epep
Aktiv medlem
elinojimmie skrev:
Har en mac mini en chans mot en AMD64 3000+?
/Jimmie
Det skulle jag inte tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
elinojimmie skrev:
Har en mac mini en chans mot en AMD64 3000+?
/Jimmie
Ventileit skrev:
Macen SKALL vara bättre till bildhantering än vad PCn är, dessutom är den BRA mycket snyggare
dunberg skrev:
Jag tror inte att man kan dra en sådan slutsats utan att åtminstone precisera hur jämförelsen ska gå till om ens då. Jag tror att PC fungerar lika bra som Mac till bildbehandling. Att man väljer Mac framför PC har nog andra orsaker, bla den estetiska aspekten men även säkerhet, stabilitet, "känsla" m.m.
MVH
Johnnie
Ventileit skrev:
Jag har sett det där någonstans i en artikel, där man tog upp just det där med hurvida den ena var snabbare än den andra. Det dom kom fram till var att Macen använde sig av andra snabbare och smartare räkneinstruktioner än vad PCn gjorde vilket gjorde att den vann den testen just gällande bildhantering. (OBS! nu är jag inget data/datorproffs ... långt ifrån så mina "facktermer" kanske låter lite skumma).
Jo, det har gjorts tester där man jämfört Photoshopprestanda mellan Mac och PC. En snabb sökning på Google kommer hitta några av dem, tex detta.Ventileit skrev:
Jag har sett det där någonstans i en artikel, där man tog upp just det där med hurvida den ena var snabbare än den andra. Det dom kom fram till var att Macen använde sig av andra snabbare och smartare räkneinstruktioner än vad PCn gjorde vilket gjorde att den vann den testen just gällande bildhantering.
Ventileit skrev:
Rent historiskt har ju Reklambyråer och bildproducenter jobbat uteslutande i Macmiljöer. Det måste ju finnas en anledning till detta?
Macen SKALL vara bättre till bildhantering än vad PCn är, dessutom är den BRA mycket snyggare
Jag kör själv PC förövrigt.
epep skrev:
Ja, det blir i praktiken som en vanlig pc. Problemet är att apple sannolikt kommer att använda hårdvarubaserade DRM-lösningar (som det tex går att läsa om på osx86project.org) där det kommer att vara MYCKET svårt att kringå skyddet. Vad jag har förstått så funkar inte dessa system ännu (trustworthy computing etc) utan är under utveckling.
epep skrev:
Om du med "de" avser Apple, och då menar att apple kommer att misslyckas är jag inte säker på att jag håller med.
steelneck skrev:
Hrrmm, host! Jag kommer bestämt ihåg att en gång i tiden var PC:n och Mac:en rätt jämbördiga konkurenter rent marknadsmässigt. Det fanns en tid då det faktiskt såldes fler Mac:ar än PC, åtminstone här i sverige (såg nog ungefär lika ut annorstädes).
steelneck skrev:
Samma sak gäller ju idag med kameror, dock med viss modifikation. När en nybörjare ber om råd om vilket märke, då framförs omedelbart argumentet om tillgång på prylar, både begagnat och nytt. Med resultat att Canon och Nikon (ungefär i den ordningen) blir favoriserat.
steelneck skrev:
Nu verkar det som om Apple har tänkt göra om sin gamla miss, som reducerade Mac:en till en brödsmula av PC:n, fast denna gång är det "kompatibel information" som är på tapeten, inte i första hand hårdvaran. Går de denna väg hamnar köparna i valet: Att köpa den dator/OS som spelar/visar/tillåts tolka mest information eller inte, när väl folk står inför fullbordat faktum så blir valet lätt..