veta vilka erfarenheter ni andra har av att skicka efter framkallning på papper. man vill ju gärna ha BÅDE billigt och bra
Jag var och hämtade 50 bilder (10x15) på OnOff idag som jag skickat in via deras VSFL-baserade nät-tjänst (http://onoff.vsfl.se/).
Det tog 4 arbetsdagar, kostade 2 spänn per kopia och man fick med något av en kontaktkopia så att man kan få en översikt.
Klart bäst var att man inte behövde vänta på posten (portofritt) utan kunde gå och hämta bilderna på lunchen, det kan vara värt en hel del om man gör enstaka förstoringar där portot annars kan kosta lika mycket som kopian.

Vad gäller efterbehandling är det svårt att säga på 10x15 men jag kan inte se att de skulle ha gjort någon större mängd efterbehandling av bilderna som till största del var tagna direkt från min 300D och i några fall hade fått lite USM innan jag laddade upp dem.

Tänker använda tjänsten igen, det är jag helt säker på.

Jag skulle bara tillägga att denna diskussion finns i ett annat forum också. jag försökte få bort den därifrån men misslyckades. Så, ja, den här tråden finns på två ställen. Ber om ursäkt.

det låetr ju jättebra! och billigt. Mina Extrafilm-bilder kostade 2.95 st för 10x15, och 30 kr för frakt.

Jag har blivit rekommenderad onoff tidigare eftersom de är både billiga och bra. jag kunde inte använda deras nätservice varken med Safari eller Mozilla. jag ska försöka kontakta dem och ifrågasätta detta. de går ju miste om en stor grupp digitalfotografer när de nonchalerar macanvändarna på det viset.

orera skrev:
jag kunde inte använda deras nätservice varken med Safari eller Mozilla. jag ska försöka kontakta dem och ifrågasätta detta.
Jag kör nästan bara Mozilla/Firefox och det funkade kanon, om jag inte minns fel så hade de två alternativ "Snabbt och Enkelt" och "Med fler möjligheter".
Den första verkar kräva IE, den andra funkar med allting (och är snabb och enkel så det räcker för mig iaf).

fujicolordigital.se

Jag laddade upp en bild. Dagen efter kunde jag hämta den i fotoaffären. Den kostade 2,95. Ingen frakt eftersom man hämtar den själv i närmaste fotobutik. Bra resultat på Fuji Chrystal Archive-papper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar