Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från RAW till JPG, hur ??

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har fotat i många år men ibland börjar man undra om man gör rätt eller fel ?

Någon som sitter inne med hur man ska göra det på "rätt" sett ?

Såhär gör jag:

Fotar ett flygpan i RAW med AdobeRGB som intställningar i kameran!
Öppnar sedan filen i Lightroom, fixar och trixar lite med bilden!

Sen högerklickar jag på bilden, och "redigera i photoshop"
Då har jag ställt in så att Ligtroom öppnar bilden i TIF, 300dpi och 16-bit AdobeRGB

Sen fixar jag bilden tills jag blir nöjd, drar ner den till 1200x800 pixlar.
Den konverterar jag bilden till sRGB och 8-bit.

Gör jag rätt för att bibehålla så mycket kvalitè som möjligt för att visa bilden i sitt bästa på internet ?

Hur gör ni ?
 
Konvertera

Jag importerar bilderna till Picasa, raderar oönskat material och öppnar bilden i CS5. Camera RAW öppnar bilden, gör grundläggande redigering och öppnar bilden i Photoshop. Gör en sista lätt redigering (rätar upp, beskär,ställer nivåer och brusreducerar med Imagenomic noiceware professional). Sparar ner originalfilen som PSD 16bit, i en egen mapp med RAWfilen. Sparar jpeg 800x550 (ca) pixlar genom CS5 funktionen spara för webb i separat mapp...
 
Jag öppnar RAW i Lightroom, fixar kontrast, skärpa och beskär. Exporterar till jpg. Klart!
 
Har fotat i många år men ibland börjar man undra om man gör rätt eller fel ?

Någon som sitter inne med hur man ska göra det på "rätt" sett ?

Såhär gör jag:

Fotar ett flygpan i RAW med AdobeRGB som intställningar i kameran!
Öppnar sedan filen i Lightroom, fixar och trixar lite med bilden!

Sen högerklickar jag på bilden, och "redigera i photoshop"
Då har jag ställt in så att Ligtroom öppnar bilden i TIF, 300dpi och 16-bit AdobeRGB

Sen fixar jag bilden tills jag blir nöjd, drar ner den till 1200x800 pixlar.
Den konverterar jag bilden till sRGB och 8-bit.

Gör jag rätt för att bibehålla så mycket kvalitè som möjligt för att visa bilden i sitt bästa på internet ?

Hur gör ni ?

Om du ska lägga upp bilderna på nätet är det ingen idé att fota AdobeRGB, håll dig till sRGB. Kan du inte "fixa" till du blir nöjd i LR? Alternativt öppna filen direkt i Photoshop utan att gå omvägen via LR? Känns lite grann som du har ett arbetflöde för rätt hög kvalitet och så förstör du resultatet genom att konvertera till små jpegbilder...du borde kunna förenkla ordentligt.
 
Om du ska lägga upp bilderna på nätet är det ingen idé att fota AdobeRGB, håll dig till sRGB. Kan du inte "fixa" till du blir nöjd i LR? Alternativt öppna filen direkt i Photoshop utan att gå omvägen via LR? Känns lite grann som du har ett arbetflöde för rätt hög kvalitet och så förstör du resultatet genom att konvertera till små jpegbilder...du borde kunna förenkla ordentligt.

Det beror väl på. Har man som enda syfte att lägga upp små JPG på webben så kanske det är onödigt. Men man kanske vill göra annat med bilderna? Man kanske tycker det är kul med själva fixandet med framkallning och justering? Man kanske inser att en bild som från början är högupplöst (innehåller många pixlar) och sedan förminskad oftast blir bättre än "samma" bild som har de förminskade dimensionerna från början. Alltså: en bild från en 12-megapixels kamera som förminskas ner till 2 MP blir i allmänhet bättre än "samma" bild direkt från en 2 MP kamera.

Dessutom: fotar man i RAW så spelar kamerans inställda färgrymd ingen roll om man jobbar i Lightroom.

Lightroom innhåller massor med funktioner. Behöver verkligen varje bild gå genom stora Photoshop?

Mitt eget flöde: RAW, importeras till LR, rensning, keywords, de bilder jag vill/behöver göra nåt med får en genomgång i Developmodulen. De bilder som ska "ut" någonstans (web, papper, mail...) exporteras. De flesta ligger bara där, i väntan på......
 
8 eller 16 bitar?

Från ett annat forum som behandlade ungefär samma sak citerar jag följande:
Citat:
Ja, vad säger ni? Ska man använda 8 eller 16 bitar när man bildbehandlar?

Själv kör jag som standard med 16 bitar, i LR3 och CS5. Detta för att jag har ”lärt” mig att även om varken skärmen eller jag själv kan återge eller se alla dessa nyanser så gör det ändå att bilden liksom ”ser bättre ut”. Dessutom minskar ju risken för bandning.

En nackdel med 16 bitar är att filstorleken ökar ganska dramatiskt och att vissa moment i CS5 går långsammare just på grund av filstorleken.

Men för att kunna göra vissa saker med en bild i CS5, t.ex.lägga på ett visst filter, så går det inte när bilden är i 16 bits/channel. Detgår ju enkelt att fixa genom att ändra bilden till 8 bits/channel. Men då försvinner ju en del information och den informationen kan man ju aldrig få tillbaka när/om man efter filter påläggningen åter ändrar bilden till 16bits/channel. Vilket då också verkar meningslöst. Eller…

Så, gör jag ”fel” som kör med 16 bitar som standard? Jag använder t.o.m. ProPhoto RGB eftersom jag läst någonstans, kommer inte ihåg var, att ProPhoto har ännu större färgrymd än Adobe RGB.
-----------
Jag använder faktiskt bara 16-bitar om jag har en tonande blå himmel.
-----------
Det är korrekt att 16 bitar minskar risken för bandning. Även om det fortfarande krävs ganska kraftiga åtgärder för att en bild ska spricka sönder, även när den är i 8 bitar.

I övrigt finns det ingen kvalitetsvinst. Det dynamiska omfånget är detsamma och som du säger jobbar skärmen ändå (oftast) i 8 bitar. Väldigt få kameror fångar dessutom 16 bitar. 12 eller 14 bitar är det ju i regel.

Utöver det är brus en helt avgörande faktor. Nästan alltid är bruset i bilden tillräckligt stort för att göra de finare tonstegen i en 16bitarsbild överflödiga.

Alltså: Använd 16-bitar om du har stora tonade områden och vet att du ska göra kraftiga justeringar. Annars kan du tryggt köra 8 bitar och njuta av den mindre filstorleken

Däremot kör man väl med maximal överföring (Profoto 16bit) mellan LR och PS? (Internt)
Slut citat
 
Det beror väl på. Har man som enda syfte att lägga upp små JPG på webben så kanske det är onödigt. Men man kanske vill göra annat med bilderna? Man kanske tycker det är kul med själva fixandet med framkallning och justering? Man kanske inser att en bild som från början är högupplöst (innehåller många pixlar) och sedan förminskad oftast blir bättre än "samma" bild som har de förminskade dimensionerna från början. Alltså: en bild från en 12-megapixels kamera som förminskas ner till 2 MP blir i allmänhet bättre än "samma" bild direkt från en 2 MP kamera.

Dessutom: fotar man i RAW så spelar kamerans inställda färgrymd ingen roll om man jobbar i Lightroom.

Lightroom innhåller massor med funktioner. Behöver verkligen varje bild gå genom stora Photoshop?

Mitt eget flöde: RAW, importeras till LR, rensning, keywords, de bilder jag vill/behöver göra nåt med får en genomgång i Developmodulen. De bilder som ska "ut" någonstans (web, papper, mail...) exporteras. De flesta ligger bara där, i väntan på......

Jag gick på trådskaparens specifika beskrivning, inga antagandem om andra användningsområden eftersom de skullle förändrat frågebilden totalt. Men... "point taken", man bör ge råd som täcker mer än det exakt efterfrågade.

Frågan är dock extremt komplex, jag vet 10 personer som brottas med liknande och alla ur olika synvinklar.

Fråga ett bör vara: ambitionsnivå. Vart ska bilderna? Webb? Utskrift? Tävling? Sälja till tidingar? Till bildbyrå? ...
 
Jag öppnar RAW i ACR (Adobe Camera Raw), "framkallar" bilden tills den ser ut som jag önskar, inkl linskorrektion och beskärning. För olika versioner sparar jag ögonblicksbilder på sista fliken i ACR.

Därefter markerar jag de bilder jag vill ha i Adobe Bridge och väljer Verktyg - Photoshop - Bildbearbetare, kopiering till mapp/jpeg/sRGB/anpassad storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.