Benganbus
Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
.....Kombinera de två. Fota analogt med god kvalitét på filmen, scanna, efterbehandla och skriv ut från den digitala bilden....
/ E
Skönt att jag är på något slags rätt spår i alla fall...!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Thunderbird skrev:
.....Kombinera de två. Fota analogt med god kvalitét på filmen, scanna, efterbehandla och skriv ut från den digitala bilden....
/ E
Graal skrev:
Jag kan ju ändå aldrig få lika bra bilder i mörkrummet. Digitalt utskrivna bilder blir ju alltid lite bättre.
stefohl skrev:
Med bra utrustning får man bra kvalitet på digitala svartvita bilder idag.
Stefan
TBStoor skrev:
Va! E de sant! Fullformat till ZI. Jag trodde att man inte valde det till M8:an eftersom man inte kunde garantera optisk kvalitet (för mkt vinjetering?) o så var det väl ngt med avståndet till optiken o sensorn också.
/TBS
arneri skrev:
En liten urspårning, men hur mycket kostar en hygglig fotoskrivare som även klarar av att skriva ut bra svart-vit?
Tips på modell?
FotoGunnar skrev:
Beträffande svartvita bilder så är jag ännu lite tvekande huruvida en digital svart bild klarar av att mäta sig med en bra kopierad analog. Jag har sett original av Ansel Adams och med utgångspunkt av dessa så är jag än idag tveksam.
timeUnit skrev:
Jag har tittat på inkjetprintar gjorda på pictoform i göteborg. De har några av de finaste Epsonskrivarna på marknaden, och sitter inne med massor med kunskap inom området. Och visst är det fint. Men det är inte samma sak som traditionella kopior. Tycker jag.
stefohl skrev:
Det är det jag också anser, det är inte samma sak och det vore tråkigt om det vore samma sak. Fotografi behöver variation i material, inte mer trista RC-papper. Om det sedan är analoga printar, framställda i mörkrummet och efterbehandlade enligt konstens alla regler, eller om det är digitala utskrifter, gjorda på bra papper och med bra skrivare, det spelar mindre roll för mig. Jag har svårt att se att det ena skulle på något som helst sätt utesluta det andra.
Stefan
timeUnit skrev:
Förresten, du som varit med mer än jag, fanns det inte fiberpapper för färg förr i tiden? Eller är det något jag drömt?
Graal skrev:
Om man sedan ser dessa små skillnader med blotta ögat är en annan sak, personligen uppskattar jag andra egenskaper mera.
Graal skrev:
Igensotade mörka partier kan inte vara något självändamål men hög maxsvärta i kombination med bra skuggseparation är givetvis ingen nackdel. Men sätter man hög uppmätt maxsvärta i främsta rummet så är blanka plastpapper oftast att föredra före fiberditon.
stefohl skrev:
Men nu har du ju fördelen i det digitala arbetet att kunna anpassa valörskalan i originalet så att det fungerar väl till papperet.
Och de dMax-värden som jag angav för digitala utskrifterna är inte på blanka plastpapper.
Stefan
Graal skrev:
Men mitt inlägg gällde inte det utan vanliga (ljuskänsliga fotopapper av (silverhalid-typ) och att RC-fotopapper var så kassa och tråkiga enligt dig och Henning, eller förstod jag det fel?
Och då blanka RC-papper i flera fall har högre maxsvärta (vilket du säger är att föredra) än fiberditon, så måste ju dessa plastpapper vara att föredra mot fibervarianterna, enligt ditt synsätt? Och det klingade lite motsägelsefullt i mina öron. Kanske lite OT men jag kunde inte låta bli att påpeka detta.
För mig är papper inte bara teknik, det är poesi, skönhet och känsla och det går inte alltid att förklara sådant i ord och tekniska termer. Och även papper med väldigt lågt SO kan ha denna skönhet, det sitter inte i svärtningsomfånget som jag upplever det.
Graal skrev:
Men mitt inlägg gällde inte det utan vanliga (ljuskänsliga fotopapper av (silverhalid-typ) och att RC-fotopapper var så kassa och tråkiga enligt dig och Henning, eller förstod jag det fel? Och då blanka RC-papper i flera fall har högre maxsvärta (vilket du säger är att föredra) än fiberditon, så måste ju dessa plastpapper vara att föredra mot fibervarianterna, enligt ditt synsätt? Och det klingade lite motsägelsefullt i mina öron. Kanske lite OT men jag kunde inte låta bli att påpeka detta.
För mig är papper inte bara teknik, det är poesi, skönhet och känsla och det går inte alltid att förklara sådant i ord och tekniska termer. Har även upptäckt att det finns RC-papper som kan ha denna känsla och skönhet i materialet. Och även papper med väldigt lågt SO kan ha denna skönhet, det sitter inte i svärtningsomfånget som jag upplever det. Saknar väldeliga Orwos gamla hedeliga helmatta papper som inte hade särskilt högt SO, men det var ett papper jag gillade väldeliga. Likaså fanns ett Tura-papper som var som ett akvarellpapper i strukturen och helmatt. passade bra till många bildtyper ändå.