Annons

C-41-framkallning hemma

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har i huvudsak använt Tetenal men även Kodak till c-41. Har delat upp deras industriförpackningar i mindre mängder och hällt i glasflaskor med protektan som skydd. Har givetvis även haft kontakt med dessa fabrikanter och de har meddelat att de snäva värden som anges i bipack i deras leveranser är typvärden. Om en kund kommer in med en film så ska man hålla dessa värden för att få en framkallning utan för stor avvikelse. Någonting i filmen eller kemin som är så temperaturolinjärt finns inte! Svärtningskurvan är väldigt linjär inom området 32 – 40 grader. Detta kan man utnyttja om man inte har någon framkallningsmaskin och att anstränga sig för att hålla dessa snäva gränser ger inte något bättre resultat.
Men när det gäller diafilm så är det däremot kritiskt. De flesta av Kodaks diafilmer får t ex olinjära blåstick om färgframkallaren är endast 0.1 grader för kall.
Det finns inga maskiner eller reglerutrustningar som ger konstant temperatur. De system jag använt har haft en tolerans på +/- 0.05 grader. Dessutom är det ju så att ett cirkulerande vattenbad är varmare vid värmeelementen.
/Harald
 
Slutresultatet av den hela diskussionen är att det är inte en större grej att framkalla färg hemma än S/V om man har löst temperaturfrågan. Det ta lite längre tid och sker i totala mörker. Jag tror att man kan lösa det lätt. Man kan slakta en gammal fritös och ta termostaten. :)
 
Jag har i huvudsak använt Tetenal men även Kodak till c-41. Har delat upp deras industriförpackningar i mindre mängder och hällt i glasflaskor med protektan som skydd. Har givetvis även haft kontakt med dessa fabrikanter och de har meddelat att de snäva värden som anges i bipack i deras leveranser är typvärden. Om en kund kommer in med en film så ska man hålla dessa värden för att få en framkallning utan för stor avvikelse. Någonting i filmen eller kemin som är så temperaturolinjärt finns inte! Svärtningskurvan är väldigt linjär inom området 32 – 40 grader. Detta kan man utnyttja om man inte har någon framkallningsmaskin och att anstränga sig för att hålla dessa snäva gränser ger inte något bättre resultat.
Men när det gäller diafilm så är det däremot kritiskt. De flesta av Kodaks diafilmer får t ex olinjära blåstick om färgframkallaren är endast 0.1 grader för kall.
Det finns inga maskiner eller reglerutrustningar som ger konstant temperatur. De system jag använt har haft en tolerans på +/- 0.05 grader. Dessutom är det ju så att ett cirkulerande vattenbad är varmare vid värmeelementen.
/Harald

Jag tror att du missade den här.

Jag har kollat i mitt Kreonite katalog och den säger att maskinens temperatur kan inställas mellan 20 till 50 grader med en avvikelse på +/- 0,1 celsiusgrad. Om detta har inget med verkligheten att göra eller löjligt enligt dig då hat jag inget fler kommentarer

Och vad var det system du använde som gav 0,05 grader tolerans? Det måste ha varit nåt vetenskapligt instrument som jag känner inte till.
 
Nejdå, jag missade det inte. Det jag påstått är att jag tycker det är löjligt att påstå att något ger konstant temperatur. Sådant finns knappast…

Temperaturreglerutrustningen som gav +/- 0.05 graders tolerans var en utrustning som tidigare använts på ett labb på företaget Ericsson.

Men din summering att det inte är svårare med c-41 än vanlig svartvit framkallning håller jag med om.
/Harald
 
Nejdå, jag missade det inte. Det jag påstått är att jag tycker det är löjligt att påstå att något ger konstant temperatur. Sådant finns knappast…

Temperaturreglerutrustningen som gav +/- 0.05 graders tolerans var en utrustning som tidigare använts på ett labb på företaget Ericsson.

Men din summering att det inte är svårare med c-41 än vanlig svartvit framkallning håller jag med om.
/Harald

Ja alltså rent filosofiskt så konstant existerar inte. Det vore att uppnå idealet som existerar inte i verkligheten inte i något form. :)

Ps: Det vore o,ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo och här dör du och ändå inte har uppnått idealet. :)
 
Senast ändrad:
Jag har i huvudsak använt Tetenal men även Kodak till c-41. Har delat upp deras industriförpackningar i mindre mängder och hällt i glasflaskor med protektan som skydd. Har givetvis även haft kontakt med dessa fabrikanter och de har meddelat att de snäva värden som anges i bipack i deras leveranser är typvärden. Om en kund kommer in med en film så ska man hålla dessa värden för att få en framkallning utan för stor avvikelse. Någonting i filmen eller kemin som är så temperaturolinjärt finns inte! Svärtningskurvan är väldigt linjär inom området 32 – 40 grader. Detta kan man utnyttja om man inte har någon framkallningsmaskin och att anstränga sig för att hålla dessa snäva gränser ger inte något bättre resultat.
Men när det gäller diafilm så är det däremot kritiskt. De flesta av Kodaks diafilmer får t ex olinjära blåstick om färgframkallaren är endast 0.1 grader för kall.
Det finns inga maskiner eller reglerutrustningar som ger konstant temperatur. De system jag använt har haft en tolerans på +/- 0.05 grader. Dessutom är det ju så att ett cirkulerande vattenbad är varmare vid värmeelementen.
/Harald

Hej,
Som jag skrev tidigare så vet jag inte hur "hemma" du är med framkallningsmaskiner. Möjligen att jag läser fel. Men utöver "standadframkallning" så kan man faktiskt "push-framkalla" med dessa.
Det är ju kanske en annan sak men dessa maskiner klarar också att "crossa" färg.neg och dia. Men det blir en ny tråd det.
Och åter en gång varifrån har du att framkallningsmaskiner inte klara att hålla exakt temperatur ? Vilka maskiner har du använt ?
Du medger det är "kristiskt" med temperaturerna vid dia framkallning- alltid något-'.
Jo, så till sist : Hur ser du på temperaturen vid den sköljning som måste till vid både C-41 och E-6 framkallning?
 
Och jag är intresserad att veta vad den apparatur heter som som håller temperaturen med +/- 0,05 grader och kommer med en cirkulationspump också. Det vore skönt om du kunde dela med dina kunskaper med de andra också.

Because you know what they say "If Ebay doesn't have it than it doesn't exists"
 
Jag har hjälpt till att konstruera om filmframkallningsmaskiner för att användas i ökenländer där krav på låg vattenförbrukning var extrem. Det som ändrades var alltså sköljfunktionerna och tillägg för återanvändning av sköljvatten. Kemi- och filmfabrikanterna gav här en avgörande hjälp… Jag har även jobbat en del med storförstoringar i maskin med 127 cm:s pappersbredd… men jag förstår inte vad det har med trådskaparens fråga att göra.

Det jag ville framhålla är att man mycket enkelt kan framkalla negativ färgfilm i process c-41 om man har någorlunda koll på framkallningstemperaturen. Man bör ha en framkallningsdosa försedd med en digital termometer som har ett känselspröt som sticker ner i dosan. Observera att om sprötet är av rostfritt stål så måste det vara syrafast för att inte förstöra vätskorna. Man kan göra så att alla vätskorna inklusive sköljvatten hälls på flaskor. Så ställer man alla flaskorna i en lite större behållare och häller i varmt vatten t ex från varmkranen eller från några vattenbryggare där. Då framkallaren kommit upp till 39 eller 40 grader kan man börja.

I övrigt vill jag hänvisa till mitt tidigare test
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=37884&highlight=c-41
Som i tillämpliga delar kan användas till de flesta framkallningskit.

Det här att påstå att allt blir kass om man inte kör med en maskin med +/- 0.1 grader känner jag inte alls igen. Det gäller i varje fall inte den kemi som Tetenal säljer idag. Har fått besked om att den metod jag beskrivet funkar alldeles utmärkt för Tetenal!

Millhouse, jag försäkrar dej att det inte finns någon enda maskin som kan hålla en exakt temperatur… Vad har jag förresten medgett när det gäller framkallning av dia? Jo, att om färgframkallaren är för kall så får man ett vedervärdigt blått färgstick som t.o.m. är svårt att fixa i PS.

Jag påstår att det går alldeles utmärkt att framkalla negativ färgfilm i c-41 och t ex börja med vätskan vid 39 grader. När man hällt i vätskan i dosan så sjunker temperaturen t ex till 37 och när framkallningen är klar så har den kanske sjunkit till 35. Man får ”i farten” göra en beräkning av vad den genomsnittliga temperaturen kan tänkas ha blivit. När man övat några gånger så garanterar jag att den som vill vet precis hur man lämpligen ska göra.
/Harald
 
Du, detta är en totalt meninglös dialog.Självklart måste det vara mer "hälsosamt" för framkallad film om det får vara utan påverkan av damm mm. till den är klar. Detta är en självklarhet som jag lärde mig för 45 år sedan när jag första gången stegade in i ett proffslabb.
Dom kunder som jag har tycker det är trevligt att få "spegelblanka" filmer klippta och lagda i pergamyntblad. Det är ingen som säger emot detta.
Nej,nu orkar jag inte mer ,,,,,,

Som sagt, mitt badrum är mer dammfritt än vissa kommersiella labb, och om torkning av film i badrum vore så skadligt för filmen skulle ingen någonsin ha kommit på att tillverka en framkallningsdosa för hemmabruk. Var inte löjlig.
 
Om du framkallar färg i 32 grader då måste hela processen ske i 32 grader om du börjar med 40 då alla kemikalierna ska vara 40 även skölj.

Konstigt nog anser Tetenal, som tillverkar färgkemi, att en temperaturavvikelse på några grader i de senare baden inte är någon fara. Men vad vet de…
 
Slut

Nu börjar denna diskussionen nå sandlåde-status.

Håller till ämnet.

Det finns faktiskt folk som är intresserade av detta ämnet.

Tillbaka till ämnet nu . . . .
 
Konstigt nog anser Tetenal, som tillverkar färgkemi, att en temperaturavvikelse på några grader i de senare baden inte är någon fara. Men vad vet de…

Inte enligt kodaks "tech sheet". Bör vara hela processen i samma temperatur men vad vet de? Det är inget större problem med att fixa skölj till ex i en badrum där du har blandare. Hela framkallningen kan fixas hemma om man löser temperaturfrågan. Dammen är inget problem heller om man fuktar miljön lite, filmen torkar långsammare. det är allt. Dessutom ser jag inget problem med att lösa tempererad vattenbad heller. om jag kan framkalla 8x10 sheets hemma så kan alla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.