Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar att byta från PC till Mac. Jag har hittills bara hört lovord om Mac, och att Mac skulle vara så mycket bättre på allt i princip.

Min undran är om det finns någon här på Fotosidan som har ångrat sitt beslut att byta från PC till Mac.

(Funderar på en iMac G5 2Ghz 17 tum)

Mvh

Kristofer

Nope..

..jag ångrar inte att jag bytte från en stationär Dell till en PowerBook.
Har faktiskt ingenting att klaga på när det gäller Mac:en. Det enda jag saknade efter bytet var Word och Excel, men det löste sig genom att ladda ner gratisprogrammet Neo Office.
Och hittills tycker jag nog att Neo smiskar MS Office.

jag kör både PC och Mac, och är det bildbehandling som du är ute efter så spelar det ingen roll. jag använder dock mest PC'n

fast det är ju lite intressant varför du skall byta?

Har aldrig ångrat mig. Visst kan man sakna nåt spel och kanske något program* men det övervägs av ett problemfritt datoranvändande.

*Bl.a. för att räkna antal exponeringar med D70´n

Jag har kört PC i 10+ år, men har bytt,
jag ser bara fördelar med OS-X och mac, mycket trevligare användargränssnitt, och en webbläsare som klarar färgprofiler. Mindre risk för virus.

Nackdelen är att det kan vara lite svårare att få tag i vissa program billigt..

Om man vill köpa så finns ju
MS Office som privatlicens för 1369 SEK
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49812&product_id=502253

Photoshop Elements 3 räcker ganska långt och kostar runt 800 SEK eller nått sånt

För fildelning finns LimeWire som funkar bra och både MSN Messenger och ICQ finns till Mac.

Spelar man mycket spel så kan man nog glömma Mac har jag fått för mig? Utbudet är väl rätt litet jämfört med PC kan jag tänka..

(Undrar när PC nissarna stormar in och ödelägger den här fredliga tråden..)

Här kommer en PC-Nisse för att ödelägga lite! :-D

Jag har själv ingen Mac, men när jag gick i skolan hade vi Mac:ar till musikinspelning, och nånting som slog mig var att man aldrig behövde krångla med drivrutiner och annat som är till besvär. Så min (halvgrundade) teori är att en Mac är ett bättre val när det gäller media i allmänhet, d.v.s. film/foto/musik.

macmolarin skrev:

*Bl.a. för att räkna antal exponeringar med D70´n

Lite off-topic, men detta program finns, http://www.gogebic-pc.com/d70/WhatItDoes.html. Visserligen får du köra det i terminalen, men ändå...

Åter till ämnet. Om det är främst bildbehandling du har tänkt ägna dig åt med t.ex. Photoshop spelar det nog ingen större roll vilken maskin du använder. Vad gäller drivrutiner är det inte ofta man behöver installera något speciellt för att t.ex. ansluta kameror och så, men jag skulle tro att det är ungefär lika på PCn. Välj den som du gillar bäst helt enkelt!

När jag "switchade" för något år sedan och köpte en iBook konfigurerade jag datorn precis så som jag ville och installerade alla program. Hade det varit en Windows-PC hade jag vid detta laget börjat fundera på virus, defragmentering, säkerhetsuppdateringar och andra problem som dyker upp på en Windows-PC. Nu kunde jag istället lägga krut på att vara produktiv. Att underhålla en Mac tar inte särskilt mycket om ens någon tid (i motsats till en Windows-PC).

Jämför man med Linux är fördelen med Mac att det finns ett större utbud av program av den typen som den hobbyanvändaren behöver, t.ex Photoshop, Office-paketet, iLife osv. och kräver mycket mindre kunskap för att komma igång.

Vad gäller Piratkopiering är det förstås inte att rekommendera på någon plattform men utgör ändå en viktig del av många användares vardag och kanske bör tas upp i sammanhanget. För den som inte har någon moralisk betänkligheter är det inga problem att hitta kopior på Mac-program.

En av nackdelarna med Mac är att vissa tjänster, t.ex banktjänster och dylikt fungerar sämre än på Windows-PC. En tjänst som jag saknar till Mac är www.glimz.net. Någon resesite ska tydligen också fungera dåligt på Mac.

MVH

Johnnie (som är stormkär i sin iMac 20")

Jag köpte en Ibook för snart två år sedan för att jag ville ha en bärbar dator som komplement till min stationära PC. Anledning då var främst att jag ville ha en liten, billig bärbar med lång batteritid och ett operativsystem som utan konstigheter hanterade både GCC, LaTeX och MS Office.

Numera använder jag aldrig PC:n, har långt gående planer på att skrota den faktiskt. Jobbar med PC-support på jobbet, och vet att idag är det inte så svårt att hålla en PC funktionell och virusfri om man bara ser till att skydda sig och uppdatera automatiskt, men känner ändå att jag trivs bättre med Mac OS.

Efter att kört Windows i alla år så köpte jag mig en iBook förra året. Ville ha en som var liten (12"), hade lång batteritid, helt tyst, så lite problem som möjligt med virus och annat. Den har stått upp mot förväntningarna och fungerar kanonbra. Köpte för ett tag sedan även en mini som petade bort min stationära PC. Kravet påå minin var att den skulle vara helt tyst och vara så liten som möjligt. Ingen PC lyckades slå minin och även den fungerar kanon.

Övergången gick mer eller mindre problemfritt, men det kändes lite ovant första två veckorna.

Här är några fördelar med Mac

Inga virusproblem.
Ordbehandlaren Nisus.
Till och med sladdar och kontakter är snygga.
Mer eller mindre underhållsfri.

Och här är några nackdelar

Lite strul (med betoning på lite) med en del sidor på internet.
Sämre filhanterare (Finder mot Utforskaren).
Dåligt med spel.

OK. Jag får härmed meddela att jag är övertygad. Bytet blir av, dock blir det först i höst någon gång...

Oraken till att jag vill byta är först och främst att jag vill ha en dator som inte krånglar. Uppfattningen jag har fått, är oxå den att Macen "håller" längre.
Den behöver inte bytas ut med lika tät mellanrum som en PC.

Att den(iMac G5) är grymt snygg gör inte saken sämre... ;-)

Tack för alla svaren!

Baldwin skrev:
OK. Jag får härmed meddela att jag är övertygad. Bytet blir av, dock blir det först i höst någon gång...

Bra beslut. Titta på 20" iMac också. Den är dyrare men skärmen är bättre (förutom att den också är större).

Vet du om att du har 10% rabatt på Applestore om du är student? Dessutom får studenter 1400:- tillbaka om man köper en iPod/iPod mini och en iMac innan en viss datum i oktober. Det innebär att du får en ipod mini för några futtiga hundralappar. Kolla här:

http://www.apple.com/se/education/backtoschool/

Lycka till med datorn!

//Johnnie

En nackdel med bärbara Macar är att de inte har lika bra skärmar som t ex de vassaste Vaio datorerna. En annan nackdel med Mac är att priset / prestanda är högre.

Annars hittar jag inte någon nackdel. OSX är SÅ stabilt. Du kan installera program och sedan slänga dem direkt i papperskorgen utan att vara orolig för att detta kleggar ihop systemet.

Ett tips till: Anställda i Göteborgs stad kan hyra en 17" 2ghz iMac med 1gb ram och Applecare i 5 år (och betala i tre år) enligt en broschyr som skickades ut nu i dagarna. 324:- bruttlöneavdrag och 217:- i nettokostnad vid 33% skatt. (Får sedan köpas loss till "marknadspris".)

Kanske kan vara något om du eller någon du känner jobbar i kommunen.

//Johnnie

Hej

Jag har också funderat lite kring det här med mac. Hur är prestandan jämfört med en PC? Har en mac mini en chans mot en AMD64 3000+? Hur mycket RAM rekommenderas?

/Jimmie

elinojimmie skrev:
Hej

Jag har också funderat lite kring det här med mac. Hur är prestandan jämfört med en PC? Har en mac mini en chans mot en AMD64 3000+? Hur mycket RAM rekommenderas?

/Jimmie

Jag har ingen aning om hur de står sig sinsemellan. Däremot brukar det sägas att OSX kräver mycket minne. 512 mb brukar anföras som minimum. Själv har jag 768mb minne i min iBook och 1gb i min iMac. Den enda gången datorn blir slö är när jag använder Azureus (bittorrent-klient). På iMac:en har jag ofta PSCS2, Bridge, Safari (webläsare), mailklient, itunes, Fire (icq) m.m. igång samtidigt utan några som helst problem.

//Johnnie

elinojimmie skrev:
Hej

/Jimmie

Som alltid, så mycket RAM du har råd med... Jag körde med 1 GB i min Powerbook G4 (1.5 GHz, 15") och det var fullt tillräckligt för Photoshop m.m. När jag däremot började arbeta mer med layout och körde InDesign, Illustrator, Photoshop och Nikon Capture samtidigt börjde det kännas trögt och jag uppgraderade till 2GB. Med 2GB går det snabbt även med många minnestunga program igång.

Ett tips är väl att se till att inte fylla alla minnesplatser med små minnesmoduler från början (då blir det dyrt att uppgradera). På min powerbook t.ex. finns det två minnesplatser och man kan vid beställning uppgradera från 512 MB till 1 GB på två sätt, antingen med en 1GB modul (kostar lite mer) eller två 512 MB-moduler (lite billigare). Det första alternativt ger möjlighet att stoppa i mer minne senare utan att behöva slänga moduler, medan det andra alternativet innebär att man måste slänga en 512 MB-modul om man vill uppgradera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar