ANNONS
Annons

Från Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns bara en

Nikon AF-s 14-24 2.8
Finns adapter så att det passar Canon! Då får du den bästa vidvinkelzoomen som finns just nu.

PerFogelberg skrev:
Canon 16-35/2,8 är en gammal glugg. Nu heter den 16-35/2,8 II och kostar några tusen till.

Jag tycker att 16-35 är ett användbart brännviddintervall. Utöver denna har jag även en 50/1,4 och ett 100 mm-objektiv.

Jag har svårt att hitta motsvarande objektiv i DX-formatet. 12-24/4 motsvarar ju 16-36 men det är svårt att hitta något som motsvarar en ljusstark 85:a eller 100:a.

Utöver en Makrohundra tycker jag det är användbart med en ljusstark 85/1,4. Tyvärr har ju Canon inte någon sådan.

Jag tycker Canon 5D är det naturliga valet om man inte köper en Nikon D3.

Hur upplever du Canon 16-35 glugg?

PerFogelberg skrev:

Jag har svårt att hitta motsvarande objektiv i DX-formatet. 12-24/4 motsvarar ju 16-36 men det är svårt att hitta något som motsvarar en ljusstark 85:a eller 100:a.

Både Sigma o Tamron har numera en 50-150 mm zoom (mostavarar ca 75-200 på n APS-C kamera). Bägge är dessutom 2,8 varianter och är små o kompakta så visst finns det gluggar inom intervallet 75-200 (FF) som är hyffsat ljusstarka....

Sigma har kommit med ett nytt 18-50 med ultraljudsmotor. Det gamla var ju mycket skarpt, kanske kan vara nåt?

Mankan G skrev:
Både Sigma o Tamron har numera en 50-150 mm zoom (mostavarar ca 75-200 på n APS-C kamera). Bägge är dessutom 2,8 varianter och är små o kompakta så visst finns det gluggar inom intervallet 75-200 (FF) som är hyffsat ljusstarka....
Zoomar har vanligtvis inte bättre ljusstyrka än 2,8. Mitt senaste favoritobjektiv är en 85/1,4. Finns ingen motsvarighet till den i DX-formatet.

Jag tycker grejen med fullformat är just att kunna använda de korta ljusstarka teleobjektiven. Utan dem skulle jag kunna nöja mig med en DX-kamera.

Senast ändrad:
Om man använder Canon så är ju 50 1.2 ett kanonobjektiv, blir 80 mm på en 40D tex. Men det blir väl inte riktigt samma sak där ändå, bäst blir det väl fortfarande med 5D och 85 1.2, om man vill ha Canon.

Idiotfråga, men är det samma minneskort till Nikon som Canon? Har nämligen några compact flash kort.

Var hittar jag blixtar till Canon? Hittar inget på hemsidan, eller är jag blind?

Vad kan man ha till 5D?

Vilken Canonblixt motsvarar Nikons SB-800 ?

Senast ändrad:
Re: Re: Finns bara en

Boyracer skrev:
Nikon AF-s 14-24 2.8
Finns adapter så att det passar Canon! Då får du den bästa vidvinkelzoomen som finns just nu.
Mattias Lundblad (MattiasL) invände:
Frågan är hur intressant det är i praktiken med manuell fokus och bländare...

Nikkor AF-S 14-24 har ingen bländarring, så det går inte att blända ner när man använder det på en Canon EOS med de adaptrar som finns idag.

Re: Re: Re: Finns bara en

PMD skrev:
Nikkor AF-S 14-24 har ingen bländarring, så det går inte att blända ner när man använder det på en Canon EOS med de adaptrar som finns idag.
Är det inte snarare så att man inte kan "blända upp"? Alltså att det alltid blir fullständigt nedbländat. Helt värdelöst med andra ord. Men det är tydligen nån adapter med bländarring på gång, läste jag i nån tråd.

Linis skrev:
Vad kan man ha till 5D?

Vilken Canonblixt motsvarar Nikons SB-800 ?

Nikon SB-800 motsvarar Canon 580EX II

Canon EF 24-105/4.0 L IS USM är ett hyffsat zoom men det lider av dålig kantskärpa och vinjettering på stora bländaröppningar. Nu är det objektiven inte så speciellt ljusstarkt men det har inbyggd bildstabilisering! Komplettera med ett EF 85/1,8 USM och ett Carl Zeiss Distagon T* 28/2.8 med adapter när du behöver bättre ljusstyrka eller kantskärpa.

Mvh//Chasid

Varför krångla till det?

1. Skriv ned vilka bilder du vill kunna ta
2. Fundera över hur mycket pengar du vill slänga ut
3. Titta efter vilken optik vad du behöver för att ta dessa bilder med DX resp FF kamera
4. Räcker pengarna? Om inte gör om punkt 1 eller 2.

Å andra sidan är det jätteroligt med prylar i massor, ända tills man skall bära dem i sin nya axelväska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar