alf109 skrev:
Det framgår givetvis inte här, men det skiljer ca 10 bländarsteg mellan de mörkare partierna med teckning (zon3) och de ljusare med teckning(zon8). När jag försökt plåta liknande motiv digitalt har jag varit tvungen att välja om jag vill ha teckning i låg eller högdagrar beroende på att omfånget helt enkelt inte räcker till. Jag trodde att detta var ett reelt problem, men kanske går det att fixa i photoshop?
Att man med olika former av multiexponeringar kan få i princip hur högt dynamiskt omfång som helst är ingen nyhet, men det jag vill peka på här är att ett rätt exponerat sv/v negativ inehåller fantastiskt mycket information. Så om man bara exponerar efter lågdagrarna skall det mycket till innan man förlorar information i högdagrarna. Och just detta är en av fördelarna med analogt sv/v för mej.
Jag har full förståelse för om andra gör andra prioriteringar och tycker annorlunda, det som är sant för mej behöver inte vara sant för någon annan. Men jag tycker även att man skall kunna förvänta sig samma respekt från de som har en annan åsikt.
Och det är ganska typiskt att så fort det startas en tråd där någon föredrar det analoga så rycker genast de digitala korsriddarna ut för att förklara hur fel vi har. Och detta kära medmäniskor blir i längden ganska tröttsamt, därav den något beska tonen.
Jag betalade ca 15000 för min hassebladare med normal och två magasin för några år sedan (går att få ännu billigare i dag) och för de pengarna får jag en förträfflig bildkvalitet.
Jag skulle tro att ganska få av oss har råd med tex en hasselblad h2d för mellan 250 och 300 tusen eller en 503cwd för 150 tusen för att komma i närheten av vad jag kan få ut med min 503cx, så i dagsläget är jag övertygad om att man får betydligt mer bildkvalitet per krona med det analoga.