Jag har ett litet dilemma. Jag är fattig student, och plåtar endast analogt, vilket kan leda till ganska höga kostnader när det kommer till framkallning.
Min situation som den ser ut nu (prismässigt) att jag skickar 135-rullarna in på endast framkallning för 49:-/rulle och 120-filmen för 69:-/rulle.
Min fråga är helt enkelt, är det värt att köpa spiral och dosa, samt vätskor?
Vätskor är rätt dyrt, och dessutom är jag inte den mest bevandrade i området.
Vad tycker ni?
Martin
Hej!
Om man framkallar s/v film småbild/135 i Paterson dosa med D-76 1+1 så skall man använda som minst 290 ml per film-vatten+D-76. Detta gör att det åtgår 145 ml D76 (1+1) per film. Sedan kan var och en räkna ut hur många filmer man får ut per förpackning D-76. Säljs ju som 1-liter (ger=1000 ml) och 3,8 liter (ger=3800 ml).
Om man framkallar på motsvarande sätt120 -film så skall man ha minst 250 ml D-76 (1+1).Eller totalt 500ml.
Vissa film bla. Kodak T-MAX P3200 skall framkallas i koncentrat om man väljer D-76,vilket gör att det åtgår mer framkallningsvätska.
Vatten för sköljning är viktigt för att filmen skall bli ok. Ett sätt att förkorta sköljtiden är att använda HCA eller Lavaquick. Som naturligtvis kostar men det gör ju även vatten för dom flesta.
Slutligen menar jag att man behöver vätmedel , en kostnad dock mindre eftersom det åtgår mycket liten mångd.Men att inte använda det ger skillnad enligt min erfarenhet,
SÅ det allra viktigaste som jag ser det - kampen mot "kemidöden". All kemi kan dö , det är bara frågan om olika tider. Ett bra sätt är att använda antioxidationsspray, där en flaska ligger på ca 140:- kronor. Räcker ett tag dock.
Detta om livslängd på bla. D-76 finns en liten trevligt " Technical data"-länk
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf . Läser man den så kan man utläsa att det gäller att fota på så att kemidöden inte drabbar en (he)
JO,visst det var en sak till Photax och alla andra som säljer tar betalt för att skicka kemi hem till oss. Om man nu inte bor i tex Nybro och kan ta cykel ditt. För Photax del blir det 99:- per gång oberoende av hur mycket du köper. Kanske skall ses som en kostnad för framkallad film ?
Mvh
Rolf