Haraldus
Aktiv medlem
Jag har i huvudsak använt Tetenal men även Kodak till c-41. Har delat upp deras industriförpackningar i mindre mängder och hällt i glasflaskor med protektan som skydd. Har givetvis även haft kontakt med dessa fabrikanter och de har meddelat att de snäva värden som anges i bipack i deras leveranser är typvärden. Om en kund kommer in med en film så ska man hålla dessa värden för att få en framkallning utan för stor avvikelse. Någonting i filmen eller kemin som är så temperaturolinjärt finns inte! Svärtningskurvan är väldigt linjär inom området 32 – 40 grader. Detta kan man utnyttja om man inte har någon framkallningsmaskin och att anstränga sig för att hålla dessa snäva gränser ger inte något bättre resultat.
Men när det gäller diafilm så är det däremot kritiskt. De flesta av Kodaks diafilmer får t ex olinjära blåstick om färgframkallaren är endast 0.1 grader för kall.
Det finns inga maskiner eller reglerutrustningar som ger konstant temperatur. De system jag använt har haft en tolerans på +/- 0.05 grader. Dessutom är det ju så att ett cirkulerande vattenbad är varmare vid värmeelementen.
/Harald
Men när det gäller diafilm så är det däremot kritiskt. De flesta av Kodaks diafilmer får t ex olinjära blåstick om färgframkallaren är endast 0.1 grader för kall.
Det finns inga maskiner eller reglerutrustningar som ger konstant temperatur. De system jag använt har haft en tolerans på +/- 0.05 grader. Dessutom är det ju så att ett cirkulerande vattenbad är varmare vid värmeelementen.
/Harald