** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Från digitalt till film igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Hej

Jag fotar analogt! Börjar intressera mig för digitalt. Jag fotar uteslutande dia och det är projiseringen på vit duk jag tror jag kommer att sakna om jag går över till digitalt.

Ni som gått över till digitalt. Ångrar ni er någonsin? Saknar ni då ni plockde fram projektorn och tittade på era bilder eller är datorn eller TVn godtagbara.

Per

perbrev skrev:
Ångrar ni er någonsin?
Nej. Inte för en sekund!

perbrev skrev:

Saknar ni då ni plockde fram projektorn och tittade på era bilder

Nej. Jag hade inte plats nog att låta anläggningen stå framme. Det kändes bara bökigt att plocka fram och tillbaka duken och projektorerna - mot slutet drog jag mig omaket...
perbrev skrev:

eller är datorn eller TVn godtagbara.
Detta är en het fråga - du kommer att få hur många svar som helst om att kvaliteten och upplösningen absolut inte är godtagbara på vare sig TV eller datorn. Hur det ser ut med den saken egentligen beror på en rad faktorer och det enda vettiga svaret är du testar och ser om det räcker för dina krav.

Jag tycker inte att TVn helt kan ersätta projektionsduken, men det handlar mer om storlek än om upplösning. På jobbet har jag tillgång till en IT-kanon och den fungerar som en bra ersättning till projektorn.

Här kommer förmodligen andra att påpeka att en IT-kanon ger sämre kvalitet än en projektor. I allmänhet är det så - undantag skall finnas - men frågan är om denna skillnad verkligen syns... Skillnaden är nog mer mental...

När det gäller hanterlighet anser jag dock att TV/dator-lösningen är klart överlägsen...

mvh Janne

Det ena förtar aldrig det andra

Varför sluta plåta med dia då?
Själv har jag nyligen börjat med digitala bilder, men skulle aldrig, aldrig, sluta med film.

För mig är den digitala kameran mer ett komplement till den analoga. Åker jag på semester eller gör större utflykter kommer analoga kameran att vara med.

För det kan jag säga dig: att sitta och "glo" på en skärm eller, hemska tanke, en TV, är inte samma sak som att ladda in magasin i projektorn och visa diabilder.

Vi ska inte heller glömma den fina tillfredställesen det är att kunna plocka fram fotoalbum från bokhyllan. Låta dessa passera genom händerna på folk och minnas. Underbart trevligt.

Visst man kan sätta in sina digitala bilder i såna album. Frågan är bara hur många som gör det.
Jag skulle själv göra det, hette det.
Nu sitter jag med över 10 GB bilder, inte ens kopierade till CD. Tjoohoooo!

Mitt köp av digital kamera var mer av typen, en kul grej.
När jag vill ta de "verkliga bilderna" så hänger de analoga grunkorna med.

För mig känns dia som projiceras på duk som det optimala. Men som jag upplever det tittade jag på bilderna en par gånger när de anlänt från labbet, sedan blev det sällan av...
Det hände ibland att man ville visa sina alster för vänner och bekanta (inte speciellt fotointresserade) men ofta kändes det som dom började gäspa innan härligheten ens kommit på plats.
När jag började fota digitalt för tre år sedan var tanken att jag även skulle använda min analoga utrustning. Men filmen sitter fortfarande kvar i den andra kameran!

Anledningen är att jag har så himla roligt med digikameran, kanske främst för att man inte behöver vänta på bilderna och att de är så lättåtkomliga i datorn.
Dessutom, det är klart att man fotar för sin egen del, men visst är det kul om vännerna också uppskattar bilderna man tagit. Och nu händer det faktiskt rätt ofta att de frågar om man har några nya bilder...
Tipset blir, behåll aven din analoga. I dag är det nästan omöjligt få några sekiner för analogt om det tex inte råkar vara halvformat e dyl.

Det finns inget som säger att man måste "gå över" till digitalt till 100% även om man skaffat en digitalkamera.

Vill man ha en digitalkamera för snabba bilder till internet t.ex. så kan man ju fota vidare med traditionella kameror med film i övrigt.

Jag skulle inte för hela världen vilja byta ut film och negativ mot anonymt digitalt lagringsmedia. Däremot vill jag gärna ha en filmskanner.

Kvallitén då?
Vad jag kan se här på fotosidan tycker jag att de digitala bilderna (från DSLR) är klarare/skarpare än scannade filmbilder.

Tankar?

Re: Det ena förtar aldrig det andra

zappafan skrev:

Vi ska inte heller glömma den fina tillfredställesen det är att kunna plocka fram fotoalbum från bokhyllan. Låta dessa passera genom händerna på folk och minnas. Underbart trevligt.

Den möjligheten finns ju fortfarande även om man går över till digitalt. I princip alla labb idag har ju möjligheten att göra papperskopior från digitala bildfiler.

Å så kan man ju nöja sig med att ta fram kopior på bilder som är bra.

Re: Re: Det ena förtar aldrig det andra

svantesson skrev:
Den möjligheten finns ju fortfarande även om man går över till digitalt. I princip alla labb idag har ju möjligheten att göra papperskopior från digitala bildfiler.

Å så kan man ju nöja sig med att ta fram kopior på bilder som är bra.

Men snälla nån läsa gärna HELA mitt inlägg.

Re: Re: Re: Det ena förtar aldrig det andra

zappafan skrev:
Men snälla nån läsa gärna HELA mitt inlägg.

Sorry...av nån anledning snubblade jag förbi det stycket...var inte meningen. Ber om ursäkt.

/Björn (som ser lite dubbelt efter ett par glas vin)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar