Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från digitalkamera till hårddisk utan att spara om?

Produkter
(logga in för att koppla)

synaps

Medlem
Hur överför man filer från sin digitalkamera till sin hårddisk utan att gå genom ett program som tex Photoshop? Det tar så lång tid att spara och
komprimera om alla bilder man tagit. Går det inte att hämta JPP filerna direkt från kameran till datorn genom USB-kabeln?

(Använder en Canon Powershot A10)

Skulle vara MYCKET tacksam för ett svar.
/Björn Westerdahl
 
Ingen expert inom det digitala området, men med windows XP fungerar det nog då kameran förmodligen dyker upp i utforskaren som en enhet. Alltså bara att klicka och dra...
 
Till min Canon Ixus följde ett program med "Zoombrowser" vilket jag tror också följer med din Canon. Där får man upp alla bilder som thumbnails som man bara markerar och väljer "Download".
 
Jag skulle nog säga att en extern kortläsare, en som läser CF-kort i ditt fall(visst?), är det snabbaste sättet att föra över bilderna. Vad har du för dator? Har man en med Firewire är det att föredra, för att minska överföringstiden. Om jag nu inte minns fel så sparar Canons A10 sina bilder i JPEG direkt på CF-kortet, vilket medför att man inte behöver spara om bilderna när man väl har fört över dem till hårdisken.

Med en kortläsare kommer du att få upp CF-kortet som en hårddisk i datorn.

Om du kör Mac är iTunes(fotoalbumsprogram) inte så tokigt, genom det kan man importera alla bilderna direkt från kameran. Man kan samtidigt välja att tömma kameran efter bilderna är överförda, riktigt smidigt.
 
Bilder från en digitalkamera sparas alltid som vanliga datafiler på kortet och oftast .jpg. Ibland kan man även spara som .raw eller .tif.
Sätter man kortet i en kortläsare (som sagts) kan man se filerna i en mapp på kortet och bara dra över dessa. En del kameror behöver specialprogram för detta (som min Canon Ixus tex.).
Att läsa in bilderna direkt i ex. photoshop för att komprimera om och spara på hårddisk är inte bra. Man ska ALLTID kopiera originalfilerna och aldrig ändra dessa direkt då de är att betrakta som ett slags "originalnegativ".

.RAW-filer kan inte ändras och sparas igen. De är alltså aldrig manipulerade eftersom de inte kan (nåja...) manipuleras och därför har ett visst äkthets- och bevisvärde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.